Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)

Ännu ett fantasipris.
2692.- nytt hos Computeruniverse.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94210&c=all
Tamron har dessutom europa & världsgaranti så det Kameraservice i Kungsör som servar om det är nåt problem, även om det är köpt utomlands. Tämligen riskfritt alltså.
http://www.tamron.eu/en/service/buying-a-tamron/european-guarantee-card.html
http://www.tamron.co.jp/en/support/warranty/index.html
(Focus Nordic vill dock helst inte kännas vid dessa villkor utan hävdar att det skall skickas till det land där det köpts. Men efter hänvisning till ovanstående länkar tar deras argument slut, något jag vet av egen erfarenhet.)

Ännu ett fantasipris.
2692.- nytt hos Computeruniverse.
(detaljerad garantibeskrivning)

Bra med sammanfattning av läget för garantier.

Sedan är ju utgångspriset på Blocket ofta en chansning från säljaren, fritt att förhandla. Kallnar annonsen ökar chansen att komma överens på en realistisk prisnivå.

Hjälpa eller Stjälpa

Lite motsägelsefullt. Å ena sidan tipsa om en bra affär, å andra sidan peka finger om en dålig affär. Vad göra? Bra eller anus? :/

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143934

Lite dyrt med 250kr + frakt när batteriet ligger på från 129 kr nytt på nätet. :/

Teknikproffset som du syftar på säljer det för mindre än hälften så mycket som andra återföräljare gör, till och med billigare än butiker på tradera där en annons för närvarande börjar på 199kr för ett klenare 1400mAh-batteri. Det är en enda firma som har det för 129kr. De har det knappast i lager när de uppger att utleverans beräknas mellan 8-13 dagar. Säger inte att de är oseriösa, men det är väldigt billigt jämfört mot alla andra återförsäljare.

Jag vill så klart inte sälja något till ett orimligt/fult pris. Tråkigt att priserna verkar skilja så mycket mellan återförsäljarna. Själv tycker jag inte att jag har gjort något fel och jag vill inte känna att jag förlorar på att sälja det. Det är ingen annan butik som säljer det billigare än vad jag säljer mitt för, dessutom är mitt helt oanvänt.
Är lite kluven till vad jag tycker om att du lägger ut det som att jag försöker lura folk. Men jag förstår hur du tänker.

edit
Ska tillägga att jag inte kände till teknikproffsets prissättning. Kollade prisjakt innan jag la upp annonsen och där dyker de inte upp om man söker på "batteri pentax k-7" som jag gjorde.

Johan:

Nej jag menade verkligen inte att du är ute efter att lura någon, ta det inte så. Men en snabb sökning på google ger en del butiker som säljer det billigare (hur säkra det är ska jag lämna osagt).

Men sen är 250kr ändå billigt med tanke på att ett orginalbatteri ligger på upp mot 600kr :/

Rajala har just nu halva priset på Sigma 70-200 EX DG OS, hade jag inte haft ont om pengar för tillfället hade jag nog slagit till direkt :(

K7

Personligen skulle jag gå på K5 med den sensor som sitter i. Lite dyrare... men en underbar kamera.

Behöver tips på större fasta telen +400mm till min K-x, lär bli beg och MF men det är inga problem. Jag försöker hålla kolll på annonserna men missar säkert en del så ser någon en lämplig glugg eller har en överbliven så skriv!!

Klart att AF gluggar är en fördel om priset är vettigt så oavsett skriv om något dyker upp eller Ni vet något lämpligt, har dålig koll på äldre gluggar så tips på såna mottages tacksamt.

Skaffade nyligen en Tokina RMC 400mm MF som är mycket bra men vill gärna ha lite mera brännvidd så vad finns det då att välja på som är acceptabelt både i pris och prestanda?!

Tack på förhand.

Personligen skulle jag gå på K5 med den sensor som sitter i. Lite dyrare... men en underbar kamera.

jag håller helt med. k7 är en fantastisk kamera, men k5 är i många situationer flera gånger bättre. har man råd med 8000 kan man nog spara lite till och köpa k5. k3 lär vi få vänta på i kanske ett år. det känns också osannolikt att den kommer att vara ett lika stort steg (k7 till k5 är nog det största pentax tagit på mycket länge)

jag håller helt med. k7 är en fantastisk kamera, men k5 är i många situationer flera gånger bättre. har man råd med 8000 kan man nog spara lite till och köpa k5. k3 lär vi få vänta på i kanske ett år. det känns också osannolikt att den kommer att vara ett lika stort steg (k7 till k5 är nog det största pentax tagit på mycket länge)

Nja. Jag tror du har fel. Om Pentax följer sina rutiner så kommer nästa modell i ett helt nydesignat kamerahus. Det finns mycket att förfina och förbättre så jag tror att det blir ett ganska stort steg vi kommer att få se.

Har sömnsvårigheter, så då får jag ge ett litet bidrag till den här diskussionen.
Nja. Jag tror du har fel. Om Pentax följer sina rutiner så kommer nästa modell i ett helt nydesignat kamerahus. Det finns mycket att förfina och förbättre så jag tror att det blir ett ganska stort steg vi kommer att få se.
Visst, det kan nog vara sant men när K7 kom ut tyckte jag inte att det nya huset och dess förfiningar var tillräckligt stora förbättringar jämfört med min K20D, och jag tror att det kommer att vara minst lika sant i det här fallet, med tanke på hur stort steget till K-5 var. För första gången sedan den analoga eran ser jag inte längre några nämnvärda nackdelar jämfört med film. Det är helt enkelt vansinnigt kul att fota med den här kameran. För 3 veckor sedan var jag på Leos lekland med dottern och hann knappt rycka åt mig kameran innan vi for dit. När jag tog första bilden i det dåliga ljuset blev den alldeles underexponerad eftersom jag inte hade tänkt på att anpassa inställningarna. När jag kom hem ville jag egentligen radera bilden men klickade ändå för skojs på automatisk exponeringsjustering i Lightroom som tyckte att +4EV skulle vara lämpligt. Resultatet (original och justerad version, exporterade som jpeg) bifogar jag. Personligen tycker jag att det är ett slående exempel av DxOMarks mätresultat.

Bilagor

• IMGP0826.jpg
    IMGP0826.jpg
    3.7 KB · Visningar: 1,071
  • IMGP0826b.jpg
    IMGP0826b.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,070
Visst, Sony sensorn är mycket bra i K5.
Men i övrigt är det ungefär samma kamera.
På K7an kan man nästan ha högdagerkorrigering på för jämnan.
och kör man på 200iso så tror jag inte det är just nån skillnad.
Det tog skruv med "(i väntan på en K3a på kanske 24Mp) "...

Kanske K-r blir uppdaterad med en 14 eller 16Mp sensor(K-r Super?)
innan K3an kommer.
Jordbävningarna kan fördröja lite oxå.

Mellan K7 och K5 bytte Pentax

Spegelhus
Slutare
AF
Sensor
Processor

det är det största steget jag är medveten om. Självklart kommer man byta sensor till K3, det förväntas, men i övrigt blir det nog mindre justeringar. Bättre AF, kanske. Dubbla minneskort, kanske. Nytt blixtsystem, kanske. Den blir nog köpvärd den också. Jag bara menar att steget mellan K7 och K5 var det största vi sett i modern tid och skall man lägga några tusenlappar extra, så får man mest för pengarna där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar