Annons

Varning för rhinocamera.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår att många tillverkare inte vill ge världsomspännande garantier. Visst kostar det lika mycket att tillverka en kamera, men övriga kostnader, hantering t.ex skiljer ju. Kamerakostnad t.ex i Kina, är ju anpassad till deras relativt låga kostnad för personalen som säljer och ev. Lagar kameran, medan motsvarande kostnad för personalen t.ex hos oss kan ju vara 5 gånger högre.

Så man ska inte räkna med att en pryl köpt billigt i Kina skall ge samma garantier här som samma pryl dyrt köpt i Sverige. Gamla devisen att man får vad man betalt för gäller.

Vi har redan bestämt att returnera kameran till Rhinocamera men inte fått den än. Är det bättre att hämta leverans och sen skicka tillbaka till dem eller kan vara också möjligt att inte hämta leverans överhuvudtaget?
I detta fallet borde packetet komma tillbaka till avsändare. Det står nånting om detta i Rhinocamera vilkor 4.3. Vad tror ni är bäst?
Men varför vill du lämna tillbaka kameran? Vad är det för kamera?

Jag föreslår att du kontaktar säljaren och frågar vilket av de av dig uppräknade alternativet de föredrar.

Men varför vill du lämna tillbaka kameran? Vad är det för kamera?

Jag föreslår att du kontaktar säljaren och frågar vilket av de av dig uppräknade alternativet de föredrar.
Jag känner inte trygg med en säljare som har aldrig skickat ett kvitto med MOMS, ett spårningsnummer. De har en svensk hemsida med flagga, en svensk adress och sen, när man letar efter dem på nätet, är dem baserat i Gibraltar istället och de är absolut inte tydliga med det. Många positiva recensioner på nätet som värkar inte äkta plus flera som har haft problem ser ut som. Blir nog svårt med garanti och support känner jag och vill inte ens ta fram frakten i detta läget och ta ansvar för retur frakt. DHL kommer ju att skicka tillbaka frakten om ingen hämtar det.
Kameran är en GH5S+12-35mm som de säljer för nästan 30.000kr.
Jag vill inte säga att de är en bluff företag, de är kanske inte det, men jag själv känner inte trygg med dem och jag har rätt till 14 dagar ångerrätt (som är annorlunda från returrätt). Normalltsätt brukar man hämta leverans och skicka tillbaka men det vill jag undvika i detta fallet.

Senast ändrad:
Har ett par saker kvar att skaffa innan konsekvenser av Brexit och ev andra EU-direktiv träder in vid årsskiftet, men Rhino kommer nog aldrig bli aktuellt inköpsställe.
Testade eGlobal Central EU när jag köpte en gimbal och det kändes taffligt och osäkert hela vägen och försökte även köpa ett objektiv där lagersaldot efter 2 veckors väntan (betalade för expressleverans) fortfarande visade "in stock". Avbokade och fick återbetalning.

E-infinity/Kashashop är nog tryggaste stället för fulköp än så länge.
Eller finns det fler alternativ i stil med E-infinity?

Har vi sämre villkor? Garantierna ser väl ungefär likadana ut oavsett land, men de gäller inte alltid över hela världen samtidigt. Dock finns det tillverkare, av alla möjliga produkter, som har global garanti, oavsett var produkten är köpt.

Att tillverkare segmenterar priser för olika marknader får vi nog leva med så länge det inte finns internationella regler som hindrar det.

Men köper du en kamera från t ex Tyskland, så gäller den tyska garantin för dig. Du står ju inte utan garanti bara för att den inte råkar gälla mer än i landet där du köpte produkten. Att det blir dyrare och krångligare med garantiärenden är "skatten" på det du sparade vid inköpet. Räknar man med att inte behöva utnyttja garantin är det ren förtjänst, så att säga.

Själv köper jag bara saker utanför Sverige som är "enkla", dvs är de uppenbart hela och funktionella vid ankomsten, så är det osannolikt att de skulle gå sönder på ett sätt som omfattas av garantin. Men inga fotoprylar faller inom den kategorin för min del, utan det är enklare saker som t ex cykelkomponenter (kedjor, drev, däck).

Ja det har vi väl om man vägras service av märkesverkstäderna. Vi pratar om globala koncerner som säljer produkter över precis hela världen. Det jag inte förstår är att en del vägrar service för produkter som är köpta i andra länder än i Sverige. Om det exv. gäller ett objektiv, så är väl produkten identisk var man än köper den. Varför ska då garantivillkor skilja.

Ännu mer konstigt blir det i de fall man ändå inte gör jobbet i Sverige utan skickar grejorna till tredje land.

Jag har köpt Sony-grejor för kanske 10 år sedan från B&H i New York och från Frankrike. Inte många hade Sony då och vissa saker fanns inte att få i landet. Jag köpte överhuvudtaget inte utomlands för att det var billigare utan för att ingen sålde dessa grejor överhuvudtaget i landet. Jag hade tur då för jag har aldrig behövt garantin men jag tycker faktiskt att tillverkarna borde ta sitt ansvar globalt. Hur fjärrstyr man ett garantiärende med B&H om det skulle behövas? Jag tycker inte det är schysst av dessa globala aktörer att lägga det i knät på sina kunder.

Så mycket billigare har det heller inte varit för då betalade man ju tull och möjligen moms också innan man fick grejorna.

Senast ändrad:
Ja det har vi väl om man vägras service av märkesverkstäderna. Vi pratar om globala koncerner som säljer produkter över precis hela världen. Det jag inte förstår är att en del vägrar service för produkter som är köpta i andra länder än i Sverige. Om det exv. gäller ett objektiv, så är väl produkten identisk var man än köper den. Varför ska då garantivillkor skilja.
För att, som velocio skrev, priserna på prylarna kan skilja ganska mycket mellan olika länder.
Ännu mer konstigt blir det i de fall man ändå inte gör jobbet i Sverige utan skickar grejorna till tredje land.
Jo, då borde det inte bli lika stor skillnad i kostnad för ett garantiärende (men viss skillnad blir det dock).

Jag känner inte trygg med en säljare som har aldrig skickat ett kvitto med MOMS, ett spårningsnummer. De har en svensk hemsida med flagga, en svensk adress och sen, när man letar efter dem på nätet, är dem baserat i Gibraltar istället och de är absolut inte tydliga med det. Många positiva recensioner på nätet som värkar inte äkta plus flera som har haft problem ser ut som. Blir nog svårt med garanti och support känner jag och vill inte ens ta fram frakten i detta läget och ta ansvar för retur frakt. DHL kommer ju att skicka tillbaka frakten om ingen hämtar det.
Jag vill inte säga att de är en bluff företag, de är kanske inte det, men jag själv känner inte trygg med dem och jag har rätt till 14 dagar ångerrätt (som är annorlunda från returrätt). Normalltsätt brukar man hämta leverans och skicka tillbaka men det vill jag undvika i detta fallet.
14 dagars ångerrätt finns i Sverige vid distansköp. Tror det kallas distansköpslagen. Men svensk lag gäller ju inte i Gibraltar.

14 dagars ångerrätt finns i Sverige vid distansköp. Tror det kallas distansköpslagen. Men svensk lag gäller ju inte i Gibraltar.
Ångerrätten vid distansköp är EU-Gemensam.
Även reklamationsrätten är EU-gemensam:

Så under detta år gäller de även i Gibraltar.

Senast ändrad:
Vi har aldrig fått ett spårsnummer och inte fått leverans än. De säger att den är försenat men lämna inga mer info. Köpt 28juni och ingenting idag.....börjar tänka för det värsta med Rhinocamera....

