Annons

Vettiga färgfilmer med ISO 400

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du prövat något av alternativen, typ SilverFast eller Vuescan?
Jag, jag har provat Silverfast och har inte lyckats få ut något vettigt alls ur det. Gränssnittet är lika obegripligt som till exempel Nikons råkonverterare.

Jag tycker också att Mikaels variant ser bättre ut, och framför allt tycker jag att den ser betydligt naturligare ut. Men kanske det ofta är "problemet" med dagens fotografi, att man ofta "drar på" för mycket?
Med tanke på att det var mulet så är neutral färgbalans INTE naturligare jämfört med verkligheten. Däremot borde det vara mer åt det blåa istället för åt cyan, vilket man kan ordna. Att efterhärma helt neutral återgivning kan jag inte begripa. Då har man ju helt tagit bort den stämning som skapas av det naturliga ljuset och man kunde lika gärna ha använt blixt.
 
Med tanke på att det var mulet så är neutral färgbalans INTE naturligare jämfört med verkligheten. Däremot borde det vara mer åt det blåa istället för åt cyan, vilket man kan ordna. Att efterhärma helt neutral återgivning kan jag inte begripa. Då har man ju helt tagit bort den stämning som skapas av det naturliga ljuset och man kunde lika gärna ha använt blixt.

Mjo, men jag tror det är det vi menar. Iaf gör jag det. Att kunna färgkorrigera så man får det dit man själv vill ha det, istället för att ta vad scannern ger dig. Om du sen vill ha blå skuggor, grön himmel eller rosaaktigt gräs, det spelar ingensomhelst roll. Vad som spelar roll är att det går att korrigera, och det ganska enkelt, istället för att, som du gör nu (om jag inte missförstått allt?) tar vad scannern ger dig.
 
Jag, jag har provat Silverfast och har inte lyckats få ut något vettigt alls ur det. Gränssnittet är lika obegripligt som till exempel Nikons råkonverterare.

Ok, nej, jag har ju som sagt inte prövat någon av dem.

Med tanke på att det var mulet så är neutral färgbalans INTE naturligare jämfört med verkligheten. Däremot borde det vara mer åt det blåa istället för åt cyan, vilket man kan ordna. Att efterhärma helt neutral återgivning kan jag inte begripa. Då har man ju helt tagit bort den stämning som skapas av det naturliga ljuset och man kunde lika gärna ha använt blixt.

Mikael ska ändå ha lite kudos. Jag prövade att bralla på vibrance till max i PS, vilket brukar avslöja färgstick i ytor. Hans trädstammar var rena rama gråkortet så är det neutralt man vill ha så absolut. Jag tycker fortfarande inte att det är så kul på en bättre skärm, men det beror helt på vad man vill uppnå.

Jag prövade lite, men jag är rätt trött, vilket inte brukar vara positivt för att stirra på bilder. Redan innan Mikael klagar så vet jag att bilden inte är helt neutral. ;) Tänkte mer om jag kunde få till något som kunde ge lite mer accept hos fotografen. F*n vet om jag lyckades...

a) Orginal
b) Mitt ögongrusiga, ej jättenoggranna, försök
 

Bilagor

  • img009_400.jpg
    img009_400.jpg
    95.5 KB · Visningar: 173
  • Makten-justering.jpg
    Makten-justering.jpg
    97.6 KB · Visningar: 178
vi lägger våra bilder under varandra, dvs korrigering av Martins blåa skog
Överst Orginalet
mitt försök att rensa bland cyaner och hur jag tycker resultatet kan se ut
och sist din bild
 

Bilagor

  • img009_400.jpg
    img009_400.jpg
    95.5 KB · Visningar: 174
  • img009_400d-1.jpg
    img009_400d-1.jpg
    98.4 KB · Visningar: 179
  • Makten-justering.jpg
    Makten-justering.jpg
    97.6 KB · Visningar: 175
Vad som kan ses är att vi båda har dragit ner cyaner i ormbunken, och att du låter lite mer cyanblåstick ligga kvar i trädstammarna och på stenarna , man kan också se lite skilnader i färgchatteringarna i löven
Oavsett vilken man än väler så tycker jag att orginalbilden ser hemsk ut och är inte heller bra för varken tryck eller utskrift. Men som sagt, vi ser och uppfattar bilder lite olika
 
Silvrfast gränssnitt är inte obegripligt, det tar lite tid att lära sig programmet som är mycket kompetent och stora korrigeringar kan göras, Vuescan är enklare, och Ed har utvecklat det än mer med automatisering, evaluering av dia/neg som fungerar mycket bra
Det fanns flera nyheter/förbättringar som jag skall sätta mig in i , jag har själv inte kört Vuescan på lång tid men använde programmet när jag scannade in 6 dia häromdagen.
 
Martin den andres version ser riktigt bra ut och är nog ungefär vad jag skulle beskriva som naturlig, alltså till skillnad från neutral. Bokstammar i mulet väder är knappast grå, utan snarare blå.
 
Får man förresten fråga herrarna om ni arbetat lokalt eller globalt med färgändringarna i bilden? Jag har nu provat lite själv med att dra ner cyan i hela bilden, och visst blir det bättre. Frågan är om det är filmen som faktiskt ger denna lustiga ton, eller om den tillkommit vid skanningen.

Om någon är intresserad så kan jag skanna bilden "rått" och lägga upp en TIFF eller JPG nånstans som negativ, så kanske efterbehandlingen kan bli rättvisare.
 
Jag har bara gjort globala justeringar med justeringslager i Photoshop. Fast jag skruvade ju mer än att bara dra ner cyan. Jag tror att jag har PSD:n kvar, men nu sitter jag med den bärbara burken igen och filen ligger isf på den stationära.
 
Här finns nu en nedskalad men i övrigt råskannad TIFF av bilden på ca 20 meg: http://depositfiles.com/files/5hnwvemc0

Jag har alltså skannat som positiv med Epson V700 samt Epson scan och all automatik är avstängd. Det torde finnas tillräckligt med marginal utanför bildrutan för att använda till att subtrahera filmmasken.

Tillägg: Glöm nu inte att detta är 12:e rullen jag soppat i framkallningskitet, och det börjar verkligen sjunga på sista versen. Framkallningstiden var 5:30 mot rekommenderade 3:20, och negativet är ändå ganska tunt. Det påverkar naturligtvis färgerna en smula.
 
vi lägger våra bilder under varandra, dvs korrigering av Martins blåa skog
Överst Orginalet
mitt försök att rensa bland cyaner och hur jag tycker resultatet kan se ut
och sist din bild

jag tror martin gillar lite färger smaken är som baken. Ibland kan en (rätt) bild upplevas fel av många. Stammarna tycker jag inte är snygga som zyan färgade däremot så kan man dra på lite mer färg på resten. Jag vet att den varnar för gammut men tror att den skulle gå att skriva ut rätt så bra. Här är en variant på din fixning Mikael.
 

Bilagor

  • omgjord.jpg
    omgjord.jpg
    44.8 KB · Visningar: 158
Det finns ju inget facit och vi har alla lite olika preferenser. Här är ett förslag på konvertering av Martins råskanning där jag medvetet försökt behålla stammarna lite blåare. Hade det varit min bild skulle jag nog haft stammarna lite varmare.
/Jocke
 

Bilagor

  • img011_liten-Redigera.jpg
    img011_liten-Redigera.jpg
    35.6 KB · Visningar: 157
Det där såg ju inte särskilt muntert ut, må jag säga;-) Grådaskigt och vattnigt. Dessutom verkar alla blåröda toner helt ha fallit bort till förmån för cyan, gult och grönt.

Det jag är sugen på att se är om det går att få något väsentligt bättre ur den råskannade filen än att låta skannern sköta allt och i efterhand göra lite småjusteringar. Jag försökte igår brottas lite med att få bort masken, med extremt uselt resultat. Om någon känner till ett enkelt sätt så vore det fint med en liten förklaring:)
 
Det där såg ju inte särskilt muntert ut, må jag säga;-) Grådaskigt och vattnigt. Dessutom verkar alla blåröda toner helt ha fallit bort till förmån för cyan, gult och grönt.

Det jag är sugen på att se är om det går att få något väsentligt bättre ur den råskannade filen än att låta skannern sköta allt och i efterhand göra lite småjusteringar. Jag försökte igår brottas lite med att få bort masken, med extremt uselt resultat. Om någon känner till ett enkelt sätt så vore det fint med en liten förklaring:)

Först och främst: Jag sitter med den usla datorn så det där med att justera färger, nja. Vild chansning, särskilt vad gäller färgmättnad. Även annat dock. Blind man kör bil, ungefär. :p

Dock så prövade jag att skruva lite för att se vad som händer med din tif.
Jag inverterade, lade på ett levels-lager, tog svarta pipetten på masken, vita pipetten på ljuset som lyser igenom i bakgrunden (ställd till 98% ljushet istället för standard 100%). Gråpippeten med standardinställningen på ett ställe på stammen med ristningen på (ljusa sidan).

En s-kurva med ett curveslager.
Vibrancelager +10 mättnat och +10 vibrance.
Channel mixer grön -3 och blått +5 för constant.

Nu kan jag inte nog poängtera att skärmen jag gjort detta på verkligen är skräp. Att bilden har en klart annan färgton än min andra justering är dock klart, men jag ville se vad som hände om man tog en någorlunda enkel väg. Mer som illustrativt exempel än någon slags slutgiltig justering alltså. ;) Min gissning är att lite, eller mycket ;), justering av färgbalansen kan vara nödvändig fortfarande.

I den fulla informationens intresse: Skärpning med högpass 0,5 px 75% i vivid light, nedminskning, högpass igen 0,3 px 80% overlay.
 

Bilagor

  • makten_tif1.jpg
    makten_tif1.jpg
    99.5 KB · Visningar: 141
Senast ändrad:
Nu kan jag inte nog poängtera att skärmen jag gjort detta på verkligen är skräp. Att bilden har en klart annan färgton än min andra justering är dock klart, men jag ville se vad som hände om man tog en någorlunda enkel väg. Mer som illustrativt exempel än någon slags slutgiltig justering alltså. ;) Min gissning är att lite, eller mycket ;), justering av färgbalansen kan vara nödvändig fortfarande.

Drog upp både vibrance och saturation på max och det verkar som om de djupa skuggorna fortfarande har en del magentastick. Åtgärdbart, men jag tror inte att det är någon större idé att jag försöker med den här skärmen. Justering helt på känn som jag gjorde med den förra varianten baserad på jpeg:en går inte heller riktigt om man inte har rätt verktyg.
 
Senast ändrad:
Det är sjukt svårt att jämföra bilderna när man inte har dem bredvid varandra, men jag tycker att Joakims versioner är för varma och saknar blått. Martins är ganska bra men det är nu istället ett magentastick i hela bilden.

Sen ställer jag mig lite frågande till om det är värt detta meckande om det ändå bara blir halvbra. Skannerprogrammet träffar ju ungefär lika fel, fast åt något annat håll.

Tillägg: Oves gillar jag spontant, men färgmättnaden är lite onödigt hög.

Tittar man på de kurvor som skannermjukvaran själv skapar så är de helt olika för röd, grön och blå kanal. De är dessutom asymmetriska och lär vara halvt omöjliga att efterlikna manuellt. Frågan är om det blir mer eller mindre rätt av denna märkliga behandling. Dock innefattar det ju korrigering av masken antar jag.
 
Det är sjukt svårt att jämföra bilderna när de man inte har dem bredvid varandra, men jag tycker att Joakims versioner är för varma och saknar blått. Martins är ganska bra men det är nu istället ett magentastick i hela bilden.

Som sagt så är skärmen usel och det är ingen större idé att jag ens försöker komma tillrätta med problemet så länge jag inte har tillgång till min/en bra skärm. Det går att skönja olika fel, men det är helt hopplöst att verkligen se vad man gör. Allting blir väldigt approximativt och baserat till en inte obetydlig del på gissningar. Det blir knappast bättre av att vitpunkten (på skärmen) är uppe i det blå, bokstavligen talat.

Sen ställer jag mig lite frågande till om det är värt detta meckande om det ändå bara blir halvbra. Skannerprogrammet träffar ju ungefär lika fel, fast åt något annat håll.

Det handlar nog en del om vana och att hitta rätt arbetsmetod misstänker jag, om man nu vill göra det manuellt. Betänk nu att jag aldrig _någonsin_ har skannat en filmruta, även om jag har planer på saken då jag har en del negativ jag vill digitalisera. Fast jag har iofs papperskopior att jämföra med också för att få ett hum om hur det blev när man körde negativen genom en kopieringsmaskin.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.