Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem har "bokmärkt" mig eller mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Tycker inte Anne-Lies idé är något vidare. "Får jag ha din bild som favorit?" låter lite som "får jag ha dig som idol?". Inte ska man väl behöva fjäska för den vars bilder man gillar. Vill man inte att någon (vem skulle ha något emot det?) ska ha ens bilder som favorit så behöver man inte lägga upp några bilder överhuvudtaget.
Resultatet blir att vi som inte gillar att fjäska inte kommer ha några favoritbilder.

Skriver under även här... =)

Tycker med att det ær en bra idè att få ett medelande på något sætt nær någon "bokmærker" ens bilder.

Tre Ess skrev:
Den som upplever det olidligt förnedrande att fråga
fotografen kan ju alltid lägga bokmärken i webbläsaren.

Jag förstår inte vad som är så hemskt med att öppet
medge för en fotograf att man tycker om deras verk.
- Jag tycker om din bild, får jag lägga den bland
mina favoriter.
Konstigare än så behöver det inte bli.

Räcker det inte med alla dessa ryggkliande ovationer under fotografens/fotografernas kritikbilder som man utan svårigheter hittar här på FS av idag... Att plantera en så tydlig incitament-planta till framtida missväxt (missbruk) som ovanstående förslag ger... ja det är för mig inte bara ett Stort steg i fel riktning, utan också helt oförsvarbart...
Det okritiska & accelererande kompisskapet bör odlas utanför FS... för jag menar att dom konstruktiva brillorna grumlas å det grövsta av kompisskapets piedestal-mentalitet...
dvs, en bild på en hund i plattljus kan lätt bli en hund i stjärnljus... & den byrackan kan dessutom med ovanstående förslag dyka upp lite varstans i framtiden...

Ta nu inte denna min titt in i glaskulan personligt Anne-Lie...

Mvh...

Okej, jag har läst allt ni skriver här, men jag har en lite annorlunda syn på det hela. Jag skulle bara vilja veta vilka utav mina bilder som är valda - vem som valt dem är inte lika noga.

Vad tror ni om det?

/Catarina

camag skrev:
Okej, jag har läst allt ni skriver här, men jag har en lite annorlunda syn på det hela. Jag skulle bara vilja veta vilka utav mina bilder som är valda - vem som valt dem är inte lika noga.

Vad tror ni om det?

/Catarina

hmm, egoboost utan att känna sig tvungen att fjäska, låter inte dumt det :) Då borde väl alla bli nöjda?

mvh Johan

J.V.Sandell
Ta nu inte denna min titt in i glaskulan personligt Anne-Lie...
Nej, det ska jag inte göra. :)

Jag anser dock att varje individ måste ta ansvar
för sitt agerande. Det "problem" som du anser att
kontakter emellan fotografer uppger, kommer inte
att någonsin försvinna. Orsaken till det beror på
att den uppfyller ett behov som är större för fler-
talet medlemmar än kritiserandet.

Oavsett val av lösning bör den inte uppfattas som
obehaglig att använda, då blir det värdelöst. Min
idé var bara ett förslag.

Det är lite tråkigt att så många besöker tråden men
inte uttrycker en åsikt eller kommer med något
annat. Jag undrar ofta vad det kommer sig av.

Catarina Magnusson
Jag skulle bara vilja veta vilka utav mina bilder
som är valda - vem som valt dem är inte lika noga.
Trådskaparen kommer nog känna sig lite snuvad
på hans önskade poäng, om det inte blir synligt
vilka som ev valt hans bilder. Jag kan förstå det
positiva i att man kan finna andra med liknande
smak, det skulle göra det möjligt att upptäcka nya
fotografer genom varandras "favoritbilder".

Jag trodde det var en sjælvklarhet att man såg vilka bilder som någon "tagit".

Det ær væl det minsta man kan begæra?

Chewbacca skrev:
Jag trodde det var en sjælvklarhet att man såg vilka bilder som någon "tagit".

Det ær væl det minsta man kan begæra?

Vilka bilder någon tagit är väl kanske ett lite starkt ord. Jag skulle nog hellre säga valt.

Som jag ser det är det en ära om någon väljer en av mina bilder som sin favorit. Klart att det skulle vara kul att veta vem denna någon är, men jag tycker nog att det räcker ganska bra att veta vilken av mina bilder som tilltalar någon.

Som Johan Ahlbom sa här tidigare, är det underbart för egot att få lite bekräftelse att någon tycker min bild är bra. Även om personen är anonym.

/Catarina

De är absolut bättre än ingenting att åtminstone kunna se att ens bild/er blivit utvald/a, men visst är det ett ytterligare värde i att även kunna se vem som gjorde valet!?

Jag tycker att det är solklart att man även ska kunna se vem som gjord urvalet.

U

PARENTES

Ulf Börjesson
"Jag tycker att det är solklart att man även
ska kunna se vem som gjord urvalet."

U

*smyger upp handen*

"Snodde" tre av dina bilder till min favoritsamling
igår. Du är väldigt begåvad.

PARENTES

Makten skrev:
Bättre! Men jag tycker nog fortfarande att det är lite knasigt att visa tumnaglar på andras bilder i profilen. Rubriken ser man ju knappt. Det vore bättre om man bara såg rubriken (som gärna får vara lite större), och klickar man på den så kommer man till favoriterna.
Eller möjligen att tumnaglarna höll en mindre storlek, så att man lätt skiljer dem från de egna bilderna.

Därför väljer man inga favoriter. Jag vet vilka mina favoriter är, jag kan titta på dom när jag vill i mappen Inspiration under Mina Dokument. Min sida ska bara visa mina bilder.

I början var favoritbilderna bara såna riktigt klockrena bra bilder. Jag vet att smaken är som baken, men nu ser man dussinvitsippor och vanliga semesterbilder där också. Folk som kanske känner sig tvingade att klia tillbaka?

Kanske är det olika nivåer på kunskap hos medlemmarna
att bedöma om en bild är bra eller "mindre bra"?

Absolut. Förut när FS valde favoriterna var det oftast bilder som hade tusen visningar med lika många kommentarer. Nackdelen med det systemet, som jag upplevde det, var att topplessbruden med gasmasken alltid var på förstasidan :)

Apropå larmen om ryggdunkande och anndra lågt stående handlingar här på FS så noterade jag att endast 2 (!) av de 20-talet fotografer som jag valt ut favoritbilder bland har valt ut några av mina. Så mycket för den uppdämda oron...;)

Nä, det enda raka och ärliga är att man kan se vem/vilka som valt ens bilder som favoriter (precis som man kunde förut). Dels för att kunna bilda sig en uppfattning om var ens bilder 'går hem', dels för att detta kan skapa nya kontakter och slutligen för att det stärker ens självkänsla när man får sina bilder utvalda. En viktig bekräftelse i mina ögon.

Allt detta skulle förmodligen leda till ett ännu aktivare FS, med större nyfikenhet och fler kontaktytor.

U

Kul, hoppas bara att även redaktionen tycker att det är en bra idé. Särskilt som en överväldigande majoritet i den här tråden är för Anders Östbergs förslag!

Kanske David kan ge oss ett svar nu när mässan är överstökad?

U

Sådär. Under era bilder kan ni se vem som valt er bild och när. Jag tror att det blir kalas.

Hur gör jag för att se det?
Jag måste vara dum, jag hittar det inte.

Jag vet några av mina bilder som är utvalda, jag har sett det på förstasidan.

Berätta för mig var det står.

/Catarina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar