Om sagt jag har absolut ingen förhandsinfo men:
Nu hänger jag faktiskt inte med på vad du menar. Har läst att det ryktas om en ff, men det har det å andra sidan gjorts ganska länge med jämna mellanrum. Sedan är jag också rädd att OM de släpper en ff, att det blir en skruvad variant a la K-01 och då är jag inte intresserad. Vill ha ngt som liknar K-5:an i designen.
Sedan har jag iofs ingen större brådska efter att ha kört ff de senaste åren med Canikon. K5:an är en grym kamera redan den. Tror dock att Pentax, för att överleva på sikt, måste släppa en ff.
Jag försöker inte mystifiera kamerautvecklingen -alt 1 det kommer att komma en efterträdare motsvarande K-5 eller alt 2: lägger man ner Pentax eller alt:3 går det som för Olympus eller alt 4:går man upp ett steg och gör en FF Pentax.
Utöver detta finns inga alternativ som är realistiska.
Troligast är alt 1 eller 4 - och här kommer det som anknyter till trådens titel in: Jag tror att om man köper en K5 nu för att man vill ha Pentax flaggskepp så blir det en mkt kort lycka. Det är av lönsamhetsskäl dags att generationsskifta.
Alt 2 kommer inte att hända. Man köper inte ett varumärke som inte konkurrerar med en bara för att lägga ned (Richo-Pentax)
Du var lite inne på alt 3: "Olympusstrategin" - vi gör något helt galet och bryter modellserier så att våra trogna kunder känner sig svikna - i detta fall K5 blir spegellös eller värre.
NEJ- kommer inte att hända-finns mera pengar i att fortsätta sälja K5 modeller till K5 ägare än att försöka skola om dessa till att gilla en annan kameratyp.
Då är alltså min slutsats klar: Köp bara K5 ny om nu vill ha just bara en K5:a. Annars kommer ni att tänka Jag skulle väntat.
Med vänlig hälsning,/Torsten
(Men jag har haft fel förut, det var en gång när jag trodde att jag hade fel.
Men det hade jag inte...)