Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilda afrikanska djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Armia

Medlem
Hejsan!

Jag ska till Afrika och vill passa på att fotografera djur på savannen, har ni några tips om vad man ska tänka på för att få så bra bilder som möjligt?

(Jag är nybörjare på foto-området, och ska skaffa ny kamera innan jag åker, men någon typ av systemkamera blir det väl i alla fall.)

Du är nästan tvungen att ha typ 100-300 mm för att bli nöjd om du vill ha närbilder av djuren + ett stativ är inte dumt att ha med. Upp tidigt på morgonen när ljuset är bra, det blir väldigt hårt ljus mitt på dagen + att de flesta djuren håller sig undan i värmen. Även bortåt eftermiddagen går bra, det brukar mörkna ganska direkt vid ca: 19.00

Jag var på ett par safaris i Tanzania förra våren och plåtade på så gott jag kunde, så jag kan väl dela med mig av lite lärdomar.

Först och viktigast: plåta från bilens fönster, inte uppe från takluckan, även om det är frestande och alla andra gör det. Eller snarare: försök hamna på samma nivå som djuren, det gör stor skillnad. Står du uppe i takluckan och fotar nedåt, ser det ut som om du varit i en djurpark och inte på savannen. Djurens ögonhöjd är det som gäller.

Fota mycket! Tag många, många bilder.

Tålamod!

Råd från en amatör till en annan. Särskilt det första vill jag trycka på igen. Det gör stor skillnad.

Tack för svaren!

Det där med nivån hade jag nog inte tänkt på själv. Vi ska göra lite studier och sitta på biltaken nämligen, får väl se till att hoppa ner ibland.

Re: Tack för svaren!

Armia skrev: