Annons

Vilka filter ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

angervo

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa 3 olika filter åt min pappa i julklapp, nu funderar jag på vilka som är vettiga att köpa? Vilka märken, ju dyrare desto bättre?
Han har en NIKON D40, ett 18-55mm, och ett 55-200mm Nikkor (för mer specifikt, se min kameraväska, vi har samma objektiv). Han har precis börjat fota digitalt, dock har han fotat sen 1963. Han brukar fota natur, porträtt och deras hund Valle.
 
Polarisationsfilter och skylight (eller UV). Jag tycker att mina Nikon många gånger ger kalla bilder, vilket skylight fixar bra.

Ju dyrare filter desto bättre (oftast). B+W använder jag själv. De är robusta och har gängor som inte fastnar.
 
Får bli ett skylight, han inbillar sig att UV filter bara är till för att lura folk på pengar =/ Funderade på ett rött filter, stod att de var bra för landskapsfoto...
 
Effekten av diverse färgade filter fixar man i datorn istället och får då samtidigt bättre kontroll.
 
Ett UV till vardera även fast båda är 52mm?
Så inget färgat filter alltså, då vet jag det! Inga gröna eller så heller? Som var bra för porträtt?
 
Om han har uttryckt att "UV-filter bara är till för att lura folk på pengar" så skall du inte köpa något skylight. I allt väsentligt är det same shit, different name. Inget av dem har någon annan roll att spela än skydd för frontlinsen.

Köp ett polfilter. De lite finare kostar en del, så det kanske räcker med ett. I övrigt behövs inga andra filter på en digitalare än möjligen ett avtonat gråfilter. Men för ett sånt krävs att du köper ett helt system med hållare och grejer, så det blir några hundringar extra.

Färgade filter används med film.
 
Läs på lite i forumet om du skall köpa ett avtonat gråfilter. Gå inte på niten att köpa ett sånt runt som ser ut som ett vanligt filter, de är oanvändbara. Det måste vara ett filtersystem med hållare och rektangulära filter som går att flytta toningen på.
 
angervo skrev:
Får bli ett skylight, han inbillar sig att UV filter bara är till för att lura folk på pengar =/ Funderade på ett rött filter, stod att de var bra för landskapsfoto...

Färgfilter som röd 25A används vanligtvis för sv/v foto för att påverka kontrasten. Alla färgfiltereffekter kan man göra i Photoshop. Om du konverterar till sv/v med Channel Mixer, så är det just effekten av rött filter som syns, Rött är på 100%.

Lägg dina pengar på ett bra polfilter och kanske ett ND (neutral density) filter. ND-filter finns även som avtonat och det har man verkligen nytta av vid landskapsfoto. Används för att balansera exponering mellan himmel och mark. Vanligtvis får man välja, bra exponering på marken ger mer utbränd himmel. Bra exponerad himmel ger mörk förgrund.

Ett jämngrått ND-filter har du för att minska ljusinsläppet in i kameran, om snabbaste tiden inte räcker till eller om du vill använda längre tider i dagsljus utan att bilden blir överexponerad.
 
jimh skrev:
Om han har uttryckt att "UV-filter bara är till för att lura folk på pengar" så skall du inte köpa något skylight. I allt väsentligt är det same shit, different name. Inget av dem har någon annan roll att spela än skydd för frontlinsen.

Köp ett polfilter. De lite finare kostar en del, så det kanske räcker med ett. I övrigt behövs inga andra filter på en digitalare än möjligen ett avtonat gråfilter. Men för ett sånt krävs att du köper ett helt system med hållare och grejer, så det blir några hundringar extra.

Färgade filter används med film.
Finns det färdiga "paket" med sådana filter eller måste man plocka ihop allt själv?
 
jimh skrev:
Om han har uttryckt att "UV-filter bara är till för att lura folk på pengar" så skall du inte köpa något skylight. I allt väsentligt är det same shit, different name. Inget av dem har någon annan roll att spela än skydd för frontlinsen.

Köp ett polfilter. De lite finare kostar en del, så det kanske räcker med ett. I övrigt behövs inga andra filter på en digitalare än möjligen ett avtonat gråfilter. Men för ett sånt krävs att du köper ett helt system med hållare och grejer, så det blir några hundringar extra.

Färgade filter används med film.
UV filter är bara skydd men skylight är lätt färgade och påverkar bilden.

Det finns avtonade gråfilter med vanlig gänga så man behöver inte köpa ett helt cokin kit om man inte vill. Avtonat gråfilter behövs i stort sätt bara om man tar mycket landskap i gryning och skymning. Finns även vanliga gråfilter som kan vara kul att leka med om man vill få en längre slutartid utan att pilla för mycket på bländaren.
 
I senaste Proffsfoto kan man läsa om den negativa effekt som ett rött filter har på upplösningen på en sensor med bayerfilter. Frågan är om den lätt rosa tonen hos skylight gör nåt.

Det går ut på att grönt och blått blockeras av det röda filtret och eftersom bilden endast är 25% röda pixlar, måste resterande 75% av bilden gissas fram av kameran.
 
Runda avtonade gråfilter är trams eftersom man inte kan sätta kanten där det behövs utan får hoppas att det ligger i mitten på bilden.
Avtonat gråfilter behövs minst vid tex skymning eftersom ljuset har jämnats ut o blivit mer jämt mellan himmel o mark.
För att veta hur starkt avtonat gråfilter man behöver så behöver man mäta upp skillnaden mellan mark/himmel.
Dom enda filter jag behöver i digitala tider är pol,avtonat gråfilter samt Nd i vissa fall resten ordnar jag i ps.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.