Allmännintresse...
Calle S skrev:
Du har givetvis helt rätt.
"...Nu vet jag inget om det du var med om, men om något har sprängts och det fanns en risk att andra skadades har själva händelsen i sig ett allmänintresse. Och då är det mediernas plikt och skyldighet att skriva om det.
Däremot vilka bilder som tas och publiceras ska givetvis övervägas ordentligt.
Det är märkligt hur ogärna granskare vill bli granskade...
OBS: Detta inlägg är inte riktat mot dig personligen Calle, utan skall ses som ett inlägg i den allmänna debatten i denna tråd. Jag reagerade på din formulering om "allmänt intresse" och framför mina egna åsikter i denna fråga snarare än ett svar på ditt inlägg.
Så fort en diskussion kommer upp som handlar om etik så försvarar sig såkallade journalister och deras såkallade fotografer med samma enspåriga retorik: "det är av allmännt intresse".
För att vara ärlig och uppriktig: vilket jävla skitsnack!
Sett till det stora hela så är allmännintresset knappast en bild på en söndertrasad människa utan själva händelsen som sådan - vilket du också påpekar. Jag anser inte att det existerar något allmännintresse i "sensationsbilder" och som du påpekar så är det viktigt att det som publiceras är genomtänkt.
Det jag hakar upp mig på i sammanhanget är denna
märkliga och ständigt återkommande hänvisning till "allmänintresse" hos fotografer/journalister som försvar av något som är extremt otänkt och respektlöst. Det finns inte någon som helst "medial plikt" att rapportera om den enskilde individen på det sättet ("smaskiga" bilder").
Min egen erfarenhet är dock att denna typ av papparazzi fotograferande inte är särskilt vanligt - men det förekommer. Som påpekats i ett annat inlägg så publiceras gudskelov väldigt få sådana bilder. Vilka bilder som tas och vilka bilder som publiceras är dock inte riktigt samma sak...
Att "sensationsbilder" inte publiceras innebär inte med automatik att papprazzi mentaliteten inte existerar. Jag vet fotografer som blivit tillfrågade om de har bilder från en olycka. När kvällstidningen ifråga förstod att bilderna inte innehöll särskilt mycket blod och inga närbilder så var de inte längre intresserade... Oavsett om den redaktören var extra insatt vikarie som sett för mycket sjuka snuff movies på sin fritid eller inte så existerar problemet.
Det är en mycket fin balansakt en pressfotograf utför varje dag. Med något enstaka undantag så är de bilder jag ser i tidningar helt okkej och de flesta fotografer tycker jag balanserar på "rätt sida" om sensationen. Det är inget lätt jobb som pressfotografer har att utföra varje dag och generellt tycker jag majoriteten sköter sig utmärkt.
Med det sagt så anser jag att det finns utrymme att diskutera det här påstådda "allmännintresset". Allt är inte så allmänintressant som det kanske först verkar... Visst, det är en hårfin skillnad mellan att ta bilder som "berör" och att kliva över gränsen till respektlöst frosseri i andras olycka. Gränsen måste ändå kunna diskuteras utan ett ensidigt hänvisande till "allmännintresse".
Vad i en olycka är ett verkligt allmännintresse?
Jag tvivlar starkt på att det är den enskilda söndertrasade människan!
Jag tvivlar också på att de som försöker argumentera för sin "mediala frihet" och som anser sig stå över lagen och dess representanter knappast representerar en respekfull och ödmjuk attityd till sin omgivning och sitt uppdrag. Det bevisas (i mina ögon) av de påstådda samarbetsproblemen med polis/räddningstjänst i denna tråds tidiga inlägg.
Dessa problem borde rimligen vara en ordentlig alarmklocka om att man klivit över den hårfina gränsen! Ringer ingen sådan klocka bör man överväga att uppsöka närmsta psykiaktriska mottagning. Det är nämligen ingen hälsosam attityd när man tror sig stå över lagen bara för att man håller i en kamera!
En fotograf är på inget sätt viktigare än räddningspersonalens arbete! Tvärtom!!! I egenskap av medborgare och därmed "allmännheten" så måste jag säga att mitt allmänna intresse faktiskt är mycket större för räddningspersonal och polis än en fotograf.
//Kjelle