Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör ett försök med detta och hoppas på lite tur då jag vet att det är knepigt det jag önskar.

Vad jag söker är att under en längre tid iaf några månader över våren försommaren få hyra ett större teleobjektiv med K fattning, har idag ett 400mm så det måste då vara mera brännvidd än så.

Söker 600-800mm ev även en Extender till, och för att den som hyr ut ska kunna känna sig säker så görs detta genom min firma som har F skatt och fullvärdes företagsförsäkring för utrustning som jag tillfälligt tar in i verksamheten så är olyckan framme så blir det ingen ekonomisk förlust iaf.

Skulle det vara någon som har ett till salu så är det också en möjlighet men i första hand vill jag hyra ett för ett projekt jag har planerat.

Hoppas det finns någon vänlig själ här på FS som kan hjälpa mig, annars gärna tips på var jag kan finna något lämpligt.

B&H USA gillar jag ej

Jag köpte en Vibitar converter till min Pentax K5 och till mitt Pentax 50-135 och 60-250, innan jag beställde
gjorde jag en förfrågan om denna passade till ovan nämda kamera-linser.
Jag fick till svar, det fukar alldeles utmärkt.
Beställde då denna converter, inte faen fungerade detta, det fungerade på ett tamron 90 macro men var
väldigt orolig och letede ibland utan att hitta rätt.
Jag retunerade den och fick ett svar idag att dom krediterar bara vad convertern kostade 94 dollar, jag har
betalr frakt samt svensk moms direkt vid beställningen totalt 220 dollar plus returfrakt 250:-
Hur faen kan man göra på detta vis, har någon av er råkat ut för liknande.
Om jag hade beställt utan att först fråga om den fungerar då hade jag acepterat detta.

kamerasläpp

Cyberphoto hade rea för en tid sedan på sin budgetblixt Dörr Daf42. Tre veckor senare kom en uppgradering (ledtal50) med bättre spec. till dryga nypriset av Daf42. Gissningsvis en uppgradering till K5? Jag hoppas det inte är en spegellös variant dock...

Antar att det kommer en efterträdare, men det behöver ju inte betyda att man måste ha det senaste. Såvida de inte, mot all förmodan, skulle släppa en FF ser jag inte vad en ny cropmodell skulle ge mig.

Jag har ingen inside info men...

Antar att det kommer en efterträdare, men det behöver ju inte betyda att man måste ha det senaste. Såvida de inte, mot all förmodan, skulle släppa en FF ser jag inte vad en ny cropmodell skulle ge mig.

Det är lite för mycket på nätet som pekar i den riktningen som skulle få dig att vänta.

Men en efterföljare skulle sänka priset permanent, både att köpa ny och som beg.

Försäljarna brukar "råka" sälja slut på föregående modell.

Att priset inte är permanent nedsatt är ett sätt att öka känslan av brådska och på så sätt snabbare sälja slut.

Ingen rear varor av omtanke med konsumenterna.

Försäljarna brukar "råka" sälja slut på föregående modell.

Att priset inte är permanent nedsatt är ett sätt att öka känslan av brådska och på så sätt snabbare sälja slut.

Ingen rear varor av omtanke med konsumenterna.

Så vill man köpa NY K-5 kanske det är dags att snabba på med spargrisen.

Det är lite för mycket på nätet som pekar i den riktningen som skulle få dig att vänta.

Nu hänger jag faktiskt inte med på vad du menar. Har läst att det ryktas om en ff, men det har det å andra sidan gjorts ganska länge med jämna mellanrum. Sedan är jag också rädd att OM de släpper en ff, att det blir en skruvad variant a la K-01 och då är jag inte intresserad. Vill ha ngt som liknar K-5:an i designen.

Sedan har jag iofs ingen större brådska efter att ha kört ff de senaste åren med Canikon. K5:an är en grym kamera redan den. Tror dock att Pentax, för att överleva på sikt, måste släppa en ff.

Om sagt jag har absolut ingen förhandsinfo men:

Nu hänger jag faktiskt inte med på vad du menar. Har läst att det ryktas om en ff, men det har det å andra sidan gjorts ganska länge med jämna mellanrum. Sedan är jag också rädd att OM de släpper en ff, att det blir en skruvad variant a la K-01 och då är jag inte intresserad. Vill ha ngt som liknar K-5:an i designen.

Sedan har jag iofs ingen större brådska efter att ha kört ff de senaste åren med Canikon. K5:an är en grym kamera redan den. Tror dock att Pentax, för att överleva på sikt, måste släppa en ff.

Jag försöker inte mystifiera kamerautvecklingen -alt 1 det kommer att komma en efterträdare motsvarande K-5 eller alt 2: lägger man ner Pentax eller alt:3 går det som för Olympus eller alt 4:går man upp ett steg och gör en FF Pentax.

Utöver detta finns inga alternativ som är realistiska.

Troligast är alt 1 eller 4 - och här kommer det som anknyter till trådens titel in: Jag tror att om man köper en K5 nu för att man vill ha Pentax flaggskepp så blir det en mkt kort lycka. Det är av lönsamhetsskäl dags att generationsskifta.

Alt 2 kommer inte att hända. Man köper inte ett varumärke som inte konkurrerar med en bara för att lägga ned (Richo-Pentax)

Du var lite inne på alt 3: "Olympusstrategin" - vi gör något helt galet och bryter modellserier så att våra trogna kunder känner sig svikna - i detta fall K5 blir spegellös eller värre.
NEJ- kommer inte att hända-finns mera pengar i att fortsätta sälja K5 modeller till K5 ägare än att försöka skola om dessa till att gilla en annan kameratyp.

Då är alltså min slutsats klar: Köp bara K5 ny om nu vill ha just bara en K5:a. Annars kommer ni att tänka Jag skulle väntat.

Med vänlig hälsning,/Torsten

(Men jag har haft fel förut, det var en gång när jag trodde att jag hade fel.
Men det hade jag inte...)

Haha, ja då är jag med på banan igen.

Å andra sidan kan man säga att man får otroligt mycket kamera för pengarna nu vg K5:an. Efterträdaren lär kosta rätt mycket mer, och frågan är vad de kan förbättra till nästa modell.

Mer mpix känns inte som ngt jätteprioriterat för mina behov.

Bättre af skulle ju vara trevligt, men det har ju aldrig varit Pentax starka sida så det tror jag inte. Bef AF funkar bra för mig.

Bättre högiso är ju trevligt, men å andra sidan är ju inte K5:an direkt dålig på den fronten. Ser ingen större skillnad mellan den och den 5dmk2 jag hade tidigare. Den d700 jag körde innan det var märkbart bättre, men å andra sidan ett riktigt as till kamera att släpa på. ;)

Summa summarum tycker jag att K5:an är grymt trevlig och extremt prisvärd. Så bra att jag på rak arm har svårt att se vad de kan förbättra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar