ANNONS
Annons

Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

oddball

Aktiv medlem
Hallå allihopa.
Tänkte införskaffa mig ett vidvinkelobjektiv till min 350D. Jag skulle vilja veta om det är någon skillnad (bildkvalitémässigt) på; Canon 17-40, Canon 10-22 och Tokinas 10-22. Vore kul om någon satt med lite information. Tack på förhand.

Om du ska ha mycket vidvinkel,så kan jag rekomendera Canons 10-22mm.Motsvarar 16mm-35mm
En mycket trevlig optik både mekaniskt och bra bildkvalitet.
17-40 vet jag inget om men det blir väl ca 28mm-65mm,den är säkert mycket bra optiskt och mekaniskt,men det blir inte lika mycket vidvinkel.
Tokinan vet jag inget alls om!

MVH Leif

Jag har ett 17-40/4L och det är ett riktigt bra objektiv.
Nu är jag dock på jakt efter mer vidvinkel och efter att läst diverse recensioner så lutar det åt Sigmas nya 10-20.
Kanske det kan vara ett alternativ för dig oxå?
Det är mycket billigare än Canons 10-22 och det funkar på fler kameror.

Tack så mycket för era åsikter. Skulle även vilja höra lite om Tokinas 10-22mm och sigmas 10-20mm. Speciellt i jämförelse med Canons. Förlorar man något i bildkvalitét, om så är fallet, hur mycket.

Senast ändrad:
Testade Canon EF-S 10-22 på min 350D igår och jag blev väääldigt sugen på att köpa ett. Kändes gediget och bilderna blev skarpa. Skönt att fota med. Visst det är dyrt men jag vill helst ha Canon då jag inte litar helt på att allt funkar perfekt m piratmärken.

Såg på Cyberphoto att det verkar som om Sigmas motsvarande också passar bäst eller bara till kamerahus med sensor i APS-storlek.

Citerar:
"Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."

Uttryck skrev:

Citerar:
"Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."

"Främst för" är väl inte så lyckad skrivning. Dom har nog varit lite slarviga där. "Är avsett för" torde vara bättre. DC-objektiven är avsedda bara för APS-formatet, medan DG däremot passar även fullformatare.

Enligt Sigma så fungerar deras 10-20 enbart med digitalkameror med sensor i APS-C-storlek.

Edit: Hm, å andra sidan så står det också: "Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras."

Arctic skrev:
Enligt Sigma så fungerar deras 10-20 enbart med digitalkameror med sensor i APS-C-storlek.

Edit: Hm, å andra sidan så står det också: "Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras."

Just det; det är därför de "inte passar" eller "inte fungerar". Svarta hörn är inge' roligt.

janolof skrev:
Just det; det är därför de "inte passar" eller "inte fungerar". Svarta hörn är inge' roligt.

Jovisst, men jag trodde att faran med dessa småsensoranpassade objektiv var att det kunde sticka ut bitar som kunde skada spegeln och annat dyrt.

Lite skit i hörnen har ingen dött av ;-)

Jag lånade ett Canon 10-22 över en helg och har nu beställt ett åt mig själv.
Ett tips är att beställa från Tyskland. Med det lägre priset och möjligheten att nyttja Canons cashback rabatt landar det på ca 5800:- för mig, att jämföra med 7995:- som dom flesta svenaka handlare tar för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar