Annons

Vidvinkelobjektiv till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefson85

Aktiv medlem
Hejsan!

Har fastnat för fullformat och vidvinkel efter ha testat Nikon D3s med Nikons 14-24 vidvinkelobjektiv i helgen.

Har för närvarande ett stycke Nikon D90 med 18-50/2,8f samt ett fast 35/1,8f och funderar nu på att skaffa mig en Nikon D700 så snart som en uppföljare kommer så man kan få lite bättre pris på en begagnad.

Jag har stört mig på att man inte får med det man ser med ögat riktigt, crop factorn på mitt D90 hus ställer bl.a. till det. Så nu tänkte jag satsa på ett vidvinkelobjektiv samt en fullformatskamera. Eller skall jag tänka om och skaffa mig t.ex. Tokina 11-16 eller likande till min D90?

Jag fotar Landskap, natur, hus, resbilder och även lite inomhus. Skulle även vilja fota lite mera motorsport men för det ändamålet kommer jag skaffa mig ett teleobjektiv.

Har ni några mera tips än Nikon 14-24mm f/2.8 eller skall jag tänka om och fortsätta på DX ?
Frågan är väl egentligen om det sklijer så mycket imellan dem ?
 
Behöver du inte ljusstyrkan som 14-24:an ger så kan Nikon AF-S 16-35/4 vara ett alternativ.
 
Jag har haft Tokina 12-24 (den förra modellen) som jag var mycket nöjd medmen det är en DX precis som den nya och 11-16. Båda håller mycket hög klass både optiskt och byggkvalitet.

Vid 12mm på en DX får du samma bildvinkel som 16mm på FX vilket räcker till det mesta. Jag testade min 12-24 även på FX(D700) och zoomade jag ut till 16mm gick den alldeles utmärkt att använda.

Går du på FX blir det en helt annan sak förstås.

/FW
 
Ja, Nikons 16-35 kan man ju också kika på. Funderar nästan att skaffa ett begagnat 11-16 eller 12-24 från Tokina och testa på min D90. Så får man se om det duger...
 
Samyang 14/2,8 fick kalaskritik i FOTOs senaste test av marknades vidvinklar. Detta för fjuttiga 3500 spänn. Dock enbart MF
 
Hejsan!
Har ni några mera tips än Nikon 14-24mm f/2.8 eller skall jag tänka om och fortsätta på DX ?
Frågan är väl egentligen om det sklijer så mycket imellan dem ?

Jag har precis bytt från DX till FX. Det som skiljer är mycket men om vi håller oss till vidvinklar så är inte alltid gräset grönare på andra sidan. Jag sträcker mig så långt som att om du är ute efter en kalasskärpa från hörn till hörn och kan leva med 4-5,6 objektiv så skall du stanna kvar inom DX. Speciellt om du inte behöver vidare vinklar än 10 - 12 mm som kortast. Motsvarar ungefär 16-18 mm på FX.

Tex 12-24 är skarpare i kant/hörn än allt vad jag någonsin provat till FX. 14-24 undantagen som fullt i klass med sin kompis inom DX. Dock skall man komma ihåg att 14 mm på FX motsvaras inte 12 mm på DX. 12 mm är ungefär 18mm på FX så 14-24 är avsevärt vidvinkligare.

Det är som vanligt en kompromiss. Till DX finns det en uppsjö (nåja) med riktigt bra vidvinklar inom 10-24 mm men de är alla rätt ljussvaga. Dvs 4-5,6. Behöver du mer vidvinkel till DX finns det väl bara ett enda alternativ och det är Sigma 8-16 som fick ganska bra kritik. Men som sagt så är akilleshälen oftast ljusstyrkan. Det finns några få undantag från denna regel också (som vanligt) Tex så har Sigma några fasta DX gluggar på f1,8 men de är rätt mediokra på sina största bländere så varför köpa sådana?

Till FX är urvalet större. Speciellt finns det fler ljusstarka vidvinklar men de delar alla i princip samma svagheter: Hörnen är oftast rätt luddiga. Det finns några undantag såsom vissa Zeiss och Nikon 14-24.

ps. Köp senaste numret av FOTO. De har gjort ett gediget test av just vidvinklar....Marknadens alla?
 
Tack för tipsen. Var och testade ett Tokina 11-16 idag men blev ändå lite missnöjd. Trodde det skulle vara mer vindvikel än vad var. Kände på en Canon 7D samt 5D och den faktiskt ännu bättre i handen så det gör det inte lättare. Men jag ska inte överge Nikon :)

Fanns flera likande trådar här på fotosidan om att man vill byta upp sig till D700 samt vidvinkel. Helst av allt skulle man vilja ha ett det nya Nikon 14-24 men det är också mycket pengar, D700 är dessutom bra mycket större och tyngre än Nikon D90 så det är många saker man bör väga in. Finns inte heller någon filtergänga på Nikon´s 14-24.

Ska ändå avvakta lite och se hur det blir med efterföljare till D700 samt läsa på lite om vidvinkelobjektiv. Tack så länge för asikterna!
 
Hejsan!

Har fastnat för fullformat och vidvinkel efter ha testat Nikon D3s med Nikons 14-24 vidvinkelobjektiv i helgen.

Har för närvarande ett stycke Nikon D90 med 18-50/2,8f samt ett fast 35/1,8f och funderar nu på att skaffa mig en Nikon D700 så snart som en uppföljare kommer så man kan få lite bättre pris på en begagnad.

Jag har stört mig på att man inte får med det man ser med ögat riktigt, crop factorn på mitt D90 hus ställer bl.a. till det. Så nu tänkte jag satsa på ett vidvinkelobjektiv samt en fullformatskamera. Eller skall jag tänka om och skaffa mig t.ex. Tokina 11-16 eller likande till min D90?

Jag fotar Landskap, natur, hus, resbilder och även lite inomhus. Skulle även vilja fota lite mera motorsport men för det ändamålet kommer jag skaffa mig ett teleobjektiv.

Har ni några mera tips än Nikon 14-24mm f/2.8 eller skall jag tänka om och fortsätta på DX ?
Frågan är väl egentligen om det sklijer så mycket imellan dem ?

Hej.
Jag har nyligen köpt en d700 och kan bara säga att jag är supernöjd med den.
Det går att köra dx gluggar på den men har för mig att man tappar i upplösning då? eller?

Har också bekymmer med val av vidvinkel till den :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131474
 
Hej.
Jag har nyligen köpt en d700 och kan bara säga att jag är supernöjd med den.
Det går att köra dx gluggar på den men har för mig att man tappar i upplösning då? eller?

Korrekt, kör du DX-optik på ett FX-hus croppar den till omkring 5 megapixel. Dvs på det stora hela har DX-optik inget på FX-hus att göra :)
 
Korrekt, kör du DX-optik på ett FX-hus croppar den till omkring 5 megapixel. Dvs på det stora hela har DX-optik inget på FX-hus att göra :)

Det där går att stänga av. Själv har jag kört en Tokina 12-24 DX på D700 och från 16mm och uppåt funkar den alltså som en 16-24mm utan någon som helst beskärning.

Nikons AF-s 35/1,8 DX går att köra på FX med en del vinjettering.

Alla zoomar kan alltså användas från sitt vidvinkliga läge + ca 50% och med full sensor.

/FW
 
Det där går att stänga av. Själv har jag kört en Tokina 12-24 DX på D700 och från 16mm och uppåt funkar den alltså som en 16-24mm utan någon som helst beskärning.

Nikons AF-s 35/1,8 DX går att köra på FX med en del vinjettering.

Alla zoomar kan alltså användas från sitt vidvinkliga läge + ca 50% och med full sensor.

/FW

Ok, där ser man. 50% upp så går den nyttja. Blir bildkvalite'n lika?
 
Det där går att stänga av. Själv har jag kört en Tokina 12-24 DX på D700 och från 16mm och uppåt funkar den alltså som en 16-24mm utan någon som helst beskärning.

Nikons AF-s 35/1,8 DX går att köra på FX med en del vinjettering.

Alla zoomar kan alltså användas från sitt vidvinkliga läge + ca 50% och med full sensor.

/FW

Det ska man inte vara så säker på. Jag prövade med mitt 18-70 på kul innan jag skickade iväg det tillsammans med DX-kameran. Det var svart tunnel i varierande grad på alla brännvidder...
 
Det ska man inte vara så säker på. Jag prövade med mitt 18-70 på kul innan jag skickade iväg det tillsammans med DX-kameran. Det var svart tunnel i varierande grad på alla brännvidder...

Jo, du har säkert rätt, jag har ju inte testat alla. Underligt ändå för den borde teckna ut fullt från ca 27mm eller är det något jag har missat?

/FW
 
Jo, du har säkert rätt, jag har ju inte testat alla. Underligt ändå för den borde teckna ut fullt från ca 27mm eller är det något jag har missat?

/FW

Ja, något måste du ha missat.
Nu har jag inga egna bilder, men en sökning gav den här bloggen:
http://jurgene.spaces.live.com/blog/cns!ECF9470581AA39EA!435.entry

Edit: Jag har för mig att förbättringen mot längre brännvidder var något större än så där, men det beror nog på att jag testade fullt öppet.
 
Vem vill ha annat än 14-24/2,8 till en D700?
Är ju en av de grymmaste vidvinkelgluggarn på marknaden.

;-)
 
14 - 24 f2.8 är den som passar bäst en D700 och D3 serien, otroligt bra optik!!!! En av de bästa som finns tycker jag, var lite rädd i början för den "oskyddade" frontlinsen men det är inte så farligt, man kan leva med dig ifall man vill ha kvalitet! Den 16 - 35 testade jag å skickades tillbaka p g a distortionen, men annars ett bra alternativ då den är otroligt skarpt!

Lycka till!

Luis.
 
Någon som har erfarenhet av nikons 17-35/2.8 till fullformat? (typ d700/d3) Och som även kan svara på varför den "äldre" gluggen fortfarande är så dyr (även beg) med tanke på att de nyare 14-24 och 16-35 kommit ut, och skall enligt testerna även vara "bättre"??
 
Någon som har erfarenhet av nikons 17-35/2.8 till fullformat? (typ d700/d3) Och som även kan svara på varför den "äldre" gluggen fortfarande är så dyr (även beg) med tanke på att de nyare 14-24 och 16-35 kommit ut, och skall enligt testerna även vara "bättre"??

Jag har 17-35 och det är en mycket kompetent glugg. Troligtvis saknar den senaste antireflexbehandling som de andra två är berikade med. Trots detta så klarar den direkt motljus mycket bra även om kontrast och mättnad troligtvis (har inte provad de nämnda) är bättre på de nyare.. Dock är skärpa och distortion mycket bra över omfånget och klår lätt de fasta 18, 20, 24 mm, men vid 2,8 och 35 mm så kanske den fasta 35/2 är ett litet strå vassare. Jag är överlag mycket nöjd med objektivet och tycker gott den är värd varenda krona jag betalade, men så köpte jag den begagnad för ett bra pris. Tyvärr dräller det inte av dessa på beg-marknaden, men när de då och då dyker upp så verkar priset ligga runt 7 tusen, vilket jag anser vara prisvärt.

Jag använder den på en D700.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.