cocuyo
Avslutat medlemskap
Vilka kameror syftar du på?
Bland annat alla som heter Canon.
Eftersom småbildskameror för film inte behöver någon utskjutande del, utgår jag ifrån att knölen är en huvudsakligen kosmetisk historia.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilka kameror syftar du på?
Varför behöver de inte någon utskjutande del om de är småbildskameror för film? Sådana kan ju också ha inbyggd blixt. De som inte har inbyggd blixt kanske inte behöver det, förvisso.
Kan du inte peka på någon specifik modell?
Eftersom du specifikt nämnde Canons småbildskameror så trodde jag förstås att det var till skillnad från deras digitala systemkameror som inte har småbildsformat. Nu är det dock så att även de senare har samma registeravstånd så det är ingen skillnad.De behöver inte något som skjuter ut, eftersom objektivfattningen måste lämna rum för spegeln och mattskivan sitter en liten bit innanför. Det räcker för prismats framskjutande del, så att ingenting måste skjuta ut framför objektivfattningen. Flera småbildskameror har ingenting som skjuter ut där, men det blir så klart mindre utrymme ju längre bak objektivfattningen sitter.
Det är möjligt att det är en formgivningsdetalj, men det kan lika gärna vara för att få plats med någon del av elektroniken, t.ex.
Elektroniken kan som tidigare nämnts placeras tämligen fritt.
Jovisst, jag har vänsterhanden under objektivet, med tumme/pekfinger normalt på zoomringen (när jag använder zoom). Om jag då ska flytta handen för att istället justera något som liknar en gammaldags bländarring längst in på objektivet kommer balansen att ändras och därmed förmodligen utsnittet.Så var måste man ha vänsterhanden när den inte ligger runt objektivet? De flesta använder ju numera zoomobjektiv, och placerar sin hand där för att ställa in utsnittet. Det är inte någon lång utflykt att mixtra med andra kontroller på objektivet, och det finns enstaka kameror som faktiskt har en del kontroller placerade där.
Och det handlar inte om att "bara lyfta pekfingret på moderna kameror". En del har två rattar, den ena fram, den andra bak, medan andra kräver att man trycker in en knapp och snurrar på ett hjul ...
Nej, man vill ofta ha korta signalvägar. Elekronikkomponenter som hör till ljusmätningen bör placeras i närheten av varandra (och ljusmätning brukar ofta sitta i eller runt prismahuset).
Har man inte lillfingret under kameran kan man ju inte hålla den stadigt.I princip skulle man kunna höja hela överdelen till samma nivå som prismats topp och på köpet få ett högre handgrepp så man slapp ha lillfingret under kameran
Har man inte lillfingret under kameran kan man ju inte hålla den stadigt.
I princip skulle man kunna höja hela överdelen till samma nivå som prismats topp och på köpet få ett högre handgrepp så man slapp ha lillfingret under kameran
Nej, just det. De groteska överläpparna motiveras ju av popupblixtarna. (Går inte det här lite i cirkel nu?)Men det motiverar inte dessa groteska överläppar som det ju handlade om, det finns massor av helt outnyttjat utrymme på båda sidor av prismat för att få rum med all elektronik som man kan tänkas behöva och mer därtill.
Och om man eftersträvar korta signalvägar, så kanske det är dags att påminna om att ingenting elektroniskt som behöver kort signalväg ligger på framsidan av kameran.
Nej bullen är helt kosmetisk, om den inte till en mycket liten del lämnar plats åt själva prismat, som ju sticker ut en liten aning framför sökarskivans framkant.
Nja, i de fall där "bullen" finns tror jag inte den är helt kosmetisk utan utrymmet används fullt ut.
Se snittbilden av en Pentax K5'a, även om blixten lyfts bort så kan bullens överhäng inte minskas nämnvärt.
http://www.flickr.com/photos/johnmflores/5034907152/
Det har väl växlat lite med åren.
Nikon F2 tyckte jag var en kamera med häftig utstrålning på sin tid. Även Pentax M-serie var riktigt snygga då.
Sen kom Canon F1 new och var riktigt fin, med en utstrålning och kvalitetskänsla som slog det mesta.
Sedan kom det inga speciellt fina modeller på länge.
En bit in på 2000-talet så har Nikon gjort lite snyggare kameror från Nikon D-70 och framåt, tycker jag.
Men idag så är det Canon 5Dmk3, som är snyggast på banan. Tycker jag.