Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
SRS har rabatter som gäller dagen ut idag (Black Friday.......måndag:

D-FA 150-450: £ 1 399 (~ SEK 18 290 + frakt)

K3ii+batterigrepp+50 mm (framgår ej vilket 50 mm): £ 649 (~ SEK 8 480 + frakt)

Fler erbjudanden finns på deras hemsida.
 
Är det bara Pentax köp och sälj här numera

Gillar gamla Pentax-grejor själv och använder fortfarande objektiven med adapter men jag tycker det är lite tråkigt att det bara verkar handla om köp och sälj här nu. Jag kan förstå att man kan behöva hjälpas åt i en så pass liten krets som utgör Pentax-marknaden idag men risken är ju att luften helt går ur ett forum som detta om det bara handlar om att puffa för vad man just lagt upp på Köp och Sälj till försäljning. Det blir väl inte direkt någon vitamininjektion av det.
 
Gillar gamla Pentax-grejor själv och använder fortfarande objektiven med adapter men jag tycker det är lite tråkigt att det bara verkar handla om köp och sälj här nu. Jag kan förstå att man kan behöva hjälpas åt i en så pass liten krets som utgör Pentax-marknaden idag men risken är ju att luften helt går ur ett forum som detta om det bara handlar om att puffa för vad man just lagt upp på Köp och Sälj till försäljning. Det blir väl inte direkt någon vitamininjektion av det.

Köp- och sälj i forumet strider mot Fotosidans regler, men jag kan inte se att det är det tråden handlar om - snarare tips om produkter till bra pris (ungefär som i tråden med REA-tips), och det är helt ok (även om jag inte riktigt förstår poängen att ha en separat tråd kring det för just Pentax).
 
Köp- och sälj i forumet strider mot Fotosidans regler, men jag kan inte se att det är det tråden handlar om - snarare tips om produkter till bra pris (ungefär som i tråden med REA-tips), och det är helt ok (även om jag inte riktigt förstår poängen att ha en separat tråd kring det för just Pentax).

Detta är ju inte världens mest aktiva tråd men i sakfrågan så tror jag du läst lite slarvigt för du behöver ju bara läsa de senaste 10 inläggen så hittar du ju flera där den som skriver inläggen "säljer" sina grejor antingen direkt eller i refererad länk till FS eller exv. Tradera. Ett av inläggen ligger just ovanför ditt eget. Nog om det.

Sedan är det väl inte mer fel att peka på egna länkar än på andras i så fall om man vill tipsa folk men då blir det väl lite svårt med huvudprincipen trots allt.
 
Detta är ju inte världens mest aktiva tråd men i sakfrågan så tror jag du läst lite slarvigt för du behöver ju bara läsa de senaste 10 inläggen så hittar du ju flera där den som skriver inläggen "säljer" sina grejor antingen direkt eller i refererad länk till FS eller exv. Tradera. Ett av inläggen ligger just ovanför ditt eget. Nog om det.

Sedan är det väl inte mer fel att peka på egna länkar än på andras i så fall om man vill tipsa folk men då blir det väl lite svårt med huvudprincipen trots allt.

Jag håller delvis med Afe om att denna tråd och "dagens rea" är parallella trådar, men det finns även en del tips som inte har med "säljes" att göra.
I dagens prylfixerade värld handlar många trådar om köp/sälj, så "hjälptråden" blir mest köp/sälj.
Jag tycker det kan vara intressant ibland att se några ovanliga objektiv som är till salu.
 
Jag håller delvis med Afe om att denna tråd och "dagens rea" är parallella trådar, men det finns även en del tips som inte har med "säljes" att göra.
I dagens prylfixerade värld handlar många trådar om köp/sälj, så "hjälptråden" blir mest köp/sälj.
Jag tycker det kan vara intressant ibland att se några ovanliga objektiv som är till salu.

Jag kommenterade detta mer för att Anders, i egenskap av moderator får man förmoda, INTE såg några problem med FS principer i denna tråd, vilket ju var märkligt med just dessa exempel på motsatsen just ovanför hans inlägg.

Det är svårt med principer :). Det blir ju som sagt lite konstigt att det då skulle vara OK att tipsa om bra köp via länkar när dessa ibland just går till skribenternas egna utlagda prylar och ibland till Tradera eller CyberPhoto. Varför skulle en länk till Tradera generellt vara OK men inte om den pekar på skribentens egna utlagda fotoprylar på samma Tradera? Jag har personligen inget emot sälj i denna tråden eller andra heller faktiskt om det gäller små märken där folk har sämre möjligheter att mötas eftersom en sådan subkultur alltid har sämre momentum än de stora och dominerande. Det var väl helt enkelt därför TS skapade just denna tråd.
 
Hej alla pentaxianer!

Jag säljer med visst vemod av mitt Pentax-system här på Fotosidans Köp&sälj, pga tidsbrist och ändrade fotovanor. Har bland annat två lite mer sällsynta objektiv på den svenska marknaden; Pentax-FA 135/2.8 (IF) och Sigma APO Tele Macro 300/4. Jag har försökt att skanna av olika siter (pentaxforums, ebay, trader a mfl) och sätta vettiga priser på objekten.

Jo, jag vet att forumreglerna säger att här inte får förekomma säljannonser men detta tips hoppas jag ligger i en gråzon. Dessutom verkar det vara magert på Pentax begagnatmarknad för tillfället varför det även är i all välmening att puffa för att det nu finns prylar till salu.

Mvh Per Fehling
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.