Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vertikal blixtfotografering ??

Produkter
(logga in för att koppla)

smedberg

Avslutat medlemskap
Hallå!!

Hur gör ni när ni fotograferar med kameran vertikalt/stående och använder extern blixt?

Blixten kommer ju inte i linje med objektivet om man har den direkt på kameran vilket medför jobbiga skuggor i sidled..

Jag ska ta mingelbilder där jag antagligen måste fota med kameran vertikalt..

Har ni något tips på hur ni brukar göra? Eller är det bara att leva med detta?

\tomas

Hej Tomas!

Irriterande skuggor? Problemet är enkelt. Köp en TTL kabel, nu vet jag inte vad du har för kamera men har du Nikon med TTL så kan jag hjälpa dej med just en sådan kabel.
Intresserad? så maila tillbaka, så löser vi det.

Mvh/Janos

Jag brukar köra med blixtljuset och det befintliga ljuset blandat och då blir skuggan så diffus att den inte märks så mycket.

Damtidningsfotograferna brukar smacka på för fullt utan att bry sig om skuggor. De vill bara att folket ska vara skarpt och tydligt samt avteckna sig mot bakgrunden.

Du kan ju alltid köra med lös blixt, men då krävs det oftast TTL-kabal som går på ganska många hundralappar.

Jag var på en modevisning på Beckmans för nån vecka sen när jag såg en lösning på problemet. Fotografen hade monterat blixen på en metallskena som hade fästs under kameran i stativgängan. Blixten var sedan kopplad till blixtskon med en lös kabel. Detta medförde att blixten var parallel med objektivet och fick bort en del jobbiga skuggor i höjdläge. Grejen är väl att man får jobbiga skuggor i liggande läge istället!?

Någon som vet var man kan köpa en sådan och även en ttl-kabel billigt?

Jag försöker bifoga en bild, men jag är inte säker på att det fungerar...

Bilagor

• kamera-blixt2.jpg
    kamera-blixt2.jpg
    9.8 KB · Visningar: 597
Jag vet att det fanns en tråd om detta för ett tag sen, eller om det bara nämdes. Det finns en lösning för en extra arm, som dessutom har funkar som handtag längre ut till vänster, blixten kommer högre upp och armen är dessutom shiftbar mellan vartikal och horisontell hållning på kameran.

Ursäkta, men jag förstår inte.....

Om extern blixt är monterad på kamerahuset, är den ju alltid i linje med objektivet oavsett hur Du håller kameran. Du får alltid skuggor med direkt blixt.
För att undvika skuggor får Du slå blixten i taket. Det krävs dock ett vit tak.
Men om Du använder direkt blixt, så får Du ställa exponeringstiden på 1/15 eller 1/30, på så sätt får Du det befintliga ljuset i bakgrunden och då blir eventuella skuggor mycket mjukare.
Har jag missat nå't?

Wolfgang: Poängen m,ed skenan är att ändra var skuggan hamnar. Om blixten är ovanför kameran göms skuggan till viss del bakom motivet. Dessutom hamnar skuggan på lika delar av motivet. Men blixten vid sidan av (som vär man plåtar stående i vanliga fall) hamnar en större skugga vid sidan.

Bland annat Hama tillverkar liknande prylar, men det finns även andra företag. Kostar från 50-60 bagis (helt i plast) till några hundralappar (metallversioner)

Blixtkablar är tyvärr ganska dyra saker, men går att få tag på begagnade. Kostar fortfarande 500:- och mer, men en hundring eller två kan man i alla fall spara... Bla http://www.l-foto.se/ har schysst sortiment av kablar till diverse kameror.

/Ingo

Tänkte skaffa något som denna:

Hama blixtskena hos Cyberphoto

Men i vissa lägen vill jag ändå kunna använda mitt stativ samtidigt! Det blir väl svårt när jag bara har en gänga i kameran och den blir upptagen av skenan? Vet ni om det kan lösas på något sätt? Finns det kanske en bättre skena? Glad för tips!

ANNONS