Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VAT (moms) hos Robert White och Warehouse Express

Produkter
(logga in för att koppla)

Javis

Medlem
Så vitt jag kan se är priserna på Robert White EXKL engelsk VAT (17,5%)

Jag har inte hittat på Warehouse Express om deras priser är inkl eller exkl moms, någon som vet?
 
Slänger in en egen fundering här.
Beställde just en D300 från Robert White. Summan blev 1431 GBP, och det är väldigt bra. Dock drogs det c:a 17200 kronor från mitt konto.

Någon som förstår varför? Jag får summan till 15700 kr. Kan det vara för att Föreningssparbankens köpekurs ligger på 12 kronor?
 
autonom skrev:
Någon som förstår varför? Jag får summan till 15700 kr. Kan det vara för att Föreningssparbankens köpekurs ligger på 12 kronor?
Forex säljer idag GBP för 12,14SEK/GBP.
Bankens växlingskurs är förmodligen i trakterna.
Officiella växlingskurser (de på Text-TV, etc) är lägre.
 
Kanske en jävligt dum fråga. Sålänge man är momsregistrerad i Sverige så slipper man väll betala VAT för allt inom EU? Eller hur ligger det till?
 
Peter Johansson82 skrev:
Kanske en jävligt dum fråga. Sålänge man är momsregistrerad i Sverige så slipper man väll betala VAT för allt inom EU? Eller hur ligger det till?

Så länge du uppger ditt eget VAT-nr vid beställning så slipper du betala utländsk moms. Dock ska du betala den svenska momsen fast det gör du ju i din skattedeklaration. Där drar du givetvis även av momsen som ingående moms om du nu inte köper in prylar för privat bruk.
 
Tack för svaret Jan! Men då gäller väll, som i det här fallet 17,5% moms och inte 25%. Om nu inte företaget jag beställer från har momsregistrerat sig i Sverige. Men vad jag vet så ska inte Robertwhite vara det?
 
Peter Johansson82 skrev:
Tack för svaret Jan! Men då gäller väll, som i det här fallet 17,5% moms och inte 25%. Om nu inte företaget jag beställer från har momsregistrerat sig i Sverige. Men vad jag vet så ska inte Robertwhite vara det?
Om du som momsregistrerad företagare köper varor från annat EG-land ska du betala svensk moms. Säljaren tar alltså inte ut någon moms utan det är köparen som förvärvsbeskattas d.v.s. redovisar momsen på inköpsvärdet i sin egen skattedeklaration. Jämför med om du handlar från t.ex. USA, då betalar du införselmoms till Tullverket. Köper man varor för sin egen momspliktiga verksamhet har man avdragsrätt för momsen vilket gör att det hela normalt blir ett nollsummespel.
 
Beställde just en D300 från Robert White. Summan blev 1431 GBP, och det är väldigt bra. Dock drogs det c:a 17200 kronor från mitt konto.

Du måste ha köpt något mer än en D300. Bara huset med frakt och VAT hamnar på ungefär 1066.
 
Ahaa, då har jag lite mer koll.
Har precis startat företag och har tyvärr inte 100% koll än på hur handel inom/utom EU fungerar, som du nog märker, haha. Men frågar man inte så får man inget veta ;)
Tack igen!
 
Jag ber att få protestera.
Men först vill jag klargöra att jag inte har full koll och inte är någon besserwisser.
Jag vet att det ett tag var populärt att importera dyra USA-bilar via Tyskland eftersom de hade låg moms (6%) då (som man betalade till tyska staten baserat på USA-priset).
Då slapp man betala svensk moms (25%) eftersom man sedan importerade från annat EU-land.
När jag köper saker från england betalar jag ju inte moms.
Varor och tjänster ska flyta fritt va?
 
Dez skrev:
[...] När jag köper saker från england betalar jag ju inte moms.
Varor och tjänster ska flyta fritt va?
Jo, du skall betala engelsk moms om du handlar som privatperson, precis på samma sätt som om du åkte dit och handlade över disk.

Som företagare tar du istället upp den obetalda, utländska momsen i din skattedeklaration och får då kvitta den mot din utgående moms (25%) på samma sätt som om du hade köpt varan i Sverige.
 
Emil-G skrev:

Som företagare tar du istället upp den obetalda, utländska momsen i din skattedeklaration och får då kvitta den mot din utgående moms (25%) på samma sätt som om du hade köpt varan i Sverige.

Du menar väl att man betalar (engelsk) moms och kvittar den mot fakturerad moms? Eller hur menar du med obetald?
Är momsregistrarad, men har bara handlat från USA.
 
Dez skrev:
Du menar väl att man betalar (engelsk) moms och kvittar den mot fakturerad moms? Eller hur menar du med obetald?
Är momsregistrarad, men har bara handlat från USA.
Nej. Genom att uppge ditt svenska VAT-nummer för RW kommer de att skriva en faktura exkl engelsk moms. Det du betalar är bara varans pris och frakten. När du sedan gör skattedeklarationen tar du upp 25% av fakturans värde (motsvarande svensk moms) i rutan för "utgående moms från annat EU-land" eller vad det nu står.

När du handlar från USA betalar du svensk moms precis som när du köper något inrikes i Sverige. Det går på "Utgående moms" i skattedeklarationen precis som momsen på brevpappret och kulspetspennorna du köpte i pappersaffären på hörnet.

När du handlar från andra EU-länder på det här sättet slipper du alltså ligga ute med moms-pengarna i upp till två år (köp i januari år 1, deklaration i maj år 2, sluttaxering i december år 2).
 
Emil-G skrev:
Jo, du skall betala engelsk moms om du handlar som privatperson, precis på samma sätt som om du åkte dit och handlade över disk.
Det kan vara så att det utländska företaget (inom EG) säljer för mer än 320 000 kr till kunder i Sverige och i sådana fall ska svensk moms betalas. Dock gäller detta normalt endast privatpersoners köp. Det gäller inte om man själv åker till det t.ex. England och köper själv på plats. Detta är inget som man som kund behöver bekymra sig om utan det brukar framgå när man beställer att extra moms kommer att läggas på vid köpet.

Emil-G skrev:
Som företagare tar du istället upp den obetalda, utländska momsen i din skattedeklaration och får då kvitta den mot din utgående moms (25%) på samma sätt som om du hade köpt varan i Sverige.
Det är alltså inte den utländska momsen vi betalar i Sverige utan den svenska. Om du mot förmodan fått betala utländsk moms så har du ingen avdragsrätt för den i Sverige annat än som en kostnad. Du kan alltså inte kvitta utländsk moms mot den svenska. Svensk moms ska betalas även på den utländska när man förvärvsbeskattar. T.ex. om du köper en vara i England för 10 000 kr inklusive den engelska momsen så ska du betala 2500 kr i moms i Sverige (om det nu är en vara med 25% moms). Samtidigt kostnadsför du 10 000 kr d.v.s. beloppet inklusive utländsk moms. Som ingående moms (moms på inköp) redovisar du endast 2500 kr trots att du betalt även utländsk moms.
 
cakon skrev:
T.ex. om du köper en vara i England för 10 000 kr inklusive den engelska momsen så ska du betala 2500 kr i moms i Sverige (om det nu är en vara med 25% moms). Samtidigt kostnadsför du 10 000 kr d.v.s. beloppet inklusive utländsk moms. Som ingående moms (moms på inköp) redovisar du endast 2500 kr trots att du betalt även utländsk moms.

Blev det där riktigt rätt?

Handlar du som företagare inom med varor mellan Eu-länder så skall inte säljaren ta ut någon VAT om köparen har giltigt VAT nummer i annat EU-land.

Så kostar saken 10 000 ex VAT i England så är din kostnad 10 000. Någon ingående moms att dra av finns inte och du behöver inte betala in någon Svensk moms på varuköp inom EU. Om du sedan säljer den vidare i Sverige så måste du lägga på moms. (Utgående moms att redovisa till SKV)

Samma sak om du säljer en sak till företag med VAT nummer i ex Finland. Kostar varan 10 000kr +moms så fakturerar du 10 000kr. Ingen utgående moms att deklarera, men du måste skicka in en deklaration över exporterade varor.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Blev det där riktigt rätt? [...]
Om du hade läst mitt senaste inlägg och de inlägg som föranledde det hade du sett att Jan pratar om det fall där köparen inte uppger sitt momsnummer till säljaren.

Om köparen uppger sitt momsnummer blir det precis som du (och jag) skriver.
 
Det var inte ditt inlägg jag frågade om.

Jan skriver att man skall betala in Svensk moms om man inte angett VAT nummer vid köp från EU-land och det stämmer inte. Anger man inte VAT nummer och betalar Engelsk VAT så behöver du inte betala Svensk moms. Men det stämmer att man kan inte dra den Engelska momsen på något sätt i Sverige, det är bara den det företag du köpt varan av i England som ev kan återbetala den till dig.

Du skriver att man skall ta upp den obetalda utländska momsen i deklarationen

"Emil Gildebrand (Emil-G) skrev:
Som företagare tar du istället upp den obetalda, utländska momsen i din skattedeklaration och får då kvitta den mot din utgående moms (25%) på samma sätt som om du hade köpt varan i Sverige."

Varför och hur skall du göra det? Du kan bara dra av moms som du betalt in i Sverige.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.