Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilda afrikanska djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Armia

Medlem
Hejsan!

Jag ska till Afrika och vill passa på att fotografera djur på savannen, har ni några tips om vad man ska tänka på för att få så bra bilder som möjligt?

(Jag är nybörjare på foto-området, och ska skaffa ny kamera innan jag åker, men någon typ av systemkamera blir det väl i alla fall.)

Du är nästan tvungen att ha typ 100-300 mm för att bli nöjd om du vill ha närbilder av djuren + ett stativ är inte dumt att ha med. Upp tidigt på morgonen när ljuset är bra, det blir väldigt hårt ljus mitt på dagen + att de flesta djuren håller sig undan i värmen. Även bortåt eftermiddagen går bra, det brukar mörkna ganska direkt vid ca: 19.00

Jag var på ett par safaris i Tanzania förra våren och plåtade på så gott jag kunde, så jag kan väl dela med mig av lite lärdomar.

Först och viktigast: plåta från bilens fönster, inte uppe från takluckan, även om det är frestande och alla andra gör det. Eller snarare: försök hamna på samma nivå som djuren, det gör stor skillnad. Står du uppe i takluckan och fotar nedåt, ser det ut som om du varit i en djurpark och inte på savannen. Djurens ögonhöjd är det som gäller.

Fota mycket! Tag många, många bilder.

Tålamod!

Råd från en amatör till en annan. Särskilt det första vill jag trycka på igen. Det gör stor skillnad.

Tack för svaren!

Det där med nivån hade jag nog inte tänkt på själv. Vi ska göra lite studier och sitta på biltaken nämligen, får väl se till att hoppa ner ibland.

Re: Tack för svaren!

Armia skrev:
Det där med nivån hade jag nog inte tänkt på själv. Vi ska göra lite studier och sitta på biltaken nämligen, får väl se till att hoppa ner ibland.
Hoppa ner, inte på marken hoppas jag, lycka till om du är bland Lejon och andra smått hungriga djur.

Hi hi, jag har hört att vid den aktuella tiden är det så mycket gnuer där så lejonen är inte det minsta hungriga! Men jag håller mig nog ändå på eller i bilen för säkerhets skull.

När du fotograferar från bilen, be att föraren stänger av motorn för att minska viberationerna, samt använd en rispåse (bean bag) för extra stöd, speciellt viktigt om du använder längre objektiv.

Lär dig kameran ordentligt innan avresan, inte så kul att missa "bilden" för att du kan med kameran. Ta med ordenligt med film/batterier/minneskort - det är inte så enkelt att få tag på dessa på savannen.

Annars instämmer jag med övriga talare; försök att fotografera så lågt som möjligt samt vid morgonen och kvällen, då är ljuset magiskt, se till exempel denna bild. Samt plåta massor!

-- Nicke

Grattis till en spännande resa ;)
Vart i Afrika ska du resa och när? Antar att det gäller Kenya/Tanzania till sommaren?

Råden du har fått är kanon! Längre objektiv är ett + om du vill kunna fylla upp hela bildytan med djuret. Men glöm inte att ta med en del av omgivningarna oxå.. Tajta "ansiktsbilder" är lättare att få på zoo.. Det är miljöbilderna som visar att du verkligen är på plats ;)

Ta med gott om film/minnesmedia som Niklas skrev! Inte kul att behöva snåla på. Fem rullar extra är trots allt billigare än en ny resa ;)

Morgonljuset är ofta det bästa men även den korta skymningen ger spännande bilder.

Investera i ett pol-filter för att lyfta fram den blåa himlen och de vita molntussarna.

Bönpåse och stativ kan vara bra att ha med även om det inte är nödvändigt. En jacka / tröja fungerar också att ha mellan gluggen och fönstret/taket.
Tänk på att inte det finns några andra turistbilar i bakgrunden i själva exponeringsögonblicket. Så jäk... tråkigt om en bra bild förstörs av en fet tysk som plåtar lejonet från andra hållet.. ;)

Några blandade bilder från Afrika

Njut av resan!
/Gustaf som flyger söderut på söndag ;)

Använd polfilter, och ev. avtonat gråfilter om du vill ha en vacker himmel också. Att sitta på biltaket skulle jag avråda bestämt från. tror inte många kan avgöra när ett lejon är hungrigt eller inte.
Om du åker i en vanlig personbil kan jag tipsa om att du ev inte kommer se särskilt mycket eftersom gräset på många platser är för högt. En Jeep är att föredra, även om jag själv mest har gört med en Mazda 6. Svårt att motivera en Jeep på tjänsteresa för fotandets skull ;) när man inte egentligen har på savannen att göra.
Har använt ett Sigma 70-200 och för det mesta då på 200mm, MEn, skulle bli mer lagom med en 1.4-konverter mellan den och kamerahuset. Du kan sällan få för mycket tele där.....öööö, utom när jag var tvungen att kasta i backen för en attakerande elefant förstås.
Lycka till och som sagt, ta mycket bilder, och polfilter eller ett B81 (varmfilter) kan göra susen.
här är några av mina afrikabilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=48490

När far du? Hinner du skaffa kameran och vänja dig vid den innan du far? Inget kul att lära sig av misstagen på plats.

Du bör nog prata med någon van fotograf som får bli din mentor innan resan. En som hjälper dig att välja lämplig utrustning och sedan hjälpa dig att behärska den.

Efterlys en "mentor" här på FS. Finns säkert många som vill hjälpa till.

Halloj!!

Var förra året i Tanzania och i parkerna Serengeti, Ngoro Ngoro och Lake Manyara... Helt underbara platser.

Det råd jag kan ge är att ta med någon form av våtservetter att torka händerna på. Lite surt om man kladdar ner kamera o objektiv med solkräm som jag som blek nordbo fick använda i massor...
Även ngt att göra rent och framförallt blåsa rent kameran med skulle jag ta med mig om jag åkte dit igen då det är mkt damm - överallt!

Våga säga till guiden, om du ska nyttja en sådan, att stanna på de platser du vill. Ibland kan de ha lite bråttom för att hinna vidare.

Min grupp hade hyrt en jeep modell större med hål i taket. Kanon att stå och titta ut över nejden. Spände fast min kameraväska där uppe så den slapp ligga o slänga inne i bilen plus att det går ganska fort att plocka fram - även om du ska fota inifrån bilen.

Om du har digitalkamera så ta med ordentligt med minne. Det fanns bränningsmöjligheter på vissa ställen vi bodde på, men de funkade inte alltid. Och ibland var det tält..
Samma sak med batterier, gick oftast att ladda men ibland var det strömavbrott.

Ha det så skoj, är lite avundsjuk!!

Tack för tipsen!

Åker till Kenya i juli och är i Masai Mara 6 veckor. Ska göra exjobb där, studera djurens beteende mm. Vi kommer att använda särskilda jeepar med säten monterade på taket och åka runt med på dagarna. Sover i tält i parken. Ett par veckors semester blir det väl också. Ska bli jättekul, jag har aldrig varit så långt bort förut!

Jag läste att massajer mfl folk inte tycker om att man tar kort på dem. Stämmer det? Det är klart att man kan fråga först, men ibland är det kanske lite svårt att göra det.

Ni som lagt upp länkar med bilder: Wow! Jättesnygga! Några frågor: Vad innebär "utfrätt" egentligen? Dessa filter man bör ha, vad är det för några, finns det till "alla" kameror? En del bilder ser väldigt närgångna ut, på vilket avstånd har ni fotat och med vad för sorts objektiv?

Re: Tack för tipsen!

Armia skrev:
Jag läste att massajer mfl folk inte tycker om att man tar kort på dem. Stämmer det? Det är klart att man kan fråga först, men ibland är det kanske lite svårt att göra det.

För några år sedan var det till och med olagligt att fotografera Massajerna. När jag var där, var det inga problem (dom stälde villigt upp), men som vanligt - fråga först.

Armia skrev:
Några frågor: Vad innebär "utfrätt" egentligen? Dessa filter man bör ha, vad är det för några, finns det till "alla" kameror? En del bilder ser väldigt närgångna ut, på vilket avstånd har ni fotat och med vad för sorts objektiv?

Utfrätt betyder att en del av bilden har blivit "för ljus".

Polfilter monteras på objektivet, och finns till "alla" objektiv med objektivgänga. Avtonade filter monteras i en speciell hållare, som i sin tur monteras på objektivet, dessa är lite "bökigare" att använda, jämfört med polfilter.
Ett exempel på använding med polfilter hittar du här.

Jag plåtade med ett 300mm objektiv, bilden är sedan något beskuren, tyvärr vet jag ej avståndet. Det brukar inte vara några problem att komma nära djuren. Speciellt lejon kommer man mycket nåra.

-- Nicke, som inte är lite avundsjuk på dig

Senast ändrad:
snabb film...

min upplevelse från Krügerparken var att det snabbt blir lite ljus och att ~800 film är att föredra, speciellt om man inte har ett 2,8 objektiv. Mitt tele var lite väl jobbigt att använda när väl djuren och ljuset infann sig :( Lycko dig som har det hela framför dig ;)

Se upp med dammet!

Var noga med att skydda kameran från det fina damm som finns överallt i massor när det är torrtid.
Åker man bil så täcks man snabbt av ett tunt lager från topp till tå, det tränger in överallt.

Jag har en nylonpåse som är stor nog att rymma kamera med monterat teleobjektiv (inkl motljusskydd) och där öppningen kan snöras åt så det blir tätt - då håller man allt damm ute.
Köpte en tunn packpåse på Friluftsmagasinet, en sådan man använder när man packar i en ryggsäck för att hålla ordning på smågrejor: sextio - åttio spänn kanske?
Se bara till att påsen inte är i något prassligt material.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar