Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
jo såg det, men det var en annons på en canon 5d mark2 inkl objektiv för 8000.- som han ärvt och ville skicka till köpare då han var borta mest hela tiden.

mailade han men har inget svar fått. :)
 
Om Blocket nu har någon typ av kontroll över IP-nummer kanske det är så att de tar bort dem som är upplagda av samma IP och som varit riktigta skumanonser som anmälts.
 
Som av en slump har jag åter fått kontakt med köpare med leveransadress Nigeria. Jag har en Seal 210 adhesivepress till försäljning här och på Fotofynd. För en liten stund kom detta Hello.


thanks for the mail, i want you to know that im okay with the price2000sek, Let me know the shipping cost from your local post office , Because iam buying this item for my client who is in Nigeria for a seminar...hope i read from you so you have the payment in your account soon.and i will need this information to transffer the money in to your account fast.such as your full name,account number,bank name.hope i read from you fast.
this is the address you sending to..
NAME..EDWARD SAMMY
ADDRESS..15 AKINWALE STREET
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.

Akta dig - ibland skickar de en check, som du går till banken med, allt ser rätt ut. Banken "löser" in checken genom att skicka den till sitt huvudkontor och efter någon/några veckor får du ett medd. att checken inte gäller. Ev. har banken redan satt in pengarna på ditt konto, men i så fall tar banken tillbaka pengarna och du är "blåst". Har på mitt tidigare jobb fått engelska checkar som betalning för boende och där pengarna togs tillbaka av banken, när inte täckning finns.
 
Som av en slump har jag åter fått kontakt med köpare med leveransadress Nigeria. Jag har en Seal 210 adhesivepress till försäljning här och på Fotofynd. För en liten stund kom detta Hello.


thanks for the mail, i want you to know that im okay with the price2000sek, Let me know the shipping cost from your local post office , Because iam buying this item for my client who is in Nigeria for a seminar...hope i read from you so you have the payment in your account soon.and i will need this information to transffer the money in to your account fast.such as your full name,account number,bank name.hope i read from you fast.
this is the address you sending to..
NAME..EDWARD SAMMY
ADDRESS..15 AKINWALE STREET
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.

såfort jag lägger ut en annons på Fotofynd så får jag ett mail på engelska, o mailkonversationen slutar alltid med att personen vill att jag ska skicka varan till nån släckting i Nigeria fast personen själv bor inte där.
 
Jo, det är det här jag har velat lyfta fram. Det är sammanlagt stora pengar som omsätts av oss fotokonsumenter via annonsmarknaden. Fotofynd svarar överhuvudtaget inte på tips om att informera om skojerierna trots att det är kanske där de flesta sk Nigeriahandlare opererar.
Kan man på något vis avkräva forumägarna ett slags ansvar och är det möjligt att förhindra skumrasket att sko sig på oss? Kanske den här tråden har räddat några ifrån ett bedrägeri.
 
Jo, det är det här jag har velat lyfta fram. Det är sammanlagt stora pengar som omsätts av oss fotokonsumenter via annonsmarknaden. Fotofynd svarar överhuvudtaget inte på tips om att informera om skojerierna trots att det är kanske där de flesta sk Nigeriahandlare opererar.
Kan man på något vis avkräva forumägarna ett slags ansvar och är det möjligt att förhindra skumrasket att sko sig på oss? Kanske den här tråden har räddat några ifrån ett bedrägeri.

Jag fick hjälp av den här tråden men jag missade läsa ditt inlägg om att fotofynd inte bryr sig så jag skickade följande till dem:

Jag har nyligen fått ett brev där bedragaren försöker lura mig på min Profoto pro B2 jag försöker sälja för 25000 kr

Först frågar de:
Whats your best price?

Sen efter jag gått ner till 23000 svarar de med följande brev:

Hello.


thanks for the mail, i want you to know that im okay with the price 23000sek, Let me know the shipping cost from your local post office , Because iam buying this item for my client who is in Nigeria for a seminar...hope i read from you so you have the payment in your account soon.and i will need this information to transffer the money in to your account fast.such as your full name,account number,bank name.hope i read from you fast.
this is the address you sending to..
NAME..EDWARD SAMMY
ADDRESS..15 AKINWALE STREET
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.


helena

+447024024578


Ide:
Polisen i Sverige har inget samarbete med den Nigerianska polisen så min ide är att sätta in en röd text med varning för Nigera brev eller nåt...

