ANNONS
Annons

Vidvinkel eller ultravidvinkel till NEX 5n (e-mount)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Utöver Sonys egna 16mm pannkaka, finns det något mer prisvärt (läs inte allt för dyrt) vidvinkel eller ultravidvinkel objektiv? Jag har kikat lite mot Carl Zeiss 24mm/f1.8 men 8000 för ett objektiv känns lite dyrt för mig... åtminstone nu i början :)
 
Det finns en uppsjö av objektiv som fungerar med manuell fokus på NEX och vidvinkel har stora skärpedjup och kameran har fokus peaking så MF är inte svårt. Det är en fördel att köpa vidvinklar avsedda för spegelreflexkameror då dessa har mindre snävt infallande ljus och därmed chans till bättre kantskärpa och mindre vignettering. Du kan titta på antingen zopmar i 10-20,11-16 eller 12-24 klassen eller en fast, t ex Samyang 14/2,8 med adapter från en fattning till NEX.
 
Det finns en uppsjö av objektiv som fungerar med manuell fokus på NEX och vidvinkel har stora skärpedjup och kameran har fokus peaking så MF är inte svårt. Det är en fördel att köpa vidvinklar avsedda för spegelreflexkameror då dessa har mindre snävt infallande ljus och därmed chans till bättre kantskärpa och mindre vignettering. Du kan titta på antingen zopmar i 10-20,11-16 eller 12-24 klassen eller en fast, t ex Samyang 14/2,8 med adapter från en fattning till NEX.

Okej, man lär sig nåt nytt varje dag :) vet du om någon av dom har E-fattning?
Hur blir förresten bildkvaliteten (skärpa och färger) när man använder adapter?
 
Jag anser att de flesta objektiv för spegelreflexkameror inte ens är att fundera på eftersom deras storlek förstör hela idén med en NEX. Själv har jag ett Voigtländer 15/4,5 som är mycket skarpt (klart i klass med många Zeissobjektiv), men det ger liiiiite magentaton åt hörnen till. Oftast syns det inte, men det går att råda bot på genom att köra gratisprogrammet Cornerfix på råfilerna.
 
Måste dock fråga: varför inte 16mm NEX gluggen? Kantskärpan är ingen höjdare men den är tillräckligt vidvinklig att man inte skall använda den som ett normal eller tele. Man skall använda den för att föra betraktaren in i bilden med fokus på en detalj i förgrunden och fokusplanet kommer ändå att ligga på denna förgrund och inte på de suddiga kanterna som ändå är ur fokus. Det finns många fina vidvinkelbilder tagna med objektiv med lite halvkass kantskärpa som fungerar väldigt bra. D u är NEX 16mm rätt billig.
 
Måste dock fråga: varför inte 16mm NEX gluggen? Kantskärpan är ingen höjdare men den är tillräckligt vidvinklig att man inte skall använda den som ett normal eller tele. Man skall använda den för att föra betraktaren in i bilden med fokus på en detalj i förgrunden och fokusplanet kommer ändå att ligga på denna förgrund och inte på de suddiga kanterna som ändå är ur fokus. Det finns många fina vidvinkelbilder tagna med objektiv med lite halvkass kantskärpa som fungerar väldigt bra. D u är NEX 16mm rätt billig.

Ja, det är ju faktiskt just p.g.a. av kantoskärpan i 16mm som gjort att jag sökt mig vidare, och dom bilder jag hittat på foto-forum med 16mm har visat ganska oskarpa bilder över lag.
Kanske borde ta mig till en fotoaffär och bilda mig en egen uppfattning. Har du exempel på bilder tagna med just 16mm NEX som faktiskt är bra?
 
Då jag inte själv haft intresse av det har jag inte kollat efter just exempelbilder med det. Man får dock tänka på att tester är avsedda för att undersöka ett objektivs begränsingar - inte att utvärdera det i vanligt bruk. Kom ihåg att t ex Canons 16-36/2,8L (både ettan och tvåan) har sisådär kantskärpa t o m nedbländat men jag har sett kanombilder ändå. Att fota stadslandskap och tegelväggar visar på brister men är inte scener som egentligen är bra för vidvinkelfoto. Många fotar med vv för att framhäva förgrunden istället och då är kantskärpan av begränsad vikt. Distorsionen är också låg med 16mm objektivet - ett plus. Varför inte söka på google med t ex nex 16 pictures och se vad som dyker upp.
 
