Advertisement
ANNONS
Annons

Vidvinkel till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

kimson

Aktiv medlem
Önskar ett tips på ett bra vidvinkelobjektiv i prisklass högst 6000 kronor att användas vid natur- och landskapsfotografering ? Gärna med för- och nackdelar !

Fast eller zoom? Och hur vidvinkligt vill du ha?

Finns ju två bra zoomar.
Canons 17-40 f4
Sigmas 18-50 f2.8

Sigmas variant har jag själv till min 350D och är mycket nöjd. Sen finns det ju många zoomar med ännu mer vidvinkel. 10-20mm och sånt. Vad är du ute efter?

Canon 350D vidvinkel

1/ Zoom
2/ När det gäller "vidvinkligheten" är jag jag på osäker mark, eftersom jag inte kan identifiera vad jag vill, men känner dock att någon extrem variant vill jag inte ha !

Värt att notera i övrigt, är att jag har kitobjektivet 18-55, men använder det nästan aldrig !

Du har en 18-55 nu? Är du nöjd med det? Isf kan jag rekomendera sigmas 18-50 2.8. Mycket kapabel lins. Många väldigt duktiga fotografer använder det. Många sämre fotografer också för den delen ;) Jag hör nog till de senare. MEN objektivet är bra. Det är skönt att ha den extra ljusstyrkan jämtemot canons 17-40 t ex.

Canon 350D vidvinkel

Nej, jag tycker inte detta är mycket att ha ! Men har noterat ditt tips beträffande Sigma 18-50/2,8.

17-18mm ger i mitt tycke inte mycket till vidvinkel på en 350D, om det är rejäl vidvinkel du söker så är Tokina AT-X 12-24/4 Pro ett mycket bra val för pengarna.

Canon 350D vidvinkel

Ok, i vilket prisläge hamnar jag med Tokina ?
Ingen begränsning i användningen jämfört med Canon orginal ?

Kanske Sigma EX 10-20/4-5,6 DC kan vara något ?
4780:- +frakt på http://www.cyberphoto.se/
Avsett för småformats sensorer.( DC )

Eller Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II LD
5525:- + frakt http://www.cyberphoto.se/
Också avsett för småformat. ( Di II )

Har ingen erfarenhet av något av objektiven
men har 2 sigma objektiv(18-50 F2,8 & 28-70 F2,8)
och jag är tvärnöjd.

Kolla in recesionerna(stavas det så?) här på Fs...

Canons 17-40 blir väl mer normalzoom med småformat's sensorer?
Torde väl motsvara 27-64mm...
Eller är jag ute och vimsar?

Köpte i veckan ett sigma ex 15-30 som jag inte ångrar.. blir perfekt vidvinkel för mig på min 350d skarpt som attan är det också

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar