Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

kimson

Aktiv medlem
Önskar ett tips på ett bra vidvinkelobjektiv i prisklass högst 6000 kronor att användas vid natur- och landskapsfotografering ? Gärna med för- och nackdelar !

Fast eller zoom? Och hur vidvinkligt vill du ha?

Finns ju två bra zoomar.
Canons 17-40 f4
Sigmas 18-50 f2.8

Sigmas variant har jag själv till min 350D och är mycket nöjd. Sen finns det ju många zoomar med ännu mer vidvinkel. 10-20mm och sånt. Vad är du ute efter?

Canon 350D vidvinkel

1/ Zoom
2/ När det gäller "vidvinkligheten" är jag jag på osäker mark, eftersom jag inte kan identifiera vad jag vill, men känner dock att någon extrem variant vill jag inte ha !

Värt att notera i övrigt, är att jag har kitobjektivet 18-55, men använder det nästan aldrig !

Du har en 18-55 nu? Är du nöjd med det? Isf kan jag rekomendera sigmas 18-50 2.8. Mycket kapabel lins. Många väldigt duktiga fotografer använder det. Många sämre fotografer också för den delen ;) Jag hör nog till de senare. MEN objektivet är bra. Det är skönt att ha den extra ljusstyrkan jämtemot canons 17-40 t ex.

Canon 350D vidvinkel

Nej, jag tycker inte detta är mycket att ha ! Men har noterat ditt tips beträffande Sigma 18-50/2,8.

17-18mm ger i mitt tycke inte mycket till vidvinkel på en 350D, om det är rejäl vidvinkel du söker så är Tokina AT-X 12-24/4 Pro ett mycket bra val för pengarna.

Canon 350D vidvinkel

Ok, i vilket prisläge hamnar jag med Tokina ?
Ingen begränsning i användningen jämfört med Canon orginal ?

Kanske Sigma EX 10-20/4-5,6 DC kan vara något ?
4780:- +frakt på http://www.cyberphoto.se/
Avsett för småformats sensorer.( DC )

Eller Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II LD
5525:- + frakt http://www.cyberphoto.se/
Också avsett för småformat. ( Di II )

Har ingen erfarenhet av något av objektiven
men har 2 sigma objektiv(18-50 F2,8 & 28-70 F2,8)
och jag är tvärnöjd.

Kolla in recesionerna(stavas det så?) här på Fs...

Canons 17-40 blir väl mer normalzoom med småformat's sensorer?
Torde väl motsvara 27-64mm...
Eller är jag ute och vimsar?

Köpte i veckan ett sigma ex 15-30 som jag inte ångrar.. blir perfekt vidvinkel för mig på min 350d skarpt som attan är det också

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar