Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortfarande tveksamt om Pentax någonsin kommer att släppa en FF nu när de har 645, men det kan ju hända. Troligare att de bygger en ännu billigare 645. Om de mot förmodan bygger FF så kommer 55an fungera, I värsta fall i APS-C-läge. Det har spekulerats i att de allra flesta och all nya DA objektiv täcker in FF ifall att....och det skulle ju i så fall kunna tyda på att Pentax kanske har något FF på gång. Jag har länge tänkt bygga om ett av mina gamla hus och sätta in en mattskiva istället för filmplanet så jag kan mäta upp bildcirkeln, men har glömt det igen.

Pentax har troligen 2 problem när det gäller FF. Dels räcker troligen inte bildcirkels storlek till för att kameran skall kunna ha SR, och K-fattningen tillåter inte att skapa objaktiv med större bildcirkel. En annan begränsning är att bländaren som störst kan vara 1.2, det är väl iofs ingen jättebegränsning, och om Pentax släppte en nyutgåva av 50/1.2 till ett nytt FF hus så skulle väl i alla fall några drägla :) Men en del rykten säger att OM Pentax bygger ett FF hus, så kanske det i så fall är byggt för att använda 645 objektiven istället. Då kan man SRa på hur mycket som helst. Men i så fall så kan man lika gärna trycka in en aningen större sensor (om man kan få tag på någon)...

Men summa summarum, om Pentax bygger FF så kommer troligen alla DA att fungera, en del kanske med croppad sensor. Men eftersom vi inte vet om det kommer en FF eller inte, och vilka objektiv den i så fall använder så skall du nog inte ta med det för mycket i ditt beslut.

Ett nytt DA*55/1.4 för 6000 låter som ett fynd. Jag gav nästan 8000 för mitt...men det är faktiskt värt de pengarna.

Tackar för det.. Intressant dock, jag har hört båda delar angående FF hus. Vissa menar att de ville ha ut 645an först, så tekniken finns och att fullformataren kommer redan våren 2011. Vad vet jag....Undrar angående bildcirkel, Olympus har väl inte större bildcirkel och de har väl någon fullformatare, eller är jag felinformerad? Jag har också hört talas angående croppad sensor, men tappar man inte (för många) pixlar på det, och gör fullformatare med DA linser till viss mån överflödig?
 
Tackar för det.. Intressant dock, jag har hört båda delar angående FF hus. Vissa menar att de ville ha ut 645an först, så tekniken finns och att fullformataren kommer redan våren 2011. Vad vet jag....Undrar angående bildcirkel, Olympus har väl inte större bildcirkel och de har väl någon fullformatare, eller är jag felinformerad? Jag har också hört talas angående croppad sensor, men tappar man inte (för många) pixlar på det, och gör fullformatare med DA linser till viss mån överflödig?

Om Pentax kommer ut med ett FF hus så blir nog de kunder som köpt fina DA-objektiv lite putta om de inte går att använda på kameran. Jag skulle gissa att precis som objektiven innehåller infomration om sina MFT-kurvor så innehåller de även information om bildcirkelns storlek. Så om du sätter på ett DA-objektiv på Pentax L-1 så lär kameran gå över i cropmode om bildcirkeln är för liten. Förhoppningsvis kommer det finnas en custominställning så att man kan välja FF även om bildcirkeln är för liten för oss som gillar kvadratiskt format, alternativt kanske ett kvadratiskt RAW format direkt ur kameran.
 
Get the facts right.

Pentax har troligen 2 problem när det gäller FF. Dels räcker troligen inte bildcirkels storlek till för att kameran skall kunna ha SR, och K-fattningen tillåter inte att skapa objaktiv med större bildcirkel. En annan begränsning är att bländaren som störst kan vara 1.2, det är väl iofs ingen jättebegränsning, och om Pentax släppte en nyutgåva av 50/1.2 till ett nytt FF hus så skulle väl i alla fall några drägla :) Men en del rykten säger att OM Pentax bygger ett FF hus, så kanske det i så fall är byggt för att använda 645 objektiven istället. Då kan man SRa på hur mycket som helst. Men i så fall så kan man lika gärna trycka in en aningen större sensor (om man kan få tag på någon)...

Men summa summarum, om Pentax bygger FF så kommer troligen alla DA att fungera, en del kanske med croppad sensor. Men eftersom vi inte vet om det kommer en FF eller inte, och vilka objektiv den i så fall använder så skall du nog inte ta med det för mycket i ditt beslut.
.


1. Pentax K-fattning är framtagen och byggd för 35mm formatet = så kallad fullformats digitalkameraformat.

2. Pentax K-fattningen tillåter byggandet av objektiv som är ljusstarkare än 1,2 (Till och med ljusstarkare än 1,2) - dock kan man inte bygga objektiven med samma optiska formel som våra gammla 50:eek:r, vilkas optiska formel faktiskt kommer från 1800-talet.

2,5 vad det gäller ljusstyrka har pentax faktiskt tillverkat ett 210mm fast objektiv med bildförstärkare som hade en ljusstyrka motsvarande mer än 10 bländarsteg UNDER 1,0. - och ja, jag förstår att detta inte är det samma som optisk, oförstärkt ljusstyrka.

3. Ytterst få som köper fullformat kommer att basera detta beslut på 1,2 tillgång eller inte.(tror jag) Hur många 35mm fotografer köpte egentligen 1,2 objektiv?...

4. Pentax-K fattningen tillåter byggandet av objektiv med avsevärt STÖRRE bildcirkel än 35mm!!! Kolla pentax shiftobjektivs bildcirkel...gjort det?...just det -betydligt större än 35mm.

5. Pentax K-fattningens begräsningar är som så mycket annat gamla rykten från Canons byte från FD till EOS fattning när man svek alla sina gamla kunder och måste motivera detta på något sätt.

6. Jaja, det är förstås LÄTTARE att bygga ljusstarkare objektiv med sötrre objektivfattning, men samtidigt SVÅRARE att bygga kompakta kameror - vilket väl är pentax nisch?...(Undantaget K10 och K20.)

7. Ja, jag tror också att pentax kommande FF kommer att kunna använda mellanformatsobjektiven, men inte på grund av bildcirkeln utan på grund av att man i alla tider kunnat göra detta till k-fattningen. (Med 645-K adapter eller 67-K adapter.)

8. Självklart kommer pentax med en FF om kameramärket får leva kvar. Sensorerna blir billigare, konkurrenternas FF blir billigare, tillslut kan man inte konkurrera utan att ha en FF.

9. Jag förutspår att våren 2011 tjafsar vi som bäst om funktioner/brusegenskaper på pentax nya FF.



Hmm...långt och traggigt, kanske väldigt OT för denna tråd?

/Ryhfeed
 
Fortfarande tveksamt om Pentax någonsin kommer att släppa en FF nu när de har 645, men det kan ju hända. Troligare att de bygger en ännu billigare 645. Om de mot förmodan bygger FF så kommer 55an fungera, I värsta fall i APS-C-läge. Det har spekulerats i att de allra flesta och all nya DA objektiv täcker in FF ifall att....och det skulle ju i så fall kunna tyda på att Pentax kanske har något FF på gång. Jag har länge tänkt bygga om ett av mina gamla hus och sätta in en mattskiva istället för filmplanet så jag kan mäta upp bildcirkeln, men har glömt det igen.

Pentax har troligen 2 problem när det gäller FF. Dels räcker troligen inte bildcirkels storlek till för att kameran skall kunna ha SR, och K-fattningen tillåter inte att skapa objaktiv med större bildcirkel. En annan begränsning är att bländaren som störst kan vara 1.2, det är väl iofs ingen jättebegränsning, och om Pentax släppte en nyutgåva av 50/1.2 till ett nytt FF hus så skulle väl i alla fall några drägla :) Men en del rykten säger att OM Pentax bygger ett FF hus, så kanske det i så fall är byggt för att använda 645 objektiven istället. Då kan man SRa på hur mycket som helst. Men i så fall så kan man lika gärna trycka in en aningen större sensor (om man kan få tag på någon)...

Men summa summarum, om Pentax bygger FF så kommer troligen alla DA att fungera, en del kanske med croppad sensor. Men eftersom vi inte vet om det kommer en FF eller inte, och vilka objektiv den i så fall använder så skall du nog inte ta med det för mycket i ditt beslut.

Ett nytt DA*55/1.4 för 6000 låter som ett fynd. Jag gav nästan 8000 för mitt...men det är faktiskt värt de pengarna.

Jag har testat DA 15/4 och det tecknar definitivt inte ut till FF. Testade även DA 35/2,8 men det var svårare att avgöra. Det blir en märkbar vinjettering men verkar teckna ut bättre än 15/4 i alla fall. Slutsats: Alla DA tecknar inte ut i FF.
 
Jag har testat DA 15/4 och det tecknar definitivt inte ut till FF. Testade även DA 35/2,8 men det var svårare att avgöra. Det blir en märkbar vinjettering men verkar teckna ut bättre än 15/4 i alla fall. Slutsats: Alla DA tecknar inte ut i FF.

Det hade ju varit bra om de tecknat ut full bildcirkel på 35mm formatet, nu gör inte alla DA-linser detta, och flera av de som gör det har dålig skärpa i hörnen/kanterna.

Detta kan dock kringgås om man använder sig av croppad sensor - precis som quarc var inne på. Det vill säga, man använder bara en aps-stor del av sensorn på de onjektiv som bara är lämpade för denna projektionscirkel.

Detta innebär faktiskt INGA som helst förluster jämfört med vårt nuvarande aps-format - under förutsättning att fullformatssensorn är lika bra per kvadratmillimeter sdom våra nuvarande sensorer - man missar alltså ingenting vare sig skärpa, upplösning eller bildvinkel - om sensorn uppfyller ovanstående krav.

(Generellt sett kan sägas att alla DA-brännvidder från omkring 24mm och uppåt skulle kunna användas i nödfall på 35mm, och alla brännvidder från 50mm och uppåt ger helt ok till skitbra resultat.)
(Jag skulle kunna utveckla detta, men vet ej om det finns intresse -ramblingramblingrambling....)

Intressant diskussion om än väldigt off topic, någon som orkar får gärna starta en ny tråd.
 
FIler och 645

Jag tänkte bara tipsa om att Fotokungen säljer pol-filter billigt. Enligt mig så är pol-filter ett av de viktigaste tillbehören till en kamera. Jag passade på att köpa upp mig på alla de diametrar jag inte redan hade (trist att Pentax nu har en hisklig massa olika diamterar att hålla reda på). Typ halva priset, men strykande åtgång givetvis.

Som information (som jag redan nämnt i geekmeet tråden):

Pentax 645 har kommit till Sverige och kommer att visas i Focus Tradings monter på mässan.

Pentax 18-135 WR, kommer till Focus idag och bör finnas på mässan imorgon fredag.
 
Rabattkod på Lightroom 3: BF2010

Sprang på denna rabatt på Lightroom på nätet. Jag köpte precis ett ex för 2100 SEK, så det är ju avsevärt billigare än normalt. Gäller bara till den 29:e Nov så det var ju tur jag hittade den idag.

https://store2.adobe.com/cfusion/st...ns/PhotoshopLightroom&distributionMethod=FULL

Edit: Hmm, nu blir jag klart förvirrad. Det stod tidigare att det var helt oberoende av andra köp, och jag lyckades köpa utan att köpa något annat... Kanske har budskapet för mig nu ändrats eftersom jag redan handlat?
 
Senast ändrad:
Sprang på denna rabatt på Lightroom på nätet. Jag köpte precis ett ex för 2100 SEK, så det är ju avsevärt billigare än normalt. Gäller bara till den 29:e Nov så det var ju tur jag hittade den idag.

https://store2.adobe.com/cfusion/st...ns/PhotoshopLightroom&distributionMethod=FULL

Edit: Hmm, nu blir jag klart förvirrad. Det stod tidigare att det var helt oberoende av andra köp, och jag lyckades köpa utan att köpa något annat... Kanske har budskapet för mig nu ändrats eftersom jag redan handlat?

Tack för tipset! Jag slog till direkt. Har sneglat på Lightroom en längre tid och nu tycker jag att det var rätt pris. Förhoppningsvis så kommer det att underlätta hanteringen av bilder. Idag känner jag inte att jag hinner med någon efterbehandling.
 
