Third eye
Aktiv medlem
Gillar att man kunde välja kronor, lättare att jämföra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gillar att man kunde välja kronor, lättare att jämföra.
Håller med ! Mitt Tamron 15 - 30 hade nog varit en 5 - hundring billigare på panamoz. Är det f ö samma upplägg som de andra butikerna, d v s gråimport !?Gillar att man kunde välja kronor, lättare att jämföra.
Håller med ! Mitt Tamron 15 - 30 hade nog varit en 5 - hundring billigare på panamoz. Är det f ö samma upplägg som de andra butikerna, d v s gråimport !?
Ja, det lutar väl åt det hållet.Skulle tro det.
Du har rätt.Tvärtom. Gibraltar tillhörde den gemensamma marknaden, men deltog inte i Schengensamarbetet. Under Brexit- övergångsperioden bör det fortfarande vara så.
Svenskar behöver inte visum för att komma in i Gibraltar, men de måste ha ett giltigt pass med sig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar#Economy
https://www.sydkusten.es/sk/71/a/4213/utflyktstips-gibraltar/#:~:text=Bra att veta är att,Gibraltar, så glöm inte passet!
[Tillägg: den andra länken kan nog vara lite föråldrad, för enligt Tullverket ska man betala tull och moms på sådant man importerar från Gibraltar].
Idag fick jag pengar tillbaka från Rhinocamera. 100% återbetalning efter att trading standards har ringt dem . Det var ju kanonbra.
Jag rekommenderar absolut inte Rhinokamera i alla fall, men det visste ni alla redan. Kommer aldrig mer besöka deras hemsida.
Jag är med om samma sak som du i denna stund! La en beställning men ändrade mig snabbt efter att ha forskat vidare om företaget (efterklok hette det ja...). Har haft kontakt med kundtjänst via mail, chatt och telefon och den är helt värdelös. Jag får inga klara svar och de säger bara att varan redan är skickad.
Min plan är också att inte hämta ut paketet alls. Var det så du gick till väga?
Och gjorde du någon slags anmälan till trading standars?
Tar gärna emot alla tips jag kan få hur jag borde gå till väga, för deras egna kundtjänst svarar inte på mina frågor
Det står på deras hemsida:
4. Rätten att häva en order
4.1 Du har rätt att häva din order från tidpunkten då du beställer till 14 dagar efter att du mottagit din order. Det är den så kallade ångerfristen. Alla avbeställningar måste göras via e-post senast 14 dagar efter att du mottagit din order. Vi behöver ordernumret och ditt postnummer. Du får då ett avbeställningsnummer som hänvisar till din order och som är din referens. Varor som skickas tillbaka till oss utan att använda sig av det föreskrivna sättet kommer inte att behandlas inom ångerfristen.
4.2 De varor Rhinocamera har levererat till dig måste du ta väl hand om varorna i väntan på att du returnerar dem till oss. Rhinocamera accepterar bara varor som returneras i sin originalförpackning och som inte visar några som helst tecken på att de är använda. Allt annat användande av varor, förutom inspektionen vid leveransen, kan upphäva din rätt att returnera.
4.3 De varor som Rhinocamera har levererat till dig och som du vill returnera måste sändas till den adress du får av Rhinocamera. Kostnaden för att returnera till Rhinocamera återbetalas inte, om Rhinocamera hämtar varorna kommer kostnaderna för det att dras av på återbetalningen för returnerade varor. Om ett paket återsänds till oss på grund av att det inte hämtades ut eller ej gick att leverera återbetalas beloppet för beställningen men returfrakten dras av på beloppet vilket ibland kan kosta 150 SEK;, beroende på paketets storlek, men oftast är kostnaden kring 150 SEK;.
4.4 När avbeställningen är gjord kommer Rhinocamera att göra en återbetalning av summan till det kreditkort som användes vid köpet. Detta görs inom 30 dagar efter att avbeställningen är gjord, oftast görs det dock inom 3 arbetsdagar.
du har rätt att få pengar tillbaka. Var försiktigt att inte använda varan! skicka det tillbaka utan att öppna det. Eftersome jag litar inte på dem, har bestämt att inte hämta leveransen överhuvudtaget. Då har de skickat pengar tillbaka 30 dagar efter min betalning och 14 dagar efter order cancellation mail
(om du behöver hjälp, kolla med Hållakonsument, konsumenteuropa eller ARN)
Tack för att du tar dig tid att svara! Jag har lusläst all info på deras hemsida. Men eftersom jag inte heller litar på dem, så är min plan att inte ens hämta ut paketet utan låta det skickas tillbaka per automatik efter 14 dagar. Ville bara få det bekräftat att du gick tillväga likadant och att det fungerade och att du fick pengar tillbaka
Hej, hur gick det för dig?
Fick du tillbaka dina pengar? Jag har lyckats göra samma misstag och beställa därifrån.
Direkt efter jag lagt min beställning så upptäckte jag att det var en dum idé och skickade ett mail att jag ville makulera min order.
Det gjorde dom inte, och idag har dom skickat paketet...
Tack för svar, jag får hoppas att det går lika bra för mig.
Dom har försökt leverera paketet nu, men jag tog inte emot det.
Ja verkligen ett skämt, märkligt att dom inte kan makulera en order. När man hör av sig iprincip direkt efter att man beställt.
Och så svarar dom: Jag ska försöka blockera ordern.
Så går det en dag, så skriver jag igen och frågar hur det gick.
Så svarar dom: Jag väntar fortfarande på bekräftelse.
Så går det en dag till, och då drar dom pengarna från mitt konto.
Och snart där efter så får jag ett mail där det står att min order har registrerats och att det nu är försent att makulera ordern..
Kort kommentar till detta företag. Jag sitter i andra änden, den ni inte vill behöva.
Jag är kamerareparatör och har jobbat med de flesta märken på marknaden.
Just nu har jag haft en långdragen dialog med företaget för att verifiera om ett ärende täcks av tillverkargaranti eller ej. Svaren har inte varit tydliga och de har hänvisat till att kunden måste kontakta dem.
På hemsidan verkar de dock hänvisa till tillverkarnas garanti i första hand och deras verkstäder.
Vi har haft några fall från just Rhino Cameras och det har rört sig om gråimport var gång. De flesta tillverkare tar inte garantiansvar för produkter de inte sålt. Vissa samarbetar mellan olika marknader t ex norden-EU, men i vissa fall kan även prylar köpta inom EU sakna garanti i det land du befinner dig i beroende på hur tillverkaren delat upp marknaderna.
Jag såg någon nämna e-infinity som alternativ, samma sak gäller dem, det rör sig om gråimport och då gäller oftast inte garantier där du är.
Under de år jag jobbat med kameraservice har jag sett många som blivit grymt besvikna över att den förtjänst man trodde sig göra när man köpte något billigt via nätet visar sig vara en förlust när det går sönder. Reparationskostnaden för något som hade varit inom garanti kan lätt bli betydligt dyrare än det man sparade.
Det är väl det som är tricket.Så är det man får räkna på besparingarna sedan subtrahera den genomsnittlig reparationskostnaden gånger sannolikheten att det händer under garantitiden. Vi vet ju inte mycket om dessa siffror och tillverkarna eller deras verkstäder delar inte sådan statistik med oss.
Det är väl det som är tricket.
Det måste gå sönder inom garantitiden.
Det har ingen av mina kameror gjort genom åren.
Faktiskt är det bara D800 som har gått sönder, o det två ggr.
Första gg en justering, men det var inte dyrt.
Andra gg var det tveksamt om det var lönt att reparera.
Fick byta hela toppdisplayen, det var rätt dyrt, i princip samma peng som att köpa en annan begagnad. (som i princip skulle vara i sämre skick)
Det är ju en kalkylerad risk men man bör vara medveten om vad den risken faktiskt innebär.
Självklart är det mycket som inte går sönder och det är just det dessa företag lever på. Problemet är inte när det funkar utan när det inte gör det.
Det är ju lite samma resonemang med försäkringar, varför ha en försäkring som täcker brand när man hittills aldrig råkat ut för en villabrand? Eller varför bilförsäkring när bilen inte gått sönder?
Men det är upp till var och en, kände bara att jag var tvungen att lyfta fram baksidan av att köpa billigt från företag som är mindre seriösa...