Tack för era svar.

Jag ställde dock till slut frågan till mig själv om jag verkligen behöver 16mm när kitobjektivet på 18-55mm ger lika bra bilder på 18mm som pannkaksobjektivet (åtminstone vad jag har sett). Och svaret blir kanske inte ändå.

Men jag behöver bolla en fråga till er. Jag kollade lite på ett än mer vidvinkligt objektiv, Samyang 14/2.8. Jag hade ögonen på det tidigare när jag hade min Nikon D90 men den manuella fokuseringen verkade för komplicerad (trixigt att zooma i EVF för att se skärpan etc). Men med Nex 5n så är zoomning i EVF betydligt enklare så kanske en 14mm istället. Men när jag kollar på Kaffebrus för att hitta en adapter (Samyang verkar inte finnas med e-mount) så står det att det är en crop-faktor på 1.5 vilket kommer göra min ultravidvinkel till en vanlig vidvinkel vilket jag kanske inte vill. Är det så generellt med adaptrarna att det blir en crop-faktor eller finns det andra adaptrar man kan köpa?
 
Tack för era svar.

Jag ställde dock till slut frågan till mig själv om jag verkligen behöver 16mm när kitobjektivet på 18-55mm ger lika bra bilder på 18mm som pannkaksobjektivet (åtminstone vad jag har sett). Och svaret blir kanske inte ändå.

Men jag behöver bolla en fråga till er. Jag kollade lite på ett än mer vidvinkligt objektiv, Samyang 14/2.8. Jag hade ögonen på det tidigare när jag hade min Nikon D90 men den manuella fokuseringen verkade för komplicerad (trixigt att zooma i EVF för att se skärpan etc). Men med Nex 5n så är zoomning i EVF betydligt enklare så kanske en 14mm istället. Men när jag kollar på Kaffebrus för att hitta en adapter (Samyang verkar inte finnas med e-mount) så står det att det är en crop-faktor på 1.5 vilket kommer göra min ultravidvinkel till en vanlig vidvinkel vilket jag kanske inte vill. Är det så generellt med adaptrarna att det blir en crop-faktor eller finns det andra adaptrar man kan köpa?

Crop faktorn har inget med adaptern att göra utan sensorstorleken. Din 18-55 motsvarar 27-82,5mm på FF då du har ett crop hus (alltså inte lika stor sensor som 35mm film) och 16/2,8 motsv 24mm på FF och denna Samyang motsvarar 21mm på FF. Däremot går Samyangen att använda på FF eftersom den lyser ut hela den bildarean vilket 18-55 inte gör då den bara är gjord för den lilla sensorn på NEX men den ger samma bildvinkel som en 27-82,5mm hade gjort på FF att jämföra med 14mm på Samyangen.
 
Crop faktorn har inget med adaptern att göra utan sensorstorleken. Din 18-55 motsvarar 27-82,5mm på FF då du har ett crop hus (alltså inte lika stor sensor som 35mm film) och 16/2,8 motsv 24mm på FF och denna Samyang motsvarar 21mm på FF. Däremot går Samyangen att använda på FF eftersom den lyser ut hela den bildarean vilket 18-55 inte gör då den bara är gjord för den lilla sensorn på NEX men den ger samma bildvinkel som en 27-82,5mm hade gjort på FF att jämföra med 14mm på Samyangen.

Okej. Jo att sensorstorleken avgjorde crop-faktorn visste jag ju egentligen men tänkte att det kanske även hade även med avståndet till sensorn att göra. Men då tolkade jag produktbeskrivningen på Kaffebrus (http://www.kaffebrus.com/adapter-nikon-f-till-sony-nex-1390.html) helt fel, vilket ju var bra.

Tack för infon.
 
Då har jag lärt mig en massa nytt.

