Annons

vilka gluggar passar inte till Digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nitobert

Aktiv medlem
vad jag förstått så är inte Canon 20-35/2,8L någon bra glugg till min 10D och nu undrar jag om det är fler som inte går hem med Digitalkameran eftersom jag precis bytt från Nikon till Canon systemet så vill man ju veta så mycket som möjligt innan man börjar handla.

mvh/Ante

Fick inte heller något bra svar från Canon tyckte jag. Hursomhelst så gav mitt exemplar kvalité i stil med Kims Tamron 17-35 som han lämnade tillbaka?

Nedan 10D + EF 20-35/2.8L utsnitt, hörn @ 2.8

Detta objektiv presterade mycket fint utan några större svårigheter på min EOS 1N..

Nej, det är inte skakningsoskärpa, spegeluppfällning och monterad på ett stativ..

Bilagor

• 10d2035.jpg
    10d2035.jpg
    38.3 KB · Visningar: 625
Likandant med Tamron 28 - 75 XR Di

Jag hade samma problem med nya Tamron 28-75 2,8
Fanns ingen skärpa inte ens med manuell fokusering
Cyberphoto har tagit tillbaks det.
Hos dem funkade det ok.
Märkligt

Nu har jag ju ingen digitalkamera men tycker att mitt Tamron 28-75 f/2.8 ger skarpa bilder både på F80 och F100. Tamron objektivet skall ju vara speciellt framtaget till DSLR. Har någon testat Tamrons 17-35 på en analog kamera? Har nämligen funderat på att köpa ett sådant.

/pl

Janne: Nej..övre högra..

Ricke: Ja, nedbländat var det rätt okej..
Har du testat på fullöppning? Jag är intresserad av att se en hörna i f2.8 (100%) från ditt objektiv..

Jag kan testa senare i kväll, dock är min 10D fortfarande på service, så det blir med 300D och 20-35:an på full öppning 2.8 som testet görs.

Har inte testat det faktiskt, så det ska bli spännade med resultatet.

/RickE

Jag har svårt att förstå varför en 20-35:a skulle vara sämre rent optiskt än en 17-35:a på en 10D. Att brännvidden inte blir superpraktisk är en annan sak.

Jag är mer förvånad över att just mitt exemplar presterade bra på min analoga, men ganska mediokert på 10D..

En testbild med 20-35 f2.8L
bländare 2.8
Blix, Iso 200, obs på frihand, ser väl ganska bra ut trycker jag, lite sämre på högersidan dock, men jag ska ta ett nytt mer seriöst senare och då med stativ.

Kolla bilden här:
http://www.ricke.nu/IMG_8262.JPG

dock är det med 300D inte 10D
Bilden är helt original. ej uppskärpt i ps eller liknande program.

/Ricke

tackar för många svar i frågan, hoppas det kommer fler!
detta med att alla gluggar inte presterar lika på en digitalkamera är inget jag tänkte på när jag satt och planerade gluggköp till min nya 10D.
-fick kameran idag och är så här långt bara imponerad, sitter som ett barn på julafton och provar allt möjligt

RickE.nu skrev:
En testbild med 20-35 f2.8L
bländare 2.8
Blix, Iso 200, obs på frihand, ser väl ganska bra ut trycker jag, lite sämre på högersidan dock, men jag ska ta ett nytt mer seriöst senare och då med stativ.

Kolla bilden här:
http://www.ricke.nu/IMG_8262.JPG

dock är det med 300D inte 10D
Bilden är helt original. ej uppskärpt i ps eller liknande program.

/Ricke

Eventuellt har du missat en aning med att hålla kameran absolut vinkelrät mot bokraden, därav sämre skärpa till höger. På grund av lutande skärpeplan. Skärpan ser klart godkänt ut tycker jag.

Ja, det kan vara så att jag inte höll den vinkelrätt mot "video hyllan" ska prova senare igen med stativ och mer seriöst när barnen somnat och det finns mer tid över.

/Ricke

Den tyska tidningen Color Foto testar i de senaste numren (och kommande) hur en massa objektiv fungerar tillsammans med olika typer av digitalkameror. T.ex. får Canon 2,8/200 mm L II ganska lågt betyg tillsammans med EOS 1Ds och det är ett objektiv som fått jättehögt betyg i tidigare test i samma tidning. Länk: http://www.colorfoto.de/d/1479 (det går tydligen att ladda ner testerna men de tar visst betalt). Finns annars bra tabellerat för respektive kamera i tidningen.

/Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar