ANNONS
Annons

Vibrerande skärm!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Kan nån datorkunnig person hjälpa mig innan jag blir gaaaaaalen!

Min bildskärm vibrerar, alltså inte hela skärmen utan bilden! Små små vibrationer/rörelsen som gör mig YR och jag får huvudvärk... Inget alls i mitten men mer i de övre hörnen!

Pleeeeez...

/Malin

SmurfMolly skrev:
Kan nån datorkunnig person hjälpa mig innan jag blir gaaaaaalen!

Min bildskärm vibrerar, alltså inte hela skärmen utan bilden! Små små vibrationer/rörelsen som gör mig YR och jag får huvudvärk... Inget alls i mitten men mer i de övre hörnen!

Pleeeeez...

/Malin
Är det en vanlig skärm eller en platt?
Hur gammal, vilket märke, modellbeteckning osv...

hej

det kan hända om man har någon strömadapter eller
nätagregat liggande vid skärmen, det händer på min

mvh
thomas

OJojoj... =)

Den är ett år gammal... en dell.... En vanlig... inte platt alltså.
Beteckning.. Plug and Play- bildskärm?
Kan jag se det nånstans?
Har iaf ett 64MD DDR NVIDIA GeForce4 MX420 kort..

du ser.. jag har stenkoll! ;)

/M

Har du kollat inställningarna, ibland kan kortet vara bättre än skärmen. Jag har för mig att jag hade samma problem när jag körde med för hög uppdateringsfrekvens

Högerklicka på skrivbordet för att kolla inställningarna på bildskärmen
gå in på avancerat och bildskärm efter det.
prova att ställa ner frekvensen

//J

SmurfMolly skrev:
OJojoj... =)

Den är ett år gammal... en dell.... En vanlig... inte platt alltså.
Beteckning.. Plug and Play- bildskärm?
Kan jag se det nånstans?
Har iaf ett 64MD DDR NVIDIA GeForce4 MX420 kort..

du ser.. jag har stenkoll! ;)

/M
Ett år, då borde den vara fräsch. Tror som Thomas att det är något som stör. Kolla nätadaptrar, står datorn precis brevid skärmen? Har du en stereo eller högtalare brevid?

Den kan vara inställd på fel frekvens. Kolla med reglagen på bildskärmen, där kan man ändra frekvensen till rätt. Min 19-tumsskärm är inställd på 100 Hz tror jag men läs instruktionerna för skärmen. När min son köpte egen dator var den felinställd från början och då vibrerade bilden. Vi ändrade frekvensen och vibrationerna försvann. Lycka till!

Du kan med ha grundinställning = 60Hz och känna av det. Kolla vad den står på. ställ den sen så högt som skärmen klarar av

högerklicka på skrivbordet, egenskaper, skärminställningar, avancerat och sist monitor.

lycka till

Dave

vid för låg uppdateringsfrekvens (60-75Hz) kan man uppleva att bilden flimrar eller vibrerar. Vid för hög frekvens tappar man skärpa (Om man klockar upp den högre än den är byggd för). 85 Hz funkar för de flesta, men jag föredrar 100-120 HZ.

Tack alla för era svar!

Frekvensen står på 75mHz... Jag har en högtalare står på ena sidan och en lampa på den andra... de har iofs stått där hela året...

Jag kan klicka i en ruta så den bara visar de frekvenser som jag kan ändra till. 85 Mhz verkar vara högst...

Får prova mig fram.....

//Malin

testa och ställ upp frekvensen till 85Hz. Högtalaren kan orsaka färgförändringar i skärmen, så den borde du inte ha så nära. Lampan kan orsaka vibrationer dels om den inte har en dubbelbrytande kontakt, eller om den har en transformator. Om den inte har en transformator, testa att vända på stickproppen i uttaget i väggen, det _kan_ hjälpa.

Högtalaren

Jag kan inte ha högtalare ens i närheten av min skärm utan att den börjar fladdra. Ta bort den.

Ändrade till 85Mhz och det slutade flimra. Högtalaren flyttade jag på iallafall.. vill ju inte att färgerna ska påverkas. Lampan står kvar...

Vad skumt.. kan högtalaren börja spela roll efter ett år? har varit med om förr att de orsakar flimmer.. men inte med dessa... Högtalarna i sig är rätt små sen har jag en förstärkare... Harman/kardon.. å den står en bra bit ifrån...

Nåja.. flimmret är borta!

TACK!

//Malin - tar ett par alvedon och vilar från datorn en stund nu...

SmurfMolly skrev:

Vad skumt.. kan högtalaren börja spela roll efter ett år?
Ja, det är magnetismen i högtalarna som kan orsaka lite rubbningar. Men det kan man "slå bort" med degauss som det heter. På skärmen har du en inställning där du aktiverar det. Man ska tydligen inte köra degauss för ofta har jag hört, men nån gång i veckan brukar jag sätta igång den.

Alldeles riktigt, separera kraft och signalkablarna.
Till skrivare följer ofta med en liten ferritkärna-ring som man ska klämma run kabeln, sätt dit en sådan på videokabeln.

Elfält

Ja det finns mycket som kan påverka, hade första året ställt en klockradio med nätanslutning på skärmen och det märktes snart att det var riktigt galet. Telefonsignaler kan också vara livsfarliga.

De flesta nya skärmar har en funktion som kallas "degauss" Om en får flimmer pga magnetism kan denna funktion vara tillhands. Kolla i manualen till skärmen eller bläddra i menyn på skärmen.

Testa hur många koppar kaffe som behövs för att du ska vibrera i samma frekvens som skärmen. ;-)

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar