Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara att hoppas på ett bra exemplar. Är ju nöjd med 35'an och 70'an och som du skrev någon annanstans, de väcker habegär de små rackarna.

Japp. Börjar nu sukta även efter 43:an men har svårt att rationalisera ett köp. Kanske blir något för framtiden istället. :)
 
Undrar om det är någon Pentaxian helst i närheten av Uppsala som har en telekonverter som passar på ett Sigma 400mm APO Tele Macro och en K-5, som jag skulle kunna få hyra/låna för ett expeiment.

Skulle nämligen vilja testa den kombon då ju K-5 har så bra ISO egenskaper så borde det inte göra så mycket att man tappar ett bländarsteg eller 2, vilken X faktor den har eller fabrikat spelar ingen roll vill bara testa och se om det funkar innan jag slår till och köper en egen.

Har någon erfarenhet av denna kombo eller likvärdig så dela gäran med Er!
 
Funderar också på en 50:a från dem, men velar mellan den och 43:an. Det som retar mig med 50:an är det apfula motljusskyddet som ser ut som något från 1800- talet.
 
Srs är grymma, funderar på en fa 50 1,4.

Blir nog en k-5 från cyber, fint pris! Någon som vill köpa min k-7? Bra skick. Är 4000kr för mycket?
4000kr är knappast mycket (snarare tvärtom, även internationellt) om man ser vad andra tar, men jag skulle säga att det är rimligt. Jag och brorsan hade dålig tajming med vår K-7 med tanke på vad vi betalade för den begagnad och prisraset som skedde strax efter.
 
Funderar också på en 50:a från dem, men velar mellan den och 43:an. Det som retar mig med 50:an är det apfula motljusskyddet som ser ut som något från 1800- talet.

Såg din andra tråd. Jag har varit intresserade av båda, men mer inne på 50 1,4 nu. 50 1,4 har jag provat, 43 1,9 har jag inte provat, men det som fick mig att tappa intresset är att det verkar vara ett objektiv som kräver sin fotograf och kanske inte passar så bra i alla situationer samtidigt som det kostar som 3st 50 1,4. Hade jag pengarna hade jag köpt alla FA limited med en gång. Det är ju perfekt om man alltid kan välja objektiv efter sammanhanget. 50 1,4 funkar fint till det mesta enligt mig.

Har kollat på rätt många foton med 43an på pentaxforums. Det finns en FA limited-tråd i Lens Clubs. Sjukt bra fotografer som postar bilder där. :)


4000kr är knappast mycket (snarare tvärtom, även internationellt) om man ser vad andra tar, men jag skulle säga att det är rimligt. Jag och brorsan hade dålig tajming med vår K-7 med tanke på vad vi betalade för den begagnad och prisraset som skedde strax efter.

OK. Jag köpte min när den gick för 9999kr eller liknande på Cyber. Skulle gärna sälja den för mer än 4000 men det känns som jag måste hitta rätt köpare då, och det kan ta ett tag. Sålde min K20 för ett och ett halvt år sedan för ca 4500 med 18-55, tog ett tag att hitta köpare till det priset.

Många som säljer Pentax verkar vara farbröder med fantasier om att de äger något alldeles fantastiskt som går att sälja för hur mycket som helst. Bara kolla på blocket (finns även ett exempel här på köp och sälj). :)
 
Ok, då är det som med 77:an. Inte helt lätt att handskas med men resultatet, när man väl lyckas, är enastående.
 
Senast ändrad:
Råkade beställa K-5an.

Fotokungen har den också billigt och dessutom i lager!

Ska bli otroligt spännande att se vad den kan göra.
 
Hehe, "råkade"... Grattis till en bra köp iaf. ;)

Ja, precis... Skulle inte ha någon K-5... >.< Tack!

Trodde jag skulle klara av att vänta till uppföljaren. Nu när den bara kostade 7399 var det ett solklart köp. Får jag k-7an såld för 4000 blir mellanskillnaden till k-5 minimal.
 
Tillbud på Cyberphoto

Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL (IF) DC WR: 4490 kr (Pentax1)
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED WR: 2175 kr (Pentax2)
 
Någon som hört om cashback på k-5? De kör med 90 pund cashback i UK.

Fick också mail av Cyber idag. Att de inte skäms över sina priser, jag menar, hur mycket högre kan inköpspriset för objektiv vara i Sverige jämfört mot UK? Cyber har rea och tar ändå ca 30-40% mer än i UK. I min lokala affär är det inte ens värt att fråga eftersom priserna är helt galna... Tråkigt.

Det pinsammaste exemplet är 18-55 WR som kostar 1 775 kr på REA hos Cyber samtidigt som det går lös på 59 pund i UK (har kostat så i flera år där). Ocker?
 
Nej, det där cashback har dom slutat med i Sverige,
letar du i gamla trådar ser du hur det strulade...
K5an är ju riktigt billig nu...

Att varor i USA är billiga är välbekant, Kinesiska varor
ska visst vara billigare där än i Afrika och antagligen
i Kina oxå.
USA har helt enkelt pressat asiaterna,
men det gäller nog inte allt, Sigma kostar nog som här.
Har sett trådar på Pentaxforums där det blivit ramaskri
när Japsarna höjt priserna.
Jag gissar att nåt liknande gäller i UK.

Det handlar om Japansk och Kinesisk prispolitik.

Jag brukar dra exemplet med min MC inköpt -85 för
45.000 (ca pris 50.000) hemma, var i Tyskland hos en firma
och ägaren höll på att trilla när han hörde det.
Hörde senare orsaken, priset i Sverige och antagligen Norge o
Finland var tex 50.000 istället för 40.000 för att subventionera
försäljningen i Danmark. Då kunde dom sälja en del av dom stora
bågarna i Danmark tex 80.000 istället för ingen såld för 140.000.
I dom nordiska länderna såldes antagligen lika många ändå.
Danmark har/hade låg skatt på riktigt billiga bilar och MC,
men riktigt hög skatt på dyrare modeller.
Såg en prisjämförelse nu i höst på Volvo C30, 150.000 Svenska
riksdaler i England, 400.000 i Danmark.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.