Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem bestämmer vid en olycksplats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra Anne! Nu har du förstått att det jag skrev var sant! Visst kan det leda till åtal.. Det är det lagar är till för! Är du en sån där som vägrar visa SL-kort bara för att du har rätt att vägra!? Man skall följa de lagar och regler som gäller annars finns det risk att vårt rättsamhälle urholkas! Jag vet att ag är extrem här, men vad händer om alla börjar strunda i våra lagar?

Skulle känna mig som en rutten människa om jag fick order att hjälpa honom för att kunna rädda livoch jag skyller på min stukade fot!
 
NiklasK...

...det jag ville påpeka var förstås att man inte har SKYLDIGHET till sånt man TROR att man har skyldighet till.

givetvis är jag en människa som följer lagar och regler som "vem som helst", det finns ingen anledning att trotsa emot, det gör nog dom som har något att dölja...

SL-kort? jag bor inte ens i stockholm så jag behöver inget... ;-)
 
Maverick skrev:
[BFaktum kvarstår att du enligt lag har skyldighet att följa polismans uppmaning. [/B]

Men polisen måste väl ändå ha laglig eller praktisk grund för att få hindra dig från att fotografera? Dvs. han har rätt att jaga bort dig för att bereda plats åt räddningspersonal/fordon och för att upprätthålla avspärrning runt olycksplatsen men han kan väl knappast beordra någon som står utanför dessa avspärrningar och inte är ivägen för räddningsinsatsen att sluta fotografera? Undantaget är kanske blixtfoto som kan störa insatsen men det säger väl sig självt...

Att sen räddningsledaren har rätt att rekvirera dig som han anser passar är en annan femma.
 
Ok. Jag hade inte läst riktigt hela diskussionen när jag skrev det där.

Vad som någonstans framgick var att man är skyldig att åtlyda polisens uppmaning.

Däremot är det ju uppenbart att man inte behöver lyda en del extrema uppmaningar, som t.ex. om en polisman uppmanar en att använda ens fina tunga EOS 1V för att slå ihjäl ett medvetslöst olycksoffer.

Frågan är, var går gränsen för när man måste lyda? Jag antar att den formella lösningen på det problemet är att man måste lyda så länge polismannen handlar i kraft av sitt ämbete, dvs. befaller något som han har laga rätt att befalla.
Den logiska slutsatsen är då att då han inte har rätt att beordra en att sluta fotografera annat än om ens blotta fysiska position eller blixtanvändning stör insatsen.

Alltså borde man inte måsta lyda om polisen går och säger till en då man står i en skogsdunge 200 m från en olycksplats och plåtar med teleobjektiv.

Det enda extremfallet som skulle kunna komplicera resonemanget vore väl om de skulle spränga upp en helikopterlandningsplats i dungen men här får man väl använda lite vanligt vett.

Någon som har någon kommentar?
 
Senast ändrad:
Jag har en kommentar till dig:
Håller med dig fullständigt! Tänk på hur du skulle gjort om du inte hade någon kamera och du blir ivägkörd av en polis... 99 av 100 lyder och knatar därifrån, då tycker jag man skall göra samma sak om man har en kamera.

Detta står i regeringsformen (Förenklad av jurist på Rikspolisstyrelsen):

Legalitetsprincipen:

Principen slår i regeringsformen fast att "den offentliga makten utövas under lagarna". Det är således lagen och inte den enskilde befattningshavaren som råder. Utan stöd i lag saknas all grund för tvångsutövnig. Vid ingripanden med tvångsmedel måste den enskilde Polis/Ordningsvakt alltid följa de skrivna rättsregler som enligt grundlagen ger lagstö för ett tvångsingripande. Han/Hon måste ha lagstöd vid varje ingripande med våld eller tvång.


Sug på den. Den säger en hel del!
 
En polisman kan ju alltid hävda att ditt fotograferande stör, oavsett om du använder blixt eller inte. Det kan ju vara allt från att inblandande blir nervösa eller hysteriska osv. Huruvida han har rätt eller inte kan avgöras i domstol efteråt. Inte av mig som enskild på plats.

Fast min erfarenhet är fortfarande att det inte är ett problem. Snacka lite med polisen innan man sätter igång och fotograferar. De jag har snackat med har varit rätt trevliga om än lite korrekta i överkant. Typ "Goddag" iställer för hej eller tjena. Men det kommer med uniformen gissar jag :)

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
En polisman kan ju alltid hävda att ditt fotograferande stör, oavsett om du använder blixt eller inte. Det kan ju vara allt från att inblandande blir nervösa eller hysteriska osv. Huruvida han har rätt eller inte kan avgöras i domstol efteråt. Inte av mig som enskild på plats.

Men det är ju just det där som inte alltid stämmer. När det gäller fotograferande vid t.ex. en olycksplats och du står i vägen är ju en sak men var går gränsen? Riskerar man påföljd om man vägrar stoppa undan kameran för att en polis beordrar en att göra det vid en demonstration t.ex.?
 
En polis kommer aldrig tvinga er att lägga undan kameran. Han skiter garanterat i att ni har en kamera med er. Som jag skrev i ett inlägg tidigare så utövas all offentlig makt under lagarna! Skulle han säga till är det för att han tycker det är olämpligt att fota.. Men fota på om ni verkligen har mage till det. Han kan inte tvinga er..

Sen kan han tycka att det stör den allmäna ordningen på platsen och då har han 13 paragrafen i polislagen, om störande av allmän ordning. Då är det annan sak. Då kan du tom få åka tututbil!
 
LeadHead skrev:


Men det är ju just det där som inte alltid stämmer. När det gäller fotograferande vid t.ex. en olycksplats och du står i vägen är ju en sak men var går gränsen? Riskerar man påföljd om man vägrar stoppa undan kameran för att en polis beordrar en att göra det vid en demonstration t.ex.?

Poängen är att på plats så är det polisens bedömning som gäller, inte din. Har du åsikter om det så får du anmäla vederbörande. Efter tillräckligt många fällningar går det antagligen ut ett intern pressmeddelande som ber poliser att inte avbryta fotografers om håller sig inom rimmliga gränser.

Fortfarande hävdar jag att det skulle bli kaos om alla skulle börja bedömma vad poliser säger, det är domstol eller jo som gör den beömningen. Nu vet jag inte om trafikreglerna finns inskrivna i lagen men där är ett annat tillfälle där polisen kan åsidosätta reglerna helt och hållet.

Det blir skillnad om du fotograferar poliser som uppenbart gör något kriminellt. Men dit räknas knappast poliser som avhyser hugade hobbyfotografer med frilansambitioner(jag själv t ex).

Det hela blir antagligen ett betydligt mindre problem om du har pressleg. Själv har jag aldrig haft problem med polisen. Inte i fotografsammanhang iaf :D

Mvh
Maverick
 
Olycksjournalistik

Jag vill gärna göra ett inlägg i er debatt om olycks- och katastrofjournalistik, för att om inte annat vidga ramarna i debatten.
Olycksrapportering är mycket komplicerad då det gäller gränsdragningaroch tillhör ett av de svåraste problemen inom journalistiken. Tänker man enbart på den etiska och moraliska sidan i detta ämne, så ska kanske inga bilder tas. Nu är inte verkligheten så enkel och det finns betydligt fler aspekter att ta hänsyn till. Jag ska nämna några.

Det juornalistiska uppdraget:
Media har en skyldighet att granska och rapportera om det som händer i samhället. De flesta nyhetstidningar har en meddelarskyldighet, vilket innebär att de är skyldiga att rapportera om vad som händer i samhället, från syföreningens årsmöte till katastrofer. I vissa fall har en del medier skyldighet enligt lag och den ansvarige utgivaren kan åtalas om rapporteringen uteblir.
Olycksrapportering är ibland opinionsbildande. Som exempel klövs en bil mitt itu vid en olycka för ett antal år sedan. Ett tag senare hände samma sak vid en annan olycka. Tack vare att detta offentliggjorts skapades bland annat en opinion som gjorde att företaget förbättrade säkerheten på bilmodellen.
Mindre erfarna människor ska ha möjlighet att dra lärdom av andras misstag och här spelar media en stor roll i förmedlingen av omständigheterna.

Sorgearbetet:
Många av de som drabbas av olyckor och deras anhöriga använder atiklar i sin bearbetning av sorgen. Det finns många som sparar tidningsurklipp som minne av stunden då de mist en anhörig eller nära vän, eller förlusten av en kroppsdel. Tidningsklippen används ibland som ett dokument i arbtet med att komma tillbaka från en allvarligare skada.

Läkarnas behov:
Här är massmedia en en viktig samarbetspartner för att snabbt informera befolkningen vid större katastrofer.
Läkarna har ett behov av att se tidiga bilder från olyckor för att kunna bilda sig en uppfattning om skadornas uppkomst. Det har från läkarhåll framförts önskemål om att utrusta räddningspersonal med kameror. Detta faller på att räddningsinsatsen måste komma igång utan den tidsfördröjning som en fotografering skulle innebära.

Polisens behov:
Polisen är ofta intresserad av pressens bilder. Här finns dock ett hinder i och med att pressen inte kan samarbeta med polisen. Därför är pressen mycket återhållsam i att presentera bilder för polisen. Pressen måste vara neutral och de skulle aldrig få människor att ställa upp för pressen, om de vet att pressen samarbetar med polisen. Därför fotograferar polisen själv vid olycksplatser.

