Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkelobjektiv
- Trådstartare oddball
- Start datum
Leffen
Aktiv medlem
Om du ska ha mycket vidvinkel,så kan jag rekomendera Canons 10-22mm.Motsvarar 16mm-35mm
En mycket trevlig optik både mekaniskt och bra bildkvalitet.
17-40 vet jag inget om men det blir väl ca 28mm-65mm,den är säkert mycket bra optiskt och mekaniskt,men det blir inte lika mycket vidvinkel.
Tokinan vet jag inget alls om!
MVH Leif
En mycket trevlig optik både mekaniskt och bra bildkvalitet.
17-40 vet jag inget om men det blir väl ca 28mm-65mm,den är säkert mycket bra optiskt och mekaniskt,men det blir inte lika mycket vidvinkel.
Tokinan vet jag inget alls om!
MVH Leif
moorflax
Aktiv medlem
Jag har ett 17-40/4L och det är ett riktigt bra objektiv.
Nu är jag dock på jakt efter mer vidvinkel och efter att läst diverse recensioner så lutar det åt Sigmas nya 10-20.
Kanske det kan vara ett alternativ för dig oxå?
Det är mycket billigare än Canons 10-22 och det funkar på fler kameror.
Nu är jag dock på jakt efter mer vidvinkel och efter att läst diverse recensioner så lutar det åt Sigmas nya 10-20.
Kanske det kan vara ett alternativ för dig oxå?
Det är mycket billigare än Canons 10-22 och det funkar på fler kameror.
Uttryck
Aktiv medlem
Testade Canon EF-S 10-22 på min 350D igår och jag blev väääldigt sugen på att köpa ett. Kändes gediget och bilderna blev skarpa. Skönt att fota med. Visst det är dyrt men jag vill helst ha Canon då jag inte litar helt på att allt funkar perfekt m piratmärken.
Såg på Cyberphoto att det verkar som om Sigmas motsvarande också passar bäst eller bara till kamerahus med sensor i APS-storlek.
Citerar:
"Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."
Såg på Cyberphoto att det verkar som om Sigmas motsvarande också passar bäst eller bara till kamerahus med sensor i APS-storlek.
Citerar:
"Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."
janolof
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Citerar:
"Främst för" är väl inte så lyckad skrivning. Dom har nog varit lite slarviga där. "Är avsett för" torde vara bättre. DC-objektiven är avsedda bara för APS-formatet, medan DG däremot passar även fullformatare.
janolof
Aktiv medlem
Arctic skrev:
Enligt Sigma så fungerar deras 10-20 enbart med digitalkameror med sensor i APS-C-storlek.
Edit: Hm, å andra sidan så står det också: "Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras."
Just det; det är därför de "inte passar" eller "inte fungerar". Svarta hörn är inge' roligt.
Arctic
Aktiv medlem
janolof skrev:
Just det; det är därför de "inte passar" eller "inte fungerar". Svarta hörn är inge' roligt.
Jovisst, men jag trodde att faran med dessa småsensoranpassade objektiv var att det kunde sticka ut bitar som kunde skada spegeln och annat dyrt.
Lite skit i hörnen har ingen dött av ;-)
BugEyes
Aktiv medlem
Jag lånade ett Canon 10-22 över en helg och har nu beställt ett åt mig själv.
Ett tips är att beställa från Tyskland. Med det lägre priset och möjligheten att nyttja Canons cashback rabatt landar det på ca 5800:- för mig, att jämföra med 7995:- som dom flesta svenaka handlare tar för det.
Ett tips är att beställa från Tyskland. Med det lägre priset och möjligheten att nyttja Canons cashback rabatt landar det på ca 5800:- för mig, att jämföra med 7995:- som dom flesta svenaka handlare tar för det.