Här är det flera som hävdar att det blivit lurade genom att lägga upp en annons på eran sida...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1297299

Hoppas de läser denna tråd och svarar, för nu vill jag veta hur de tänker göra för att förhindra detta.
 
Hur hade du tänkt att de skulle kunna förhindra det? Så länge de inte har något sorts system med konton som t.ex Tradera så måste det vara näst intill omöjligt. Det skulle ju kräva att det läste varje svar på alla annonser.
 
Senast ändrad:
Är det bara fotoprodukter som är drabbade av skojare? Det måste ju vara minst lika vanligt bland försäljningen av bilar, datorer? Är det bilar så är det ju oftast mycket större summor dessutom.
 
Hur hade du tänkt att de skulle kunna förhindra det? Så länge de inte har något sorts system med konton som t.ex Tradera så måste det vara näst intill omöjligt. Det skulle ju kräva att det läste varje svar på alla annonser.

Jag tänkte de kunde varna folk direkt på huvudsidan med röd text tills de uppdaterat sidan och gjort den mer säker.

Så att folk känner till det redan från början innan de sätter in en annons.

Det skulle ge ett mer seriöst intryck istället för som nu få reda på att det finns flera som råkat ut för samma bedrägeriförsök efter att de satt in en annons på fotofynd.se, Men inte genom fotofynd.se sidan själv.

Det tycker jag är dåligt helt enkelt, Sen att de inte vill svara på folks tipps om bedrägerier gör det inte bättre.
 
Hörde ifrån en som hade köpare i Nigeria på sin häst. Bilskojare finns men det här forumet samlar oss som, förutom fotointresse, köper och säljer utrustning till privatpersoner. Jag har sålt och köpt en hel del genom åren men aldrig blivit lurad. Det finns "bleksvenskar" som luras så det är inget isolerat fenomen att det kallas för Nigeriahandel med adress till just Nigeria.
Mitt förslag är att tråden hålls levande och att vi tipsar om det som verkar för skumt på de olika forumen. Ingen häxjakt men lite folkvett duger bra.
 
Jag tänkte de kunde varna folk direkt på huvudsidan med röd text tills de uppdaterat sidan och gjort den mer säker.

Så att folk känner till det redan från början innan de sätter in en annons.

Det skulle ge ett mer seriöst intryck istället för som nu få reda på att det finns flera som råkat ut för samma bedrägeriförsök efter att de satt in en annons på fotofynd.se, Men inte genom fotofynd.se sidan själv.

Det tycker jag är dåligt helt enkelt, Sen att de inte vill svara på folks tipps om bedrägerier gör det inte bättre.

Var tummen ner menat åt mitt inlägg?

Jag läste tydligen ditt inlägg för bokstavligt, för du skrev förhindra och det var det jag menade skulle bli svårt. Att man informerar säljare om att det finns bedragare är ju en helt annan sak och något som absolut måste göras även om det nog kan vara svårt att hitta en balans så att man inte skrämmer iväg tänkbara annonsörer med alla varningar.
 
Senast ändrad:
http://www.blocket.se/vi/20356645.htm?ca=11_s

Den här kanske kan vara något? Rina, Lina, .ina etc verkar vara vad säljare av kamerautrustning heter på Blocket. Anmäl gärna annonsen till Blockets Abuse ni som känner att det verkar skumt.

Jag tror tyvärr att Polisen inte prioriterar detta och att enskilda hedliga, men dock lurade, medborgare som är utspridda i Sverige inte kan föra någon speciellt tung talan mot en bedragare som "säljer" saker på Blocket. Anmälningarna hos Polisen tas ju upp hos Polismyndigheterna i respektive län och jag är nästan säker på att man inte samkör anmälningar över hela landet.

