Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem bestämmer vid en olycksplats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo visst, det Bratt och guillou gjorde var att begå landsföräderi och de blev dmda för det också om jag inte är helt ute å cyklar..
Man får tycka vad man vill om det, men jag dtår fast vid att det alltid är fel att bryta mot lagen förutom i ex Nödvärn, Nöd och Excess..

Visst kan man jämför 50 talets aparteidpolitik och samhälle, men politiken i världen har utvecklats sedan dess och vi har i Sverige inga liknande förtryckarlagar..
 
Jag tycker inte det är ett politiskt ställningstagande att tycka att man inte skall bryta mot lagar.. Snarare moraliskt!
 
NiklasK skrev:


Jag tycker inte det är ett politiskt ställningstagande att tycka att man inte skall bryta mot lagar.. Snarare moraliskt!

Hävdar du att det är fel att bryta mot lagen "oavsett vad" är det ett politiskt ställningstagande, ett kraftigt sådant dessutom (utöver att det är ett moraliskt).

Fram till 1944 var homosexuella handlingar förbjudna i Sverige.

I exempelvis Frankrike idag är det förbjudet att utan tillstånd kryptera egna handlingar. Ett dokument som du själv har författat och endast har på din egen hårddisk får du inte kryptera. Då bryter du mot lagen.

Det finns gott om andra exempel på bisarra lagar där det inte bara är moraliskt försvarbart, utan även i vissa fall innebär en moralisk plikt, att bryta mot desamma (även om det sistnämnda fallet lyckligtvis är ovanligt i Sverige).

Hävdar du att det "oavsett vad" är fel att bryta mot lagar får du nog finna dig i att folk

1) Betraktar det som ett politiskt ställningstagande (givetvis också moraliskt)
2) Invänder mot ditt uttalande
 
Det är klart att jag inte har något emot att folk invänder mot vad jag säger. Det är väl det vi har forumet till? disskutera?

Jag har ju bara svenska lagar att bryta emot och jag har respekt för Svea Rikes Lag! Det är möjligt att om jag bodde I Frankrike skulle ha ett annat sätt att se på lagen.. Det är fullt möjligt..Samm sak om lagar som gällde tidigar (ex 1944) så har samhället utvecklats och dessa lagar gäller ju lyckligtvis inte nu. Det skrev jag också att jag tyckte, men du kanskemissade det!

Jag sa och funderade på det du sa om att den enda här som hade politiska åsikter var jag!?!?! Hur går det ihop? Om jag tycker att det inte är ok att bryta mot lagen och du hävdar motsatsen så måste ju du uttrycka lika mycket sådanaåsikter!? Får det inte att gå ihop riktigt!

Sen måste jag erkänna att jag tar tillbaks "oavsett vad".. Det finns gånger man "måste" bryta mot lagenoch det är när ¨ågon är i fara eller att man handlar under en period när man "svårligen kunnat besinna sig".. Men då finns det ju också lagar som skyddar en!
 
NiklasK skrev:


Jag sa och funderade på det du sa om att den enda här som hade politiska åsikter var jag!?!?!

Detta har jag inte hävdat och skulle aldrig få för mig. Du kanske syftar på johanlundahls inlägg?


Sen måste jag erkänna att jag tar tillbaks "oavsett vad".. Det finns gånger man "måste" bryta mot lagenoch det är när ¨ågon är i fara eller att man handlar under en period när man "svårligen kunnat besinna sig"..

Bra! Då är vi nog överens.
 
lagen

NiklasK skrev:

Sen måste jag erkänna att jag tar tillbaks "oavsett vad".. Det finns gånger man "måste" bryta mot lagenoch det är när ¨ågon är i fara eller att man handlar under en period när man "svårligen kunnat besinna sig".. Men då finns det ju också lagar som skyddar en!

Bra Niklas, då är vi ju också överens.
 
Så du menar att det Gillou gjorde var fel? Att han påvisade att svensk underrättelsetjänst kartlade svenska medborgare, någon som i alla högsta grad är olagligt det med. Att han dessutom visade på att sverige inte var neutralt trots att det var den officiella ståndpunkten? Har inte sverige folkomröstat i den frågan?

I synnerhet när det gäller kartläggningen av svenska medborgare tycker jag att det är rättfärdigat att bryta en och annan lag.

/Maverick
 
Stod att läsa i aftonbladet i dag! Rätten har sagt sitt!

"Journalister åtalas för bildreportage

En journalist, en fotograf och den tidigare chefredaktören Peter Salskov på veckotidningen Se och Hör åtalades i fredags för sin roll när det gäller ett bildreportage från ett ambulansuppdrag på Nordjylland.


