Det känns som om det snart är dags för dig att köpa en rotationsprocessor, Makten.
Ja, jag har funderat på det. Men det största felet är egentligen att jag framkallar en endaste film i taget, vilket lär slita en del på kemin eftersom den utsätts för rätt mycket luft åt gången. Att första framkallningen blir bra är ju inte så konstigt, men jag undrar hur det blir sen.
Har du provat att scanna diorna ännu? Det är det som är det riktigt besvärliga, när man väl klarat av framkallningen.
Japp, det kommer behövas en hel del justeringar eftersom alla bilder utom en är ganska mörka. Jag misstänker att förstaframkallaren hade ett uns för låg temperatur, eller så har jag helt enkelt lyckats underexponera med Bessans mycket enkla ljusmätare. De flesta bilder är dock fullt användbara.
När jag skannade min förra diafilm, som var labbframkallad, så var det hur lätt som helst. Det enda jag behövde göra var att höja färgmättnaden en aning. Resultatet blev mycket bättre än de negativa färgfilmer jag sen skannat (vilket i och för sig kan bero delvis på klåpig hemframkallning, men jag har läst om åtskilliga som haft samma problem även med labbframkallade C-41-filmer).
Hur vore det att han lärde sig att göra en kurva som ger det resultat han vill ha från negfilm ;-)
Lägg av, det är inte "en kurva" som behöver läggas för att få negativ färgfilm att se bra ut och det vet du mycket väl. Masken ska bort och sen måste man göra nån slags färgbalansering. Diafilmen är ju "färdig" redan från början, förutsatt att den är riktigt framkallad.
Nu måste ni också förstå att jag gör det här för att utmana mig själv (och kanske andra). Jag har inte väntat mig perfekt resultat från att framkalla diafilm i en plastbalja på köksbänken, men det är fantastiskt att se att det faktiskt går. Jag var helt förberedd på att bilderna skulle vara fullständigt oanvändbara, men just nu ser det bara ut att vara lite för kall färgbalans och lite för mörkt. Fortsätter det att bli likadant så skickar jag filmerna till ett labb istället, inte mer med den saken. Då har jag i alla fall provat, vilket de flesta inte skulle våga eller orka.