Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vettiga färgfilmer med ISO 400

Produkter
(logga in för att koppla)
jag gillar dom
graven har spänning i sin dovhet/mörkhet , att i detta fall försöka räta upp bilden genom att plocka bort blått och cyaner ger inget mervärde för att få bilden "mer rätt"
fortsätt med ditt exprimenterande
Det var som fan, jag hade väntat mig en totalsågning:))

Jag tror just cyan-sticken har mer med skanningen än med filmen att göra. Det är ju märkligt att det blir samma sak med både positiv och negativ film, och jag kan inte se någon sådan tendens på själva filmen nu när det faktiskt går att inspektera med blotta ögat.
Jag ställde för övrigt in mjukvaran för att konvertera från skannerns egen färg till AdobeRGB, vilket vid en direkt jämförelse gav betydligt vettigare färger. Dock all annan automatik avstängd.

Nu när jag kollat lite närmare på filmen så ser det faktiskt riktigt bra ut. Lite för kalla färger, men bara på de bilder som är tagna i skugga, så det borde stämma. Vad jag minns så var Provia 100F också rätt blå. Enligt manualen kan man ändra färgbalansen genom pH-värdet på färgframkallaren, så det kan ju vara mitt kranvatten som spökar också.

Nu ska jag ut och plåta nästa rulle:)
 
Jag vill bara meddela damerna och herrarna att jag nu framkallat diarulle nummer två på diskbänken. Den här gången försökte jag med flit hålla övertemperatur, så att själva dosan (som rimligen kyls av rätt kraftigt med agitering var 15:e sekund) borde hålla närmare 38°C. Vattenbadet höll därför ungefär 39,5°C och resultatet som nu hänger i badrummet ser betydligt bättre ut än sist! Fortfarande lite kalla färger, men inga utbrända partier och mycket mindre igensotade delar i djup skugga.

"Densiteten" hos de oexponerade delarna av filmen är toksvart, så jag har tydligen också lyckats undvika att kontaminera förstaframkallaren med annan skit (såsom andraframkallaren), vilket det varnas stort för i manualen för E-6-kitet.

Det jag kan konstatera är att det går att få ut något som är i närheten av vettigt även om man inte är så noga med temperaturen. Plusminus 0,3 grader går bara inte att hålla utan automatisering. Men om man kan få ungefär lika bra resultat i slutändan som med C-41 så kör jag hellre E-6, mest på grund av "looken" hos bilderna.

Innan jag provade så hade jag väntat mig att fel temperatur skulle generera lika ruttna resultat som vändframkallning, men nu talar vi snarast om något som motsvarar 500-1500 K fel i vitbalans vid dagsljus. Således inga större problem om man tänker skanna filmen och har bra koll på färghantering (vilket jag inte har än).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar