Annons

Vettiga färgfilmer med ISO 400

Produkter
(logga in för att koppla)
Här finns nu en nedskalad men i övrigt råskannad TIFF av bilden på ca 20 meg: http://depositfiles.com/files/5hnwvemc0

Jag har alltså skannat som positiv med Epson V700 samt Epson scan och all automatik är avstängd. Det torde finnas tillräckligt med marginal utanför bildrutan för att använda till att subtrahera filmmasken.

Eftersom bilden inte innehåller en profil är det lite svårt att veta var man ska börja. Är bilden skannad med EpsonScans färghantering aktiv? Har du en profil för skannern? Är den konverterad till en arbetsfärgrymd?

Stefan
 
Eftersom bilden inte innehåller en profil är det lite svårt att veta var man ska börja. Är bilden skannad med EpsonScans färghantering aktiv? Har du en profil för skannern? Är den konverterad till en arbetsfärgrymd?
Jag har minst lika svårt att förstå var jag ska börja;-) Om inte ens du vet, så förstår jag varför jag inte kommer nånstans med bilden.

Den är skannad med Epson Scan som positiv, med all färgkontroll och hela klabbet avstängt. Det borde väl förhoppningsvis ge en fil som är så opåverkad det bara går från skannern. Jag vet alldeles för lite om färgprofiler för att begripa vad det kan göra för skillnad i detta fall, men borde det inte vara ganska irrelevant om man ändå måste göra allt själv manuellt?

Tillägg: Jag har alltså bara öppnat TIFF:en i PS CS5, beskurit den, förminskat den med bikubisk omsampling och sen sparat den igen som TIFF.

Minns också att den här bilden nog är ett synnerligen knöligt exempel. Framkallaren är på vippen att ha gjort sitt och motivet hade varit bökigt även med en finfin digitalkamera. Men kanske det just därför blir desto intressantare:)
 
Jag har minst lika svårt att förstå var jag ska börja;-) Om inte ens du vet, så förstår jag varför jag inte kommer nånstans med bilden.
Jag vet exakt var jag skulle börja. Jag skulle stänga av färghanteringen i skannerprogrammet och sedan tilldela skannerprofilen för din skanner i Photoshop och till slut konvertera den till min arbetsfärgrymd. Sedan skulle jag börja att lägga på en kurva som justerar bildens utseende.

Nu blir bildens utseende helt beroende av vilka färginställningar jag råkar ha i Photoshop. I den översta bilden hade jag Adobe RGB som arbetsfärgrymd, i den nedre Prophoto RGB. Samma korrigeringar för övrigt.
 

Bilagor

  • AdobeRGB.jpg
    AdobeRGB.jpg
    38.1 KB · Visningar: 212
  • ProPhotoRGB.jpg
    ProPhotoRGB.jpg
    39.4 KB · Visningar: 213
Jag vet exakt var jag skulle börja. Jag skulle stänga av färghanteringen i skannerprogrammet och sedan tilldela skannerprofilen för din skanner i Photoshop och till slut konvertera den till min arbetsfärgrymd. Sedan skulle jag börja att lägga på en kurva som justerar bildens utseende.

Nu blir bildens utseende helt beroende av vilka färginställningar jag råkar ha i Photoshop. I den översta bilden hade jag Adobe RGB som arbetsfärgrymd, i den nedre Prophoto RGB. Samma korrigeringar för övrigt.
Vad jag vet är all färghantering avstängd i skannermjukvaran, om jag inte missuppfattat vad det innebär. Hur man använder skannerns profil eller ens hittar den har jag däremot ingen aning om. Det verkar lite bökigt att behöva byta när man ska hantera bilder med olika ursprung:-/

Tillägg: Hmm, undrar om det är så att ursprungsproblematiken beror på att jag inte tilldelat den skannade bilden skrivarens profil? Alltså även när jag låter mjukvaran sköta allt själv.
 
Vad jag vet är all färghantering avstängd i skannermjukvaran, om jag inte missuppfattat vad det innebär. Hur man använder skannerns profil eller ens hittar den har jag däremot ingen aning om. Det verkar lite bökigt att behöva byta när man ska hantera bilder med olika ursprung:-/

Tillägg: Hmm, undrar om det är så att ursprungsproblematiken beror på att jag inte tilldelat den skannade bilden skrivarens profil? Alltså även när jag låter mjukvaran sköta allt själv.

Stefan menar nog att du ska ha en färgprofil för skannern som du tilldelar i Photoshop (redigera/edit-menyn: assign/tilldela). Sedan konverterar du bilden till relevant arbetsfärgrymd. Det kan du rimligen göra med en action/makro, d v s du behöver inte ändra några fasta inställningar i PS.
 
Stefan menar nog att du ska ha en färgprofil för skannern som du tilldelar i Photoshop (redigera/edit-menyn: assign/tilldela). Sedan konverterar du bilden till relevant arbetsfärgrymd. Det kan du rimligen göra med en action/makro, d v s du behöver inte ändra några fasta inställningar i PS.

Om man ser till att Photoshops färginställningar inte gör några automatiska ändringar i bakgrunder går det bra att göra som du säger.

Stefan
 
Jag kan nu meddela herrarna jag jag framkallat min första diafilm i köket, och det ser inte alls pjåkigt ut:) En liten aning mörkt kanske, men jag antar att det är bättre än för ljust. Färgerna ser förvånansvärt bra ut trots att jag hade lite svårt att hålla precis rätt temperatur i min Patersondosa.

Om det blir så bra som jag tror så kommer jag att hålla mig till dia istället för C-41. Visst, det är lite dyrare, men vad fasen liksom:) Dock ska jag nog inte använda mätsökarkameran som bara kan justera tiden i hela steg. Måste nog skaffa en ljusmätare hur som helst.

Återkommer imorgon med lite resultat, förmodligen i bloggform.

Tillägg: Filmen är förresten Fuji Provia 400X, som verkar vara den enda högkänsliga diafilm man kan få tag i, i Sverige (jag betalar hellre lite mer för att gynna Photax än nån tysk firma).
 
Jag kan nu meddela herrarna jag jag framkallat min första diafilm i köket, och det ser inte alls pjåkigt ut:) En liten aning mörkt kanske, men jag antar att det är bättre än för ljust. Färgerna ser förvånansvärt bra ut trots att jag hade lite svårt att hålla precis rätt temperatur i min Patersondosa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det billiga framkallningspåsar hos Photax. Själv tyckte jag att filmframkallning var det i särklass tråkigaste mörkrummsarbetet, och då framkallade jag endast S/V. Dia är väl sju resor värre? :)

Om det blir så bra som jag tror så kommer jag att hålla mig till dia istället för C-41. Visst, det är lite dyrare, men vad fasen liksom:) Dock ska jag nog inte använda mätsökarkameran som bara kan justera tiden i hela steg. Måste nog skaffa en ljusmätare hur som helst.
Det borde väl gå att ställa in bländaren i halva steg.


Tillägg: Filmen är förresten Fuji Provia 400X, som verkar vara den enda högkänsliga diafilm man kan få tag i, i Sverige (jag betalar hellre lite mer för att gynna Photax än nån tysk firma).
Provia 400X är nog den klart bästa 400ISO-diafilmen som tillverkats, så man behöver ingen annan.

Olle
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det billiga framkallningspåsar hos Photax. Själv tyckte jag att filmframkallning var det i särklass tråkigaste mörkrummsarbetet, och då framkallade jag endast S/V. Dia är väl sju resor värre? :)
Särskilt kul är det inte, men att sitta och vänta i 10 dagar på att få filmen tänker jag inte göra. Då har man ju redan tröttnat på filmen innan man ens sett den;-) Att kunna plåta en rulle och ha den framkallad och klar samma kväll är värt mycket.

Diaframkallningen tog ungefär en halvtimme totalt. Det bökigaste är att om beskrivningen stämmer så är förstaframkallaren EXTREMT lätt att sabba genom kontaminering från färgframkallaren. Så det gäller att inte öppna flera flaskor samtidigt.

Det borde väl gå att ställa in bländaren i halva steg.
Ja, men jag vet fortfarande inte vad som är korrekt exponering.

Provia 400X är nog den klart bästa 400ISO-diafilmen som tillverkats, så man behöver ingen annan.
Det låter ju bra:) Jag köpte fem rullar Velvia 50 också, men det får vänta lite tills det blir grådaskigare. Det är svårt nog att över huvud taget hitta vettiga motiv till diafilm med så hårda kontraster som det är ute nu (solsken här).
 