Utan föräldrarnas vetskap publicerades text och bilder från en utryckning där en tvåårig pojke höll på att drunkna i en simbassäng vid sitt hem.
Riksåklagaren Henning Frode bedömer att de tre medarbetarna på tidningen genom texten och bilderna har brutit mot medieansvarslagen.
Peter Salskov säger till Danmarks Radio Nordjylland att han kommer att acceptera rättens utslag i ärendet."
 
Nåja, dels är det en händelse i Danmark om jag förstår det rätt. Sedan är väl inte Se och Hör kända för sina samhällskritiska granskningar. Så det kan lika gärna vara en markering mot den branch som Se och Hör befinner sig i, skvallerbranchen.

Dessutom hittar jag inget på Aftonbladet, en länk kanske?

/Maverick
 
Förlåt, det var på expressen.se! Men det står precis samma sak då jag har kopierat artikeln bara!

http://www.expressen.se/article.asp?id=117895

Tror dommen föll för att hela journalistkåren skall få en tankställare om vad som är etiskt riktigt att publicera!

Att det är i Danmark tycker inte jag spelar någon roll, det är ju också en demokrati med liknande rättsgång som i Sverige!
 
Nja, rätten har ju faktiskt inte sagt sitt ännu bara åklagaren. Vi får väl vänta och se, det är ju intressant ur fotografens synpunkt. Han är ju som regel inte ansvarig för publiceringen, det är inte ens säkert att han valt ut bilderna själv. Det framgår ju inte i artikeln om man säger så.

Mvh
Maverick
 
Visst har du rätt med att åklagaren bara sagt sitt! Men det är intressant att han tar upp det fallet för det är ju så han tolkar lagen! ATt det är olagligt! Såg en olämplig bild här i går! En kille ligger på en bår och bärs in i ambulansen. Han tittar rakt in i kameran så att många kan känna igen honom. Helt oacceptabelt att visa "offret" på det viset.
 
Nu är jag upprörd.

OK, det var i Danmark men domstol har ingenting att göra med vad som är etiskt försvarbart.
När tidningar väljer att inte publicera bilder på olycksoffer så har det ingenting med juridik att göra, det är en frivillig överenskommelse som förmodligen lär luckras upp mer och mer.

Jag undrar om det kan skilja sig så mellan Dk och Sv mellan vem som ansvarar för publicering?

Om Journalist hade åtalats i Sverige hade det varit för intrång, inte för publicering.

Medieansvarlagen? Vad är det, nytt för mig, nyfiken.

Måtte vi aldrig hamna i ett läge där domstol skall ”fostra” folk till att göra vad som anses lämpligt av någon diffus PK-åsikt.
 
Okej, Mipert jag kanske är helt felinformerad! Jag har för mig att man kan ställas tillsvars om man i publicerad bild på något sätt kränker "offrets" integritet genom att ex avbilda honom eller henne i en situation som är mycket jobbig kännslomässigt! Jag skulle inte vilja ha en närbild på mitt ansikte i en tidning när jag precis krossat pungen i en bilolycka ex.!

För ett tag sedan stämdes ett företag för att ha använt ett ansikte på en affisch för Fotbolls-VM! Hur gick det där. Där lämnades en stämningsansökan in av en advokat som borde ha lite koll på vad som står i lagen!

Medieansvarslagen har inte jag heller hört talas om! Vore kul att se ett citat från den!
 
Enda gången du behöver tillstånd av en person för publicering av bilder är på Internet (förutom journalistiska/konstärliga sammanhang) och när du skall marknadsföra en näringsidkare (företag).

Ett politiskt parti till exempel kan därför använda ditt pungkrossade ansikte för att visa hur vården försämrats i Sverige, rösta på oss.
Utan ditt tillstånd.

Integritetskränkande bilder finns inte i juridiken, bara i moralen.
Om en åklagare hävdar något sådant så är det bara sorgligt att denne inte kan juridik!
Men, försöka duger. Däremot kan en bild användas på ett ärekränkande sätt, men då är det ansvarig utgivare som åker dit.
Och din grimas när dina ”coyones” ryker hör inte till sådana bilder.
 
Senast ändrad:
Trodde inte att det var på det viset. Trodde det var samma regler. Men att en åklgare har åtalat måste ju betyda att han ser på lagen på det viset att ett brott begåtts!
 
En gång blev jag hotad med att tas in för vårdslöshet i trafik av en polis när jag upplyste honom om att straffsatsen för att gå mot rött ljus togs bort 1987.
Han blev förbannad över att jag gick mot rött ljus -vilket är otillåtet men inte straffbart- och om han hade plockat in mig, hade det varit rätt bara för att han är polis?

En åklagare kan inte göra fel menar du?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.