Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Viket objektiv passar i mörka ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Enda gången jag lyckades få skarpa bilder på häst i ridhuset (det här är också enda gången jag fotat häst i ridhus) var när den stod stilla. Men jag körde på iso400 och iso 800. Nu skulle jag kört på iso 1600 kanske tom högre.

Jag bifogar en bild jag också på min syster. Kanske är det ridhuset ljusare? Det blir också roligare bilder när man är nere på samma nivå som hästen tycker jag.

d80 , nikkor 18-200 vr (vr är rätt bra iofs)
iso400, f 5,3, 1/10 s, ev -1

jag tänkte på en sak, följer du med hästen när du fotar (panorerar) med kameran, det är nästan så bakgrunden ser skarpare ut än hästen?

Bilagor

• dd.jpg
    dd.jpg
    11.4 KB · Visningar: 291
Jag har tvenne döttrar som håller med ridning så jag har suttit en del och huttrat i kalla ridhus. Många bilder har rasslat iväg på dem också och det är ett rent aber att få till nåt bra. Jag läste dock ett tips här på fotosidan vilket underlättat betydligt. Jag ställer in kameran manuellt på den längsta slutartid jag kan acceptera och likadant med bländare sedan så får auto-iso ta hand om exponeringen. Efter att ha gjort så får jag med mig en mycket högre andel bilder som "duger" hem. Vad gäller objektiv kan jag bara instämma i att Nikkor 50/1.8 är riktigt bra i ridhuset även om brännvidden är väl kort ibland.
Edit: Bilden nedan är ISO 2200 1/250 sec och bländare 2.8

Bilagor

• Ebbis.jpg
    Ebbis.jpg
    78.1 KB · Visningar: 278
Hej !

Helt ny på sidan och i princip lika ny med kamera.

Har en nikon D80 med 18-55/3,5-56 och 55-200/4-5,6 men när jag försöker foto hästhoppning inomhus blir det INTE bra, utomhus och i solsken funkar det som det ska.

Så vad behöver jag för att ha en chans att lyckas inomhus också ?
Gärna med en hyffsa prislapp (om det nu är möjligt).

Tack och hej !

//mirrenkakan

Hej!
Personligen rekomenderar jag ett gammalt nikon 80-200/2,8.
Finns att köpa begagnat idag till väldigt bra pris.
Objektivet är byggt som en stridsvagn och visserligen lika tungt som det... :)
Det brukar fungera bra när jag fotar inne i ridhus, fördel är också att du slipper stå inne i hindret när du fotar...vilket ju blir följden av 50/1,4...som visserligen kanske är bättre om du står nära...
Bara en smaksak...eller köp båda!
Hälsningar,
Peter

Köp dig du ett Nikon 50/1,8 D. Det kostar 1 295 på cybershop och är väl värt sina pengar. Du behöver inte komma så nära utan du kan faktiskt delförstora en del om du tycker du behöver. Skall du köpa någonting annat av motsvarande kvalité handlar det om cirka tre gånger pengarna. Nu får du även räkna med att du får inte så värst mycket djupskärpa att hurra får på bl 1,8, men det räcker kanske till.
Mvh
JB
P.S
Bilden som du visade var säkert gullig i sig, men ett par steg underexponerad och som du själv påpekade, brusig som en som spottat snus i motvind ;-)

Hej !

Bilden i sig är inte särskilt gullig heller (ifall man inte är ägare till hästen förstås ;), mixtrade bara med en massa inställningar för att försöka hitta ngt. som skulle kunna ge hyffsad, skärpa och ljus (vilket jag inte gjorde)så det ligger ingen som hellst tanke på motivet som sådant.

Det lutar åt ett 50/1,8 om jag inte hittar ngt. bra beg. 85/1.8 för en hyffsad peng.

hälsningar

Åsa

Enda gången jag lyckades få skarpa bilder på häst i ridhuset (det här är också enda gången jag fotat häst i ridhus) var när den stod stilla. Men jag körde på iso400 och iso 800. Nu skulle jag kört på iso 1600 kanske tom högre.

Jag bifogar en bild jag också på min syster. Kanske är det ridhuset ljusare? Det blir också roligare bilder när man är nere på samma nivå som hästen tycker jag.

d80 , nikkor 18-200 vr (vr är rätt bra iofs)
iso400, f 5,3, 1/10 s, ev -1

jag tänkte på en sak, följer du med hästen när du fotar (panorerar) med kameran, det är nästan så bakgrunden ser skarpare ut än hästen?

Hej !

Försöker panorera med, men..... med varierat resultat, den här gången tror jag dock det beror på att sargen är mycket ljusare än hästen, vita hästar blir nämligen också mycket bättre än mörka.

//Åsa

mörkt objekt mot ljus bakgrund brukar kräva en positiv EV. (exv. +1)
du kan ju testa och laborera lite med olika exposure bias settings

själv brukar jag nästan alltid ha -1
men det är ju inte alltid det funkar
inte med fåglar mot himmel exv, där får man nästan gå på plus istället

bilden du publicerade ser lite pixlig ut
är det långt bort som hästen är från att du plåtat?
eller om jag uttrycker mig så här, hur mycket uppfyller hästen av hela bilden?

om du plåtar i nef är det lättare att ljusa upp bilden efteråt...

ja ja, du kanske känner till det här, man vet aldrig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar