Det där såg ju inte särskilt muntert ut, må jag säga;-) Grådaskigt och vattnigt. Dessutom verkar alla blåröda toner helt ha fallit bort till förmån för cyan, gult och grönt.
Det jag är sugen på att se är om det går att få något väsentligt bättre ur den råskannade filen än att låta skannern sköta allt och i efterhand göra lite småjusteringar. Jag försökte igår brottas lite med att få bort masken, med extremt uselt resultat. Om någon känner till ett enkelt sätt så vore det fint med en liten förklaring
Först och främst: Jag sitter med den usla datorn så det där med att justera färger, nja. Vild chansning, särskilt vad gäller färgmättnad. Även annat dock. Blind man kör bil, ungefär.
Dock så prövade jag att skruva lite för att se vad som händer med din tif.
Jag inverterade, lade på ett levels-lager, tog svarta pipetten på masken, vita pipetten på ljuset som lyser igenom i bakgrunden (ställd till 98% ljushet istället för standard 100%). Gråpippeten med standardinställningen på ett ställe på stammen med ristningen på (ljusa sidan).
En s-kurva med ett curveslager.
Vibrancelager +10 mättnat och +10 vibrance.
Channel mixer grön -3 och blått +5 för constant.
Nu kan jag inte nog poängtera att skärmen jag gjort detta på verkligen är skräp. Att bilden har en klart annan färgton än min andra justering är dock klart, men jag ville se vad som hände om man tog en någorlunda enkel väg. Mer som illustrativt exempel än någon slags slutgiltig justering alltså.
Min gissning är att lite, eller mycket
, justering av färgbalansen kan vara nödvändig fortfarande.
I den fulla informationens intresse: Skärpning med högpass 0,5 px 75% i vivid light, nedminskning, högpass igen 0,3 px 80% overlay.