Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VAT (moms) hos Robert White och Warehouse Express

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när diskussionen drog iväg till frågor om momsredovisning kan jag väl flika in att Skatteverket har en broschyr om moms vid utrikeshandel. Den tycker jag förklarar det hela ganska bra. Även om vissa här har helt rätt så är det kanske enklare att gå till källan ibland... http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/560.4.dfe345a107ebcc9baf80004581.html

Se exempel 2 på sidan 36 där man köpt varor från England för 2 450 GBP och uppgett sitt vat-nummer vid köpet. Då får man alltså varorna utan engelsk moms. Varuvärdet 2 450 GBP blir omräknat 40 000 kr (rätt gammal växelkurs). Den svenska momsen blir 10 000 kr (25 % av 40 000 kr).

40 000 kr anges i ruta 20 Inköp av varor från annat EG-land
10 000 kr i ruta 30 Utgående moms 25 %
10 000 kr i ruta 48 Ingående moms att dra av

På sidan 9 står lite kort om hur man gör om man glömt att uppge sitt vat-nummer och fått engelsk moms på fakturan.

Hoppas detta kan hjälpa någon företagare som är osäker på hur han ska deklarera, även om det inte var det som tråden handlade om...

//Thomas
 
Robert_Vallentuna skrev:
Jan skriver att man skall betala in Svensk moms om man inte angett VAT nummer vid köp från EU-land och det stämmer inte. Anger man inte VAT nummer och betalar Engelsk VAT så behöver du inte betala Svensk moms.

Var skrev jag det som du påstår att jag skrev?

Beträffande din sista mening i citatet så stämmer det endast då fråga är om någon som inte är momsregistrerad t.ex. privatpersoner. Om ett svenskt momsregistrerat företag köper varor från annat EG-land och inte anger sitt VAT-nr så får de betala den utländska momsen samtidigt som de dessutom måste betala svensk moms. Den svenska momsen i mitt exempel beräknas på ett beskattningsunderlag som utgörs av det belopp företaget betalt inklusive den utländska momsen.
 
Robert_Vallentuna skrev:
[...] "Emil Gildebrand (Emil-G) skrev:
Som företagare tar du istället upp den obetalda, utländska momsen i din skattedeklaration och får då kvitta den mot din utgående moms (25%) på samma sätt som om du hade köpt varan i Sverige."

Varför och hur skall du göra det? Du kan bara dra av moms som du betalt in i Sverige.
Ok, jag var lite otydlig. På din svenska momsdeklaration tar du upp ett värde motsvarande 25% av fakturabeloppet i rutan för utgående moms. Summan av utgående moms (inrikes och EU) får du kvitta mot ingående.

Fördelen med att handla från andra EU-länder är, som jag skrev i mitt förra inlägg, att du inte behöver ligga ute med momspengarna utan bara ta upp dem i deklarationen. Handlar du något i Sverige betalar du ju både varans pris och momsen till säljaren, en moms som du sedan får dra av mot den moms du fakturerar dina kunder. När du handlar i ett annat EU-land tar du istället upp den moms du skulle ha betalat om du köpt varan till samma pris i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.