Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
Mellan K7 och K5 bytte Pentax

Spegelhus
Slutare
AF
Sensor
Processor

det är det största steget jag är medveten om. Självklart kommer man byta sensor till K3, det förväntas, men i övrigt blir det nog mindre justeringar. Bättre AF, kanske. Dubbla minneskort, kanske. Nytt blixtsystem, kanske. Den blir nog köpvärd den också. Jag bara menar att steget mellan K7 och K5 var det största vi sett i modern tid och skall man lägga några tusenlappar extra, så får man mest för pengarna där.

Spegelhuset? 100% och 0,92X förstoring, samma på K7 o K5.
Slutare? Samma 30 sek - 1/8000 sek och 1/180 blixtsynk, men
högre bildhastighet - 5 bilder till 7 bilder/sek.
Men det kan bero på finjustering, större internminne och snabbare sensor.
AF. Visst, men den har väl uppdaterats med nästa varje kamera.
Sensor. Jo, den är ny, bra och med bra efterbehandling.
Processor? Prime II på både K5 och K7, men även K-r och K-x.
Skillnaden är nog internminnet.

Pentax istD var lite proffsig, men när K10 kom var det en uppdatering
från 6Mp till 10. Det är mycket högre upplösning och där kom
digital kamerorna ikapp analoga kamerorna.
Så det är nog största uppgraderingen av modellerna.
 
Ja något har dom gjort med slutaren, k7'an är väl berömd för sin våldsamma slutare som gav synlig skakoskärpa på vissa slutartider. Det problemet får väl anses som löst i k5'an.
 
Spegelhuset? 100% och 0,92X förstoring, samma på K7 o K5.
Spegeln rör sig mycket snabbare iom hastigheten. Jag skulle tro att det är helt nytt, inte bara en liten modifiering. Det kan naturligtvis vara så att de bytte det redan till K7 som förberedelse...
Slutare? Samma 30 sek - 1/8000 sek och 1/180 blixtsynk, men
högre bildhastighet - 5 bilder till 7 bilder/sek.
Men det kan bero på finjustering, större internminne och snabbare sensor.
Ökad bildhastighet kräver kraftigare grejer för att hinna spänna slutaren mellan bilderna. Det är knappast samma slutare i kamerorna.
AF. Visst, men den har väl uppdaterats med nästa varje kamera.
Absolut, men denna gång har man lagt till en ny sensor som skall justera för färgtemperaturen, samt första gången man har någon typ av följande fokus (även om det finns en del kvar att göra), så en ovanligt stor förändring.
Sensor. Jo, den är ny, bra och med bra efterbehandling.
Ja hela sensorsteget, inklusive upphängningen som nu även justerar för roterande rörelser.
Processor? Prime II på både K5 och K7, men även K-r och K-x.
Skillnaden är nog internminnet.
OK, jag köper att processorn är lite underdimensionerad på K5, så den kanske levt kvar mer eller mindre orörd.
Pentax istD var lite proffsig, men när K10 kom var det en uppdatering
från 6Mp till 10. Det är mycket högre upplösning och där kom
digital kamerorna ikapp analoga kamerorna.
Så det är nog största uppgraderingen av modellerna.
Jag förstår hur du menar, men det var många långa år mellan dessa. istD till istDS är nog jämförelsen du får göra, även om det var helt olika typer av kameror. VI jämför ju K7 och K5 som bara har ett dryg år mellan sig.

Men visst K7 var och är fortfarande en BRA kamera, det är bara att K5 är väldigt mycket bättre. Går det fortfarande att ta bra bilder med K7? Självklart. Behöver man inget av det som K5 erbjuder, så absolut. Men dynamiken som K5 erbjuder som gär att man faktiskt kan ta bilder i direkt solljus (som man ju ibland är begränsad till) hävdar jag gagnar ALLA fotografer, utom de som aldrig lämnar studion eller åker på semester.
 
Senast ändrad:
Färgsensor som ska hjälpa AF hade väl även K7? (funkar för övrigt inte särskilt övertygande i min k5a...)

Möjlighet till vridning av sensorn hade väl också K7, har jag för mig.
 
..............................................

Jag förstår hur du menar, men det var många långa år mellan dessa. istD till istDS är nog jämförelsen du får göra, även om det var helt olika typer av kameror. VI jämför ju K7 och K5 som bara har ett dryg år mellan sig.

Men visst K7 var och är fortfarande en BRA kamera, det är bara att K5 är väldigt mycket bättre. Går det fortfarande att ta bra bilder med K7? Självklart. Behöver man inget av det som K5 erbjuder, så absolut. Men dynamiken som K5 erbjuder som gär att man faktiskt kan ta bilder i direkt solljus (som man ju ibland är begränsad till) hävdar jag gagnar ALLA fotografer, utom de som aldrig lämnar studion eller åker på semester.

Ja då är vi överens, åtminstone i stort sett.
Lite synd kanske, för diskussionens skull...

Hämtade ut min K5 silver för ett tag sen, men har blivit
ganska lite bilder pga ett stort skräp på sensorn.
Ultraljudet klarade inte skräpet som fanns från början.
Har äntligen varit in och fixat det på Uppsala Fotokompani.
 
Bara frakten som kostar.

Köp gärna ett da 15 till mig om du ska slå till. Kostar bara 5-6 tusen
 
Alltså ca 6600:- jämfört med 10.400 på Cyber med frakt.
Med den prisskillnaden är det svårt att motivera hemmaköp.
Visserligen med sämre garanti...
 
Minst lika bra garanti där. Har haft kontakt med deras support en gång. Dessutom gäller garantiärenden precis som i sverige. Mkt bra. De skickar så man kan få tracking nr. Tänker köpa alla mina pentax-saker feån srs i framtiden.
 
Minst lika bra garanti där. Har haft kontakt med deras support en gång. Dessutom gäller garantiärenden precis som i sverige. Mkt bra. De skickar så man kan få tracking nr. Tänker köpa alla mina pentax-saker feån srs i framtiden.

Garantiärenden måste alltså skickas till England då? Går inte skicka till Sverige? Behöver ju inte vara något så negativt men man har ju hört att SDM-motorn har en tendens att kunna gå sönder ;)
 
Garantiärenden måste alltså skickas till England då? Går inte skicka till Sverige? Behöver ju inte vara något så negativt men man har ju hört att SDM-motorn har en tendens att kunna gå sönder ;)

Du kan ordna det i sverige. Pentax har väl internationell garanti. När mitt sigmaobjektiv krånglade kunde jag skicka tillbaka det till dem eller skicka till reparatören i sverige.
 
Du kan ordna det i sverige. Pentax har väl internationell garanti. När mitt sigmaobjektiv krånglade kunde jag skicka tillbaka det till dem eller skicka till reparatören i sverige.

Tack så jättemycket! Nu har jag beställt ett DA40 limited :) Blir nog ett 50-135 innan sommaren är slut också.
 
Minst lika bra garanti där. Har haft kontakt med deras support en gång. Dessutom gäller garantiärenden precis som i sverige. Mkt bra. De skickar så man kan få tracking nr. Tänker köpa alla mina pentax-saker feån srs i framtiden.

Uttryckte mig lite dumt, anser att man inte får samma service
från utländska firmor, men undantag finns säkert.
Tex Pixmania är ökända, sök gärna på Pixmania här på Fotosidan, tex
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113128&highlight=Pixmania
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.