Men nu har diskussion gått över till adaptrar till E-fattning. Så en fråga utifrån det till er som verkar ha koll. Om man ska leka lite med manuella objektiv vidvinkel och porträtt, vilken fattning ska jag sikta in mig på? Jag har hyfsad koll på Nikon sidan men kan det vara bättre att kolla mot Canon eller någon annan fattning. Tänker då mest på bra bildkvalitet (luddigt begrepp så klart :) och priser/tillgång på andrahandsmarknaden.
 
Har fisheyeextendern köpt från Tyskland för en billig penning. Måste säga att det är grymt kul att fota med, speciellt action- och barnfoton.
 
Då har jag lärt mig en massa nytt.

Men nu har diskussion gått över till adaptrar till E-fattning. Så en fråga utifrån det till er som verkar ha koll. Om man ska leka lite med manuella objektiv vidvinkel och porträtt, vilken fattning ska jag sikta in mig på? Jag har hyfsad koll på Nikon sidan men kan det vara bättre att kolla mot Canon eller någon annan fattning. Tänker då mest på bra bildkvalitet (luddigt begrepp så klart :) och priser/tillgång på andrahandsmarknaden.

Kinaadaptrarna är såpass billiga (100-200kr) att man nästan kan köpa en adapter utifrån vad man hittar för bra objektiv. Har du några gamla objektiv? Köp en adapter till dem. Annars tycker jag att Canon FD är ett bra val då det finns mycket sådana objektiv ute till en billig penning. Nikonadaptern funkar också fint. Adaptern påverkar inte bildkvaliteten så länge det inte är några linser i den och det är det väl nästan aldrig tror jag.
Själv köpte jag en Olympus Pen F adapter då dessa objektiv blir så små och smidiga, men jag väntar fortfarande på ett kap. Priserna sticker snabbt iväg till över 1000kr.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tack för era svar.

Jag ställde dock till slut frågan till mig själv om jag verkligen behöver 16mm när kitobjektivet på 18-55mm ger lika bra bilder på 18mm som pannkaksobjektivet (åtminstone vad jag har sett). Och svaret blir kanske inte ändå.

Men jag behöver bolla en fråga till er. Jag kollade lite på ett än mer vidvinkligt objektiv, Samyang 14/2.8. Jag hade ögonen på det tidigare när jag hade min Nikon D90 men den manuella fokuseringen verkade för komplicerad (trixigt att zooma i EVF för att se skärpan etc). Men med Nex 5n så är zoomning i EVF betydligt enklare så kanske en 14mm istället. Men när jag kollar på Kaffebrus för att hitta en adapter (Samyang verkar inte finnas med e-mount) så står det att det är en crop-faktor på 1.5 vilket kommer göra min ultravidvinkel till en vanlig vidvinkel vilket jag kanske inte vill. Är det så generellt med adaptrarna att det blir en crop-faktor eller finns det andra adaptrar man kan köpa?

Cropfaktor 1,5 är ju jämförelsen mellan FF och APS-C. 14 mm är alltid 14 mm och är alltså lite vidvinkligare än 16 mm. 14 mm på FF däremot är ultra-ultra-super-vidvinkel och motsvarar om du har ett 9mm-objektiv på APS-C.

Hursomhelst är 14 mm Samyang-objektivet ju gigantiskt i jämförelse med Sony SEL16. Gjort för FF-sensor och ger inte så mycket extra på en NEX. Samyang har ju också ett 8mm fisheye. Det finns även native för NEX, men är också ganska stort och jag tror inte det blir mindre med E-varianten än ett för ett annat system och en adapter.

Hursomhelst, SEL16/2,8 är nog det bästa om man vill ha ett litet paket med rejäl vidvinkel för NEX. Om du vill ha ännu vidvinklare så finns det tillbehör i form av försättslinser som ger ultravidvinkel VCL-ECU1 respektive Fisheye VCL-ECF1
http://www.sony.se/product/dac-nex-accessories/vcl-ecu1
http://www.sony.se/product/dac-nex-accessories/vcl-ecf1


/Mats
 
Då har jag lärt mig en massa nytt.

Men nu har diskussion gått över till adaptrar till E-fattning. Så en fråga utifrån det till er som verkar ha koll. Om man ska leka lite med manuella objektiv vidvinkel och porträtt, vilken fattning ska jag sikta in mig på? Jag har hyfsad koll på Nikon sidan men kan det vara bättre att kolla mot Canon eller någon annan fattning. Tänker då mest på bra bildkvalitet (luddigt begrepp så klart :) och priser/tillgång på andrahandsmarknaden.