Kopia på annonsen nedan:


"Egenskaper hos nikon D90
- 12,3 Mpixel CMOS sensor
- 3,0" Live Wiev LCD med VGA upplösning
- Expeed bildprocessor
- Inbyggd dammborttagning
- 11 punkters AF med bl.a. ansiktsprioriterad AF och 3D-tracking
- ISO upp till 6400
- Kan filma i HD 720p (1280x720p) med 24 bilder/sek med ljud
- Avancerad "scene recognition" som analyserar bilden, bl.a. med ansiktsigenkänning etc.
- Live-View med kontrast AF
- Flera olika lägen för bildkontroll, bl.a. D-lighting
- Pentaprismasökare 96% täckning med möjlighet till rutmönster
- Bildbehandling i kameran, bl.a. distorsions kontroll
- Seriebildstagning 4,5 bilder/sek upp till 23 JPEG
- 0,15sek uppstartstid
- HDMI anslutning
- Stöder Nikon Creative Lighting System
Har filmning som är det blir mkt bra kvalite på .

Objektivet Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
Konstruktion 17 linser / 1 grupper
Zoomomfång 16-85
Ljusstyrka 3,5-5,6
Bländaromfång 3,5-22 / 5,6-22
Närgräns 0,38 m
Avbildningsskala 1:4.6
Filterdiameter 67mm
Motljusskydd Ingår
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock, motljusskydd
Mått 72 x 85 mm
Vikt 485 g
Övrigt 7 bländarlameller.

är i mklt bra skick så du kommer inte bli besviken .

Tack på förhand och om du är intresserad så bara hör av dig . mvh

rina 0737106465"
 

Finns miljoner annonser som startar på 1kr. Kamerautrustning går alltid upp i pris på tradera, så ingen risk att man förlorar massa pengar, Så jag tycker inte annonsen är skum på något sätt. Man kan dessutom hämta kameran på plats. Däremot är säljaren ny utan omdömen, och därför bör man vara extra försiktig.
 
Att "hämta på plats" mot kontant betalning finns som alternativ tycker jag är en bra indikation på att saken som utannonseras faktiskt existerar. Det säger väl dock inget om hur "het" saken är, om inte orginalkvitto finns... :)

Skräckexemplet är väl lite grejor jag hörde av en amerikansk vän/kollega på ett annat, engelskspråkigt forum -
Det är inte ovanligt att folk blir rånade när man ska åka och hämta en nyinköpt kamera eller dyrt objektiv man fått kontakt på via t.ex Craigslist eller nåt annat liknande annonsforum...

30% av de tillfrågade i ett ganska stort upprop bland naturfotografer i USA angav att de bar beväpning (skjutvapen) när de var ute på fotohajk. Dels för att försvara sig mot vilt, men även för att försvara kanske 100-300.000 i kamerautrustning mot annat (mänskligt) vilt.
 
Hon den nya på Tradera med ”Canon EOS 5D Mark II” och ”Nikon D700 - w 14mm f2.8 ED AF” och har i alla fall Payson som betalalternativ om än produktbeskrivningarna inte korresponderar med annonsrubrikerna. Dock stämmer bilderna som i vart fall inte är reklambilder från tillverkarna. Men man får en känsla av att bilderna på de två kamerorna inte är tagna av samma säljare. I Nikon bilderna är där inga EXIF data men i Canon bilderna är där en som Irfanview visade:

”ExifOffset – 26”
“UserComment - d By eBay with ImageMagick, R1.0.M1”

Man blir dock en aning förvånad att säljaren inte har ett rimligt utropspris eller reservationspris på prylar i den här prisklassen. Det hela ger ett aning förvirrat intryck med produktbeskrivning och frakt för 11 kr. det är trots allt fråga om grejer i prisklassen 20.000 till över 30.000.



Häromdagen var där någon som sålde ett Canon EOS 450D hus på tradera med utropspriset 2999 och 3000 som ”köp nu” pris. !?


Bra tråd, jag har nu börjat fundera på att köpa en enkel systemkamera och sonderat marknaden, har även följt Blocket och Tradera drygt en vecka. Vad man först märker är hur mycket betalt de flesta vill ha för sina begagnade kameror, en del t.o.m. mer än aktuellt nypris, inte sällan refererande till ett pris som gällde i början av 2008.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.