Vad har de olika aktörerna för uppgifter vid olycksplatser:

Polisen:
Uppgiften är att bland annat se till att räddningspersonalen kan arbeta ostört och utan risk. De har rätt att avvisa fotografer från vissa platser om det hindrar räddningspersonalens arbete, ofta efter besked från räddnigsledaren. Polisen ska också se till att lagar följs och att inte fotografering sker där det är fotoförbud.
Polis eller myndighet har inte rätt att utfärda fotoförbud i något sammanhang. De har inte heller någon rätt göra etiska, journalistiska eller moraliska bedömningar om vad som är lämpligt att fotografera.

Räddningstjänsten:
De ska i första hand ta hand om offren vid olyckan. Räddningsledaren har rätt att beordra vem som helst mellan 18 och 65 år att hjälpa till enligt lagen om tjänsteplikt. Ledaren tar ytterst sällan ut arbetande press eftersom pressens arbete anses värdefullt. Räddningsledaren har också rätt att beordra utrymning av olycksplatsen.

Media:
Arbetande press har rätt att utföra sitt arbete vid olycksplatsen, men ska ta hänsyn till räddningsledarens beslut.
I räddningsledarens definition av pressfotografer sägs att de ska arbeta på uppdrag av ett medieföretag och att de ska kunna legitimera sig. Andra som finns vid olycksplatser med kamera bedöms ej som pressfotografer och ska hålla sig inom de begränsningar som gäller för allmänheten. Dock råder inget fotoförbud för dessa.
Presslegitimation kan fås av det medieföretag som fotografen arbetar åt. Legitimationen ska vara den som godkänts av Rikspolisstyrelsen och Svenska Tidningsutgivareföreningen.
Svenska Journalistförbundet SJF, Bildleverantörernas Förening BLF, Pressfotografernas Klubb PFK och troligtvis även Svenska Fotografernas Förbund SFF har också rätt att utfärda presslegitimation.
För att bli medlem i SJF, journalisternas fackförening, krävs att du är anställd i ett medieföretag eller har huvuddelen av dina inkomster från sådana uppdragsgivare.
BLF kräver att du är momsregistrerad hos skattemyndigheten. Detta innebär i praktiken också att du bör ha F-skattsedel.
PFK kräver att du ska ha jobbat minst motsvarande en halvtidstjänst med pressfotografi. Detta ska verifieras av två medlemmar.

Etiken:
Pressen har en egen etisk nämnd som granskar och fäller de medieföretag som bryter mot de vedertagna etiska reglerna för press, radio och tv.

Ute på olycksplatsen är det upp till var och en att hålla sig inom rimliga gränser då det gäller etik och moral.
Här ar det dock svårt att göra de rätta etiska bedömningarna. Därför tas det många bilder som inte publiceras. De flesta pressfotografer är väl medvetna om detta etiska problem kontra det journalistiska uppdraget. Under arbetet känner inte heller fotografen till alla nödvändiga fakta för att på plats kunna göra rätt bedömning av situationen. Därför samlar fotografen på sig så mycket material som möjligt och den etiska och moraliska bedömningen sker på redaktionen, ofta i samspråk med nyhetschef, skrivande journalist eller fotografkollega.
Arbetssituationen på olycksplatser är ofta mycket svår på grund av det mänskliga lidandet, men jobbet måste ändå göras.
En känd svensk pressfotograf, jag har glömt vilken, sade angående fotografering vid olyckor,
innan autofokuskameran kom.
-Det finns ingenting i detta yrke som är så svårt som att ställa in skärpan med tårar i ögonen.

Jag rekommenderar Jörgen Lundälvs bok DET TALANDE OFFRET, Meyer Information och Förlag AB och PRESSHANDBOK FÖR POLISVÄSENDET utgiven av Rikspolisstyrelsen för de som vill fördjupa sig i problematiken
 
Rättelse

En del föll bort i mitt inlägg.
PFK kräver att du ska ha jobbat med pressfotografi motsvarande en halvtidstjänst under de senaste två åren och att detta ska verifieras av två medlemmar.
 
Inga problem

Tidningar vimlar inte direkt av olycksbilder. Varför, jo nyhetsvärdet i en olycksbild är oftast rätt lågt, såvida man inte berör några övergripande problem som behandlar olyckans natur.Jag tycker inte det är några problem. Om någon ber mej att gå undan gör jag det, fråga var man kan stå och så finns det ju teleobjektiv.
 
Jo, visst finns det fler sådana exempel.. Det var någon fotograf från SVT som räddade någon motorcyklist i skogen som varit borta hur länge som helst.. Han tog inte ens kameran ur bilen.. Det ger förtroende för den typen av journalistik! Sen tycker jag inte man skall baka in det i den här debatten.. Att ha det som ett argument för att kunna "gotta sig" i andras olycka att man kanske kan rädda liv på köpet är absurt..
 
Det är inte ett argument i denna debatt, men denna debatt började i en annan tråd där det diskuterades huruvida man som fotograf främst skulle fotografera utan att lägga sig i händelserna runt omkring.

Det var någon som skrev en artikel som inledde denna debatt här på fotosidan.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.