Eftersom du inte får automatisk bländarstyrning med med enklare adaptrarna så bör du ha möjlighet att kunna styra bländaren manuellt på objektivet, vilket inte går med alla fattningar.

Jag har adptrar för Konica Hexanon och en drös objektiv t(tvärr har jag f.n. ingen NEX att använda dem på).

Mycket fina ljusstarka objektiv som är välbyggda och små och finns billigt i stora mängder på t.ex. Tradera. Det har en ring med bländarkontroll. Konica AR-systemet har också ett väldigt kort registeravstånd jämfört med andra SLR-system, så adaptern bygger bara på c:a 19 mm, vilket ska jämföras med 26 för Sony Alpha tror jag och ännu mer för Nikon som har ett extra långt registeravstånd.


/Mats
 
Kinaadaptrarna är såpass billiga (100-200kr) att man nästan kan köpa en adapter utifrån vad man hittar för bra objektiv. Har du några gamla objektiv? Köp en adapter till dem. Annars tycker jag att Canon FD är ett bra val då det finns mycket sådana objektiv ute till en billig penning. Nikonadaptern funkar också fint. Adaptern påverkar inte bildkvaliteten så länge det inte är några linser i den och det är det väl nästan aldrig tror jag.
Själv köpte jag en Olympus Pen F adapter då dessa objektiv blir så små och smidiga, men jag väntar fortfarande på ett kap. Priserna sticker snabbt iväg till över 1000kr.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Det låter ju intressat med så billiga adaptrar, ebay antar jag? Ska kika, tack.
 
Cropfaktor 1,5 är ju jämförelsen mellan FF och APS-C. 14 mm är alltid 14 mm och är alltså lite vidvinkligare än 16 mm. 14 mm på FF däremot är ultra-ultra-super-vidvinkel och motsvarar om du har ett 9mm-objektiv på APS-C.

Hursomhelst är 14 mm Samyang-objektivet ju gigantiskt i jämförelse med Sony SEL16. Gjort för FF-sensor och ger inte så mycket extra på en NEX. Samyang har ju också ett 8mm fisheye. Det finns även native för NEX, men är också ganska stort och jag tror inte det blir mindre med E-varianten än ett för ett annat system och en adapter.

Hursomhelst, SEL16/2,8 är nog det bästa om man vill ha ett litet paket med rejäl vidvinkel för NEX. Om du vill ha ännu vidvinklare så finns det tillbehör i form av försättslinser som ger ultravidvinkel VCL-ECU1 respektive Fisheye VCL-ECF1
http://www.sony.se/product/dac-nex-accessories/vcl-ecu1
http://www.sony.se/product/dac-nex-accessories/vcl-ecf1


/Mats

Jag har faktiskt bestämt mig för att det är en Samyang 14mm jag vill ha. 16mm SEL är helt ok men jag gillar färger, kontrast och skärpa i Samyang bättre. Storleken i sig gör inget.
 
Jag har faktiskt bestämt mig för att det är en Samyang 14mm jag vill ha. 16mm SEL är helt ok men jag gillar färger, kontrast och skärpa i Samyang bättre. Storleken i sig gör inget.

Ok. Då kanske du är intresserad av den här läsningen om du inte redan sett den.

(Samyang 14 kostar drygt 3000 kr och du får förstås betämma dig för vilken fattning du ska ha och lämplig adapter, för en variant speciellt till NEX finns väl inte? Om du senare kompletterar med en annan FF-kamera så ger 14mm en extrem vidvinkel, så du kan ju ta det i beaktande till vilket märke du ska inhandla objektivet.)


/Mats
 
Om inte ljusstyrkan är högsta prioritet kanske Voigtländer 15 mm med M-fattning kan vara nåt. Den sägs vara väldans bra, och fungera på en NEX-5N. På en NEX-7 blir det lila hörn (som går att fixa i efterbehandlingen).

Jag skulle mycket hellre ha den än den monstruöst stora 14/2,8 från Samyang på en NEX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.