Det låter ju bra:) Jag köpte fem rullar Velvia 50 också, men det får vänta lite tills det blir grådaskigare. Det är svårt nog att över huvud taget hitta vettiga motiv till diafilm med så hårda kontraster som det är ute nu (solsken här).
Nu menade jag att man inte behöver någon annan diafilm med 400 ISO. Jag brukar även använda Velvia 100. Enligt Fujifilm skall den vara mycket lik Velvia 50, förutom känsligheten. Jag har dock inte gjort några jämförande prov själv. De som dissar Velvia 100 tror jag i många fall blandar ihop den med Velvia 100F, som väl är ett mellanting mellan Provia och Velvia. Båda filmerna släpptes samtidigt men Velvia 100 såldes till en början endast i Japan. !00 utan F har inte funnits på svenska marknaden i så många år. Vill man ha en diafilm med mindre kontrast så finns ju Fujifilm Astia 100 F. Den har dock även lägre färgmättnad.

I boken Landskapsfotografering av Pär Lundqvist beskrivs mycket kortfattat en metod för att klara av större motivkontraster genom förexponering. Ingenting för aktionfoto precis. Jag gjorde några mycket taffliga försök för ett antal år sen. Det skulle vara intressant att prova fram hur mycket förexponering som behövs för olika motiv och hur mycket det sen påverkar den slutgiltiga exponeringen.

Olle
 
Nu menade jag att man inte behöver någon annan diafilm med 400 ISO. Jag brukar även använda Velvia 100. Enligt Fujifilm skall den vara mycket lik Velvia 50, förutom känsligheten. Jag har dock inte gjort några jämförande prov själv. De som dissar Velvia 100 tror jag i många fall blandar ihop den med Velvia 100F, som väl är ett mellanting mellan Provia och Velvia. Båda filmerna släpptes samtidigt men Velvia 100 såldes till en början endast i Japan. !00 utan F har inte funnits på svenska marknaden i så många år. Vill man ha en diafilm med mindre kontrast så finns ju Fujifilm Astia 100 F. Den har dock även lägre färgmättnad.

I boken Landskapsfotografering av Pär Lundqvist beskrivs mycket kortfattat en metod för att klara av större motivkontraster genom förexponering. Ingenting för aktionfoto precis. Jag gjorde några mycket taffliga försök för ett antal år sen. Det skulle vara intressant att prova fram hur mycket förexponering som behövs för olika motiv och hur mycket det sen påverkar den slutgiltiga exponeringen.
Jag gillar verkligen höga kontraster, så det är inget bekymmer egentligen. Det är snarare vädret det är fel på:) Jag tycker inte jag får den "look" jag vill ha med negativ färgfilm. Även högkontrastiga Ektar ger ganska stort omfång, särskilt i skuggorna. Jag vill ha den där "glöden" i bilderna som bara diafilm tycks kunna ge. Digitalt är det helt hopplöst att få det utseendet eftersom all färg liksom försvinner i högdagrarna istället för tvärtom.

Sen vete fan om min hemframkallning håller i längden. Det är väldigt synd att det inte går att framkalla vid rumstemperatur, för då hade det inte krävts några tidsödande förberedelser. Rent ekonomiskt blir det dock ganska billigt, ca 25:- rullen.
 
Det känns som om det snart är dags för dig att köpa en rotationsprocessor, Makten.

Har du provat att scanna diorna ännu? Det är det som är det riktigt besvärliga, när man väl klarat av framkallningen.
 
Det känns som om det snart är dags för dig att köpa en rotationsprocessor, Makten.

Har du provat att scanna diorna ännu? Det är det som är det riktigt besvärliga, när man väl klarat av framkallningen.

Hur vore det att han lärde sig att göra en kurva som ger det resultat han vill ha från negfilm ;-)

Stefan
 
Det känns som om det snart är dags för dig att köpa en rotationsprocessor, Makten.
Ja, jag har funderat på det. Men det största felet är egentligen att jag framkallar en endaste film i taget, vilket lär slita en del på kemin eftersom den utsätts för rätt mycket luft åt gången. Att första framkallningen blir bra är ju inte så konstigt, men jag undrar hur det blir sen.

Har du provat att scanna diorna ännu? Det är det som är det riktigt besvärliga, när man väl klarat av framkallningen.
Japp, det kommer behövas en hel del justeringar eftersom alla bilder utom en är ganska mörka. Jag misstänker att förstaframkallaren hade ett uns för låg temperatur, eller så har jag helt enkelt lyckats underexponera med Bessans mycket enkla ljusmätare. De flesta bilder är dock fullt användbara.

När jag skannade min förra diafilm, som var labbframkallad, så var det hur lätt som helst. Det enda jag behövde göra var att höja färgmättnaden en aning. Resultatet blev mycket bättre än de negativa färgfilmer jag sen skannat (vilket i och för sig kan bero delvis på klåpig hemframkallning, men jag har läst om åtskilliga som haft samma problem även med labbframkallade C-41-filmer).

Hur vore det att han lärde sig att göra en kurva som ger det resultat han vill ha från negfilm ;-)
Lägg av, det är inte "en kurva" som behöver läggas för att få negativ färgfilm att se bra ut och det vet du mycket väl. Masken ska bort och sen måste man göra nån slags färgbalansering. Diafilmen är ju "färdig" redan från början, förutsatt att den är riktigt framkallad.

Nu måste ni också förstå att jag gör det här för att utmana mig själv (och kanske andra). Jag har inte väntat mig perfekt resultat från att framkalla diafilm i en plastbalja på köksbänken, men det är fantastiskt att se att det faktiskt går. Jag var helt förberedd på att bilderna skulle vara fullständigt oanvändbara, men just nu ser det bara ut att vara lite för kall färgbalans och lite för mörkt. Fortsätter det att bli likadant så skickar jag filmerna till ett labb istället, inte mer med den saken. Då har jag i alla fall provat, vilket de flesta inte skulle våga eller orka.
 
Lägg av, det är inte "en kurva" som behöver läggas för att få negativ färgfilm att se bra ut och det vet du mycket väl. Masken ska bort och sen måste man göra nån slags färgbalansering.

Men det är ju just det jag gör med en kurva. Om du kan kurvverktyget kan du korrigera allt detta med hjälp av detta.
 
Men det är ju just det jag gör med en kurva. Om du kan kurvverktyget kan du korrigera allt detta med hjälp av detta.
Du menar TRE kurvor då hoppas jag? Själv har jag väldigt svårt att ens se färgstick i bilder, så för mig är det halvt omöjligt att veta var jag ska börja eftersom jag tycker att lite vad som helst kan se bra ut:)
 
Det bidde ingen blogg ikväll, men här kan ni se mina första resultat av E-6-hemframkallning: http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157627511920004/

Jag har försökt rätta till diverse färgstick, men det största problemet är att skuggorna är fullständigt körda i botten; blockerade. Jag gissar att det är den första framkallaren som tagit för dåligt, antingen på grund av för låg temperatur eller för kort tid. Bilden på graven är ETT steg underexponerad, vilket visar hur sjukt mycket skillnad det har givit mot normalexponering som är fallet med övriga bilder.

Jag måste ändå säga att det blev långt bättre än vad jag hade trott. Och snälla, inga sarkastiska hån. Jag VET att det är långt ifrån perfekt, men hade du själv grejat det bättre med en plastback på diskbänken, Patersondosa och bara tappvarmvatten? ;-)

Nästa gång ska jag öka framkallningen av första steget en liten, liten skvätt. Får jag inte till det efter ett par-tre rullar så blir det labb. Men jag ger inte upp än;-)
 
Blockerade skuggor eller ej, förbannat trevliga bilder. Du är för hård mot dig själv, det där är helt klart värt att visa upp :)
 
Blockerade skuggor eller ej, förbannat trevliga bilder. Du är för hård mot dig själv, det där är helt klart värt att visa upp :)
Tack Jesper, det kommer ett blogginlägg imorgon med samma bilder (samt kanske fler) och lite utförligare förklaring:)

Jag tycker att man helt klart ser diafilmens karaktär som skiljer sig enormt mot negativ färgfilm. Även om skuggorna inte hade varit så vidunderligt djupa så hade det inte gått att få samma stuk med C-41. Bildfilerna hade havererat i brus och elände.
 
jag gillar dom
graven har spänning i sin dovhet/mörkhet , att i detta fall försöka räta upp bilden genom att plocka bort blått och cyaner ger inget mervärde för att få bilden "mer rätt"
fortsätt med ditt exprimenterande
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.