Jag har testat DA 15/4 och det tecknar definitivt inte ut till FF. Testade även DA 35/2,8 men det var svårare att avgöra. Det blir en märkbar vinjettering men verkar teckna ut bättre än 15/4 i alla fall. Slutsats: Alla DA tecknar inte ut i FF.

Jag har läst en testrapport att nästan alla DA-objektiv tecknar ut full cirkel, dock med mycket vinjettering. Med den enorma dynamik som nu finns i sensorerna kan kameran enkelt kompensera för detta. De tester som gjorts visar att kantskärpan på objektiven är mycket bra även på FF, så det är tydligt att Pentax tagit höjd för detta men ändå hållit designen på en rimlig kostnadsnivå. Nu betyder inte detta att Pentax TÄNKER bygga FF, bara att de skulle kunna om de ville. Efter att ha använt K5 några veckor så är mitt FF-sug helt borta, men iofs, om de skalade upp sensorn i K5 till FF, eller ännu hellre till 645........

Den stora bildcirkeln kan ju även tänkas användas för en rörligare sensor (så även om det inte blir FF är det inte bortkastat). Redan idag kan man flytta sensorn någon dryg millimeter, om man utökade detta till flera millimetrar så får man en inbyggd shiftfunktion i kameran. Jag har testat detta redan nu, och man får en klart synbar skillnad redan med den förskjutning som finns, men den klarar inte att räta upp byggnader helt.
 
Kampanj på FA 50/1,4 på cyberphoto såg jag

Det är ett bra pris för objektivet. Inte så billigt som det var för några år sedan, men det är helt klart värt de pengarna. Jag har använt mitt mycket, åtminstone fram till jag köpte nya 55an, men det har fortfarande fördelen av att vara mycket litet och smidigt också. Jag kör bara med två tomma filterringar som motljusskydd och då blir det väldigt smidigt.
 
Det är ett bra pris för objektivet. Inte så billigt som det var för några år sedan, men det är helt klart värt de pengarna. Jag har använt mitt mycket, åtminstone fram till jag köpte nya 55an, men det har fortfarande fördelen av att vara mycket litet och smidigt också. Jag kör bara med två tomma filterringar som motljusskydd och då blir det väldigt smidigt.

Vad tycker du om skillnaden FA50 vs DA55 bortsett från SDM
(fokusmotor och vädertätning).
Skärpan verkar ha samma karaktär enligt Foto, mjukt på 1,4 och toppklass
lite nedbländat, men antar att DA55 är vassare.
(Foto har testat FA50 efter 20 linjepar/mm och DA55 efter 30 linjepar
som enligt Foto motsvarar skillnaden mellan APS och småbild.)
 
Vad tycker du om skillnaden FA50 vs DA55 bortsett från SDM
(fokusmotor och vädertätning).
Skärpan verkar ha samma karaktär enligt Foto, mjukt på 1,4 och toppklass
lite nedbländat, men antar att DA55 är vassare.
(Foto har testat FA50 efter 20 linjepar/mm och DA55 efter 30 linjepar
som enligt Foto motsvarar skillnaden mellan APS och småbild.)

FA 50 är en typisk normal, ruggigt skarp nerbländad, men väldigt soft på största bländaren. DA55 är istället ett typiskt porträttobjektiv. Jag tycker min FA85 och min DA55 uppför sig väldigt lika. De blir snabbt skarpare medan FA50 har en mindre brant kurva. DA55 betydligt skarpare än FA50 på F1.4 (FA50 är känd för att vara långsam på AF pga av sin mjukhet på största bländaren). Sedan blir DA 55 mycket snabbare skarpt, redan på F1.7 är det ruggigt skarp, medan FA50 måste bländas ner till F5.6 eller till och med F8 för att blir som bäst, för DA55 kommer den toppen redan vid F2.8 eller F4. Men FA50 har också styrkor, bara det faktum att det kostar mindre än hälften och att det är betydligt mindre och lättare (DA55 är en riktig klump om man jämför). Även om man reser lätt har man alltid plats för FA50. DA55 kräver att man har en bra anledning att ta med det.

/PA
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.