pontus.adefjord
Aktiv medlem
Kalas kan jag skicka ett mail när det närmar sig?
Det blir jättebra det
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kalas kan jag skicka ett mail när det närmar sig?
Fortfarande tveksamt om Pentax någonsin kommer att släppa en FF nu när de har 645, men det kan ju hända. Troligare att de bygger en ännu billigare 645. Om de mot förmodan bygger FF så kommer 55an fungera, I värsta fall i APS-C-läge. Det har spekulerats i att de allra flesta och all nya DA objektiv täcker in FF ifall att....och det skulle ju i så fall kunna tyda på att Pentax kanske har något FF på gång. Jag har länge tänkt bygga om ett av mina gamla hus och sätta in en mattskiva istället för filmplanet så jag kan mäta upp bildcirkeln, men har glömt det igen.
Pentax har troligen 2 problem när det gäller FF. Dels räcker troligen inte bildcirkels storlek till för att kameran skall kunna ha SR, och K-fattningen tillåter inte att skapa objaktiv med större bildcirkel. En annan begränsning är att bländaren som störst kan vara 1.2, det är väl iofs ingen jättebegränsning, och om Pentax släppte en nyutgåva av 50/1.2 till ett nytt FF hus så skulle väl i alla fall några drägla Men en del rykten säger att OM Pentax bygger ett FF hus, så kanske det i så fall är byggt för att använda 645 objektiven istället. Då kan man SRa på hur mycket som helst. Men i så fall så kan man lika gärna trycka in en aningen större sensor (om man kan få tag på någon)...
Men summa summarum, om Pentax bygger FF så kommer troligen alla DA att fungera, en del kanske med croppad sensor. Men eftersom vi inte vet om det kommer en FF eller inte, och vilka objektiv den i så fall använder så skall du nog inte ta med det för mycket i ditt beslut.
Ett nytt DA*55/1.4 för 6000 låter som ett fynd. Jag gav nästan 8000 för mitt...men det är faktiskt värt de pengarna.
Tackar för det.. Intressant dock, jag har hört båda delar angående FF hus. Vissa menar att de ville ha ut 645an först, så tekniken finns och att fullformataren kommer redan våren 2011. Vad vet jag....Undrar angående bildcirkel, Olympus har väl inte större bildcirkel och de har väl någon fullformatare, eller är jag felinformerad? Jag har också hört talas angående croppad sensor, men tappar man inte (för många) pixlar på det, och gör fullformatare med DA linser till viss mån överflödig?
Pentax har troligen 2 problem när det gäller FF. Dels räcker troligen inte bildcirkels storlek till för att kameran skall kunna ha SR, och K-fattningen tillåter inte att skapa objaktiv med större bildcirkel. En annan begränsning är att bländaren som störst kan vara 1.2, det är väl iofs ingen jättebegränsning, och om Pentax släppte en nyutgåva av 50/1.2 till ett nytt FF hus så skulle väl i alla fall några drägla Men en del rykten säger att OM Pentax bygger ett FF hus, så kanske det i så fall är byggt för att använda 645 objektiven istället. Då kan man SRa på hur mycket som helst. Men i så fall så kan man lika gärna trycka in en aningen större sensor (om man kan få tag på någon)...
Men summa summarum, om Pentax bygger FF så kommer troligen alla DA att fungera, en del kanske med croppad sensor. Men eftersom vi inte vet om det kommer en FF eller inte, och vilka objektiv den i så fall använder så skall du nog inte ta med det för mycket i ditt beslut.
.
Fortfarande tveksamt om Pentax någonsin kommer att släppa en FF nu när de har 645, men det kan ju hända. Troligare att de bygger en ännu billigare 645. Om de mot förmodan bygger FF så kommer 55an fungera, I värsta fall i APS-C-läge. Det har spekulerats i att de allra flesta och all nya DA objektiv täcker in FF ifall att....och det skulle ju i så fall kunna tyda på att Pentax kanske har något FF på gång. Jag har länge tänkt bygga om ett av mina gamla hus och sätta in en mattskiva istället för filmplanet så jag kan mäta upp bildcirkeln, men har glömt det igen.
Ett nytt DA*55/1.4 för 6000 låter som ett fynd. Jag gav nästan 8000 för mitt...men det är faktiskt värt de pengarna.
Jag har testat DA 15/4 och det tecknar definitivt inte ut till FF. Testade även DA 35/2,8 men det var svårare att avgöra. Det blir en märkbar vinjettering men verkar teckna ut bättre än 15/4 i alla fall. Slutsats: Alla DA tecknar inte ut i FF.
Sprang på denna rabatt på Lightroom på nätet. Jag köpte precis ett ex för 2100 SEK, så det är ju avsevärt billigare än normalt. Gäller bara till den 29:e Nov så det var ju tur jag hittade den idag.
https://store2.adobe.com/cfusion/st...ns/PhotoshopLightroom&distributionMethod=FULL
Edit: Hmm, nu blir jag klart förvirrad. Det stod tidigare att det var helt oberoende av andra köp, och jag lyckades köpa utan att köpa något annat... Kanske har budskapet för mig nu ändrats eftersom jag redan handlat?
Jag har testat DA 15/4 och det tecknar definitivt inte ut till FF. Testade även DA 35/2,8 men det var svårare att avgöra. Det blir en märkbar vinjettering men verkar teckna ut bättre än 15/4 i alla fall. Slutsats: Alla DA tecknar inte ut i FF.
Kampanj på FA 50/1,4 på cyberphoto såg jag
Det är ett bra pris för objektivet. Inte så billigt som det var för några år sedan, men det är helt klart värt de pengarna. Jag har använt mitt mycket, åtminstone fram till jag köpte nya 55an, men det har fortfarande fördelen av att vara mycket litet och smidigt också. Jag kör bara med två tomma filterringar som motljusskydd och då blir det väldigt smidigt.
Vad tycker du om skillnaden FA50 vs DA55 bortsett från SDM
(fokusmotor och vädertätning).
Skärpan verkar ha samma karaktär enligt Foto, mjukt på 1,4 och toppklass
lite nedbländat, men antar att DA55 är vassare.
(Foto har testat FA50 efter 20 linjepar/mm och DA55 efter 30 linjepar
som enligt Foto motsvarar skillnaden mellan APS och småbild.)