Annons

Katastrof med XTOL och Retro 400 – vad hände?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som kan rodinal, har ni något tips på koncentration och tid?

Tittade igenom mina kontaktkopior och fann att de bästa negativen kom från den rulle jag exponerade efter 100 (dvs 2 steg överexponerade) och framkallade i R09 1:100, har inte skrivit upp tiden så troligtvis var det sk "stand development" i syfte att hålla igen kontrasten (i så fall 1 timme)
 
Tittade igenom mina kontaktkopior och fann att de bästa negativen kom från den rulle jag exponerade efter 100 (dvs 2 steg överexponerade) och framkallade i R09 1:100, har inte skrivit upp tiden så troligtvis var det sk "stand development" i syfte att hålla igen kontrasten (i så fall 1 timme)

Skannade in ett exempel från ovanstående rulle:

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7334278718/in/photostream

Edit: Hittade en annan rulle som exponerades efter 400 och framkallades med R09 1:100

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/5104543827/
 
Senast ändrad:
Det var inte min mening att låta dryg, om jag gjorde det. Internet har den effekten ibland :)

Jag har framkallat många olika filmer i xtol – hp5, fp4, SFX 200, delta 100, fomapan, fortepan, kentmere 400, retro 100, t-max, tri-x, etc. Jag har aldrig någonsin erfarit att en film ändrar färgen på framkallaren. Möjligtvis kan sköljvattnet, efter fixet, färgas lila eller rosa om negativen är mycket genomskinliga (t-max gör detta i extra stor grad, enligt min erfarenhet).

Tittar jag på den lilla filmstump som jag klippte av från tejpen när jag laddade filmen i dosan (120-film) ser den ut "som vanligt". Grå, möjligtvis aningen grålila på emulsionssidan och mörkt brun och blank på baksidan. Ingenting på filmen antyder att färgen gul skulle dyka upp någonstans i framkallningsprocessen. Men kanske behöver inte det synas, iofs.

Filmerna som har resulterat i katastrof var långt mer underframkallade än ett bländarsteg (13 minuter istället för 17 minuter). Det är därför jag inte tror att det hjälper att öka tiden en aning, något steg eller så. Mellan tumme och pekfinger skulle jag gissa på åtminstone 25-30 minuter med samma framkallare och koncentration, även om jag inte är säker på att det hjälper. Det handlar således om kanske 5 bländarsteg eller mer. Men det är bara gissningar. Många rutor/bilder syns i princip inte alls. Några få rutor – som antagligen överexponerades – syns mycket svagt.

Jag tror mysteriet får förbli olöst tills jag provar med en annan framkallare. Då har jag något att jämföra med. Tills dess – håll er borta från Retro 400S!

Tack förresten för instruktioner för försköljning! Kanon!

/Markus
 
Det var inte min mening att låta dryg, om jag gjorde det. Internet har den effekten ibland :)

Jag har framkallat många olika filmer i xtol – hp5, fp4, SFX 200, delta 100, fomapan, fortepan, kentmere 400, retro 100, t-max, tri-x, etc. Jag har aldrig någonsin erfarit att en film ändrar färgen på framkallaren. Möjligtvis kan sköljvattnet, efter fixet, färgas lila eller rosa om negativen är mycket genomskinliga (t-max gör detta i extra stor grad, enligt min erfarenhet).

Tittar jag på den lilla filmstump som jag klippte av från tejpen när jag laddade filmen i dosan (120-film) ser den ut "som vanligt". Grå, möjligtvis aningen grålila på emulsionssidan och mörkt brun och blank på baksidan. Ingenting på filmen antyder att färgen gul skulle dyka upp någonstans i framkallningsprocessen. Men kanske behöver inte det synas, iofs.

Filmerna som har resulterat i katastrof var långt mer underframkallade än ett bländarsteg (13 minuter istället för 17 minuter). Det är därför jag inte tror att det hjälper att öka tiden en aning, något steg eller så. Mellan tumme och pekfinger skulle jag gissa på åtminstone 25-30 minuter med samma framkallare och koncentration, även om jag inte är säker på att det hjälper. Det handlar således om kanske 5 bländarsteg eller mer. Men det är bara gissningar. Många rutor/bilder syns i princip inte alls. Några få rutor – som antagligen överexponerades – syns mycket svagt.

Jag tror mysteriet får förbli olöst tills jag provar med en annan framkallare. Då har jag något att jämföra med. Tills dess – håll er borta från Retro 400S!

Tack förresten för instruktioner för försköljning! Kanon!

/Markus

Jag har prövat att förskölja Trix, då jag upplevde att den lila färgen var i stort sett omöjlig att bli av med, med resultatet att vattnet var kraftigt blått.

Jag läste på en tysk sida rekommendationen att framkalla 21minuter i Xtol 1+2, det ligger inte så långt från din egen uppskattning. Med en exponering runt iso250.

Själv så slängde jag 7 eller 8 oexponerade rullar Rertro 400S...
 
Jag har inget att tillägga till det jag tidigare skrivit. Vill du inte ta till det det är det upp till dig.
Lycka till!
Nils/
 
Jag tillhör dem som snarare tror att det är filmen än framkallaren som spökar.
Ett test jag skulle göra är att köra med rodinal 1+100 i stående framkallning 90 min. Får man inte fram teckning i negativet då är det bara att kasta filmen enligt mig.

Viktigt att förblöta filmen och stoppa framkallningen med vattenbad när man kör stående. Förblötning gör man i ca 2 min med 20° vatten, jag brukar agitera konstant och knacka dosan några gånger i början för att få bort eventuella luftbubblor.
 
Jag tillhör dem som snarare tror att det är filmen än framkallaren som spökar....

Jo det har du rätt i, det är en svårbemästrad specialfilm de nu kränger som vanlig film. Det som spökar är att den här exponerats och framkallats som vanlig Retro 400 (Agfa APX400). En tråkig miss helt enkelt. 400S är en helt annan typ av film nära infrarödspektrat och utvecklad för flygspaning, med ett kraftigt antihaloskikt som ger framkallaren konstiga färger. Dessutom varierar känsligheten (precis som för infrarödfilmer) beroende på vilken tid på dagen och vinkeln till solen man fotograferar. Det är en svårbemästrad film, som de köpt billigt av gamla Agfa (Aviphot tror jag den hette) och som de nu kränger som vanlig film till hugade spekulanter. Ett smart sätt att luras att tro det är något nyutvecklat de saluför.
 
Man får inte ut 400 ISO av Retro 400S med Rodinal. Tror knappt någon framkallare klarar det, utom eventuellt pressat med Rollei RHS.

Nej, det får man inte. Jag länkade här ovan till några exempel jag skannat och där ser man klart och tydligt att negativet är rejält underexponerat vid 400 och välexponerat vid 100. jag mindes med andra ord fel, i början av tråden, om vilka framkallare jag prövat.
 
Dock har jag en vän som haft goda resultat med Retro 400S i Tmax-framkallare. Själv ska jag nog plåta min sista rulle 400S på ISO 200 den här veckan, sen slipper jag eländet.

(Däremot är inte alla Retro S-filmer dåliga. Retro 80S är fantastiskt finkornig i Rodinal och ger godtagbara kopior även exponerat efter ISO 80.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.