Det var inte min mening att låta dryg, om jag gjorde det. Internet har den effekten ibland
Jag har framkallat många olika filmer i xtol – hp5, fp4, SFX 200, delta 100, fomapan, fortepan, kentmere 400, retro 100, t-max, tri-x, etc. Jag har aldrig någonsin erfarit att en film ändrar färgen på framkallaren. Möjligtvis kan sköljvattnet, efter fixet, färgas lila eller rosa om negativen är mycket genomskinliga (t-max gör detta i extra stor grad, enligt min erfarenhet).
Tittar jag på den lilla filmstump som jag klippte av från tejpen när jag laddade filmen i dosan (120-film) ser den ut "som vanligt". Grå, möjligtvis aningen grålila på emulsionssidan och mörkt brun och blank på baksidan. Ingenting på filmen antyder att färgen gul skulle dyka upp någonstans i framkallningsprocessen. Men kanske behöver inte det synas, iofs.
Filmerna som har resulterat i katastrof var långt mer underframkallade än ett bländarsteg (13 minuter istället för 17 minuter). Det är därför jag inte tror att det hjälper att öka tiden en aning, något steg eller så. Mellan tumme och pekfinger skulle jag gissa på åtminstone 25-30 minuter med samma framkallare och koncentration, även om jag inte är säker på att det hjälper. Det handlar således om kanske 5 bländarsteg eller mer. Men det är bara gissningar. Många rutor/bilder syns i princip inte alls. Några få rutor – som antagligen överexponerades – syns mycket svagt.
Jag tror mysteriet får förbli olöst tills jag provar med en annan framkallare. Då har jag något att jämföra med. Tills dess – håll er borta från Retro 400S!
Tack förresten för instruktioner för försköljning! Kanon!
/Markus