macrobild
Avslutat medlemskap
Saken är att han har en risig attityd. Jag kan visserligen uppskatta hans råa ton, men han får därmed samma mynt tillbaka;-)
Jag tycker inte att det är något som helst fel på färgerna i trädstammarna faktiskt. Ormbunkarna däremot har en extremt onaturlig och blågrön ton som inte stämmer för fem öre med hur de såg ut vid fototillfället.
Vill man ha perfekta färger så är det nog rätt korkat att fota med film och en såpass enkel skanner som jag har. Lyckligtvis är det inte alls mitt mål, så det går bra att tycka att det ser ut som skit. Jag skulle dock uppskatta om den som klagar är lite mer konstruktiv än vad Mikael är. Det går säkert att få en aning mer neutral färgbalans med given film, men skulle det verkligen se bättre ut?
Var och en får gärna prova att greja med färgerna och visa hur ni tycker att det ska se ut, om ni vill! Ta Flickr-bilden i högsta upplösning i så fall, så har ni åtminstone något halvvettigt att arbeta med.
Risig attityd?
Konstruktiv kritik
Det finns inställningar tex nyans mättnad, gå in och dra ner cyaner och även lite blått så kommer du se att bilden klarnar till vad det gäller trädstammar och även ormbunke
Du har presenterat bilder med olika färgstick, nu var det blåa trädstammar och cyan/blå överslag
Du kommer säkert att behärska inscanning efter en tid- enligt dig själv så gör du det väl redan.