Annons

Vidvinkel eller ultravidvinkel till NEX 5n (e-mount)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. Då kanske du är intresserad av den här läsningen om du inte redan sett den.

(Samyang 14 kostar drygt 3000 kr och du får förstås betämma dig för vilken fattning du ska ha och lämplig adapter, för en variant speciellt till NEX finns väl inte? Om du senare kompletterar med en annan FF-kamera så ger 14mm en extrem vidvinkel, så du kan ju ta det i beaktande till vilket märke du ska inhandla objektivet.)


/Mats

Tack för länktipset, intressant diskussion, blev än mer säker på en Samyang men faktiskt även lite intresserad av en SEL 16mm bara för att testa skillnaden själv :)
 
Om inte ljusstyrkan är högsta prioritet kanske Voigtländer 15 mm med M-fattning kan vara nåt. Den sägs vara väldans bra, och fungera på en NEX-5N. På en NEX-7 blir det lila hörn (som går att fixa i efterbehandlingen).

Jag skulle mycket hellre ha den än den monstruöst stora 14/2,8 från Samyang på en NEX.

Jag har faktiskt funderat på Voigtländer 15 efter att ha sett några exempelbilder. Problemet är bara att den ligger lite högt i pris för mig, ca 5500 kr nypris och andrahandsmarknaden verkar obefintlig. Antar att man behåller en Voigtländer när man väl köpt den. Samyang kan man hitta begagnad för under 2000 kronor vilket gör den mer intressant för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.