Vi har aldrig fått ett spårsnummer och inte fått leverans än. De säger att den är försenat men lämna inga mer info. Köpt 28juni och ingenting idag.....börjar tänka för det värsta med Rhinocamera....
Jag förstår frustrationen. Nu har de säkert inget lager i Gibraltar utan får bulkleveranser från HongKong till en distributionslager inom EU. När det skickas därifrån kan man få ett eget kolli med kollinummer.
I dagsläget så tar frakt med båt längre tid än innan Covid-19 samt att HongKong har en del egna prroblem som säkert kan göra att en del saker tar lite längre tid än innan.

MEn är du missnöjd så prova att ångra köpet innan de hinner skicka det från distributionslagret.

Ingen aning vad som är rätt eller fel men skulle själv inte känna mig säker med att ha kvar ett 30k paket på posten/ dhl. Litar inte riktigt på dem heller.
Om du säger att returadressen är i Sverige, vem vet om de får tillbaka det.

Ingen aning vad som är rätt eller fel men skulle själv inte känna mig säker med att ha kvar ett 30k paket på posten/ dhl. Litar inte riktigt på dem heller.
Om du säger att returadressen är i Sverige, vem vet om de får tillbaka det.
De brukar komunisera separat returaddress tycker jag. I alla fall kommer jag ALDRIG I LIVET att hämta eller signera deras leverans och låter DHL och Rhinocamera pysslar med det. Jag har ändå rätt att få återbetalning.

Jag förstår frustrationen. Nu har de säkert inget lager i Gibraltar utan får bulkleveranser från HongKong till en distributionslager inom EU. När det skickas därifrån kan man få ett eget kolli med kollinummer.
I dagsläget så tar frakt med båt längre tid än innan Covid-19 samt att HongKong har en del egna prroblem som säkert kan göra att en del saker tar lite längre tid än innan.

MEn är du missnöjd så prova att ångra köpet innan de hinner skicka det från distributionslagret.

Ja. frustrerande :-(
DHL, som regel, ha kvar pakatet i 14 dagar sen skickar dem tillbaka till avsändaren om ingen hämtar det.
Jag, som är köpare, har inget ansvar överhuvudtaget för ett packet jag har aldrig hämtat eller signerat. Det kan vara att Rhinocamera dra ut returfrakt kostnad från min return betalning och jag kan leva med det i så fall blir en rimglig kostnad. Hemskt företag och kundtjänst i alla fall.... De har en svensk address på deras hemsida, Stockholm.....Verkar mer som ett bluff företag.... Finns det någon som har köpt av dem utan problem? Recensioner verkar inte äkta i min värld

Ångerrätten vid distansköp är EU-Gemensam.
Även reklamationsrätten är EU-gemensam:

Så under detta år gäller de även i Gibraltar.
Enligt wikipedia för Gibraltar:
På grund av sina geografiska lägen åtnjuter de undantag från EU:s moms- och tullunion samt från vissa av EU:s lagar.[13][15]

De tillhör Schengenområde

Problemet med leverans tid har att göra med Covid19
Tycker det funkat hyggligt ändå.
Gissning såklart från min sida. Men jag tror mer att det är företag som inte är riktigt ärliga med sina Europa-lagersaldon som av en händelse får veckors längre leveranstid "pga covid-19" under tiden de packar och skickar från Asien istället.
Har under tre månaders tid beställt fotoprylar från England, Tyskland, Frankrike och Italien och inte märkt någon speciell försening förutom ett företag som mailade en ursäkt för att det skulle ta en dag extra...en step-down till Nisi filtersystem.
Har bytt system därav alla dessa roliga paket ;-)

Enligt wikipedia för Gibraltar:
På grund av sina geografiska lägen åtnjuter de undantag från EU:s moms- och tullunion samt från vissa av EU:s lagar.[13][15]

De tillhör Schengenområde
Tvärtom. Gibraltar tillhörde den gemensamma marknaden, men deltog inte i Schengensamarbetet. Under Brexit- övergångsperioden bör det fortfarande vara så.

Svenskar behöver inte visum för att komma in i Gibraltar, men de måste ha ett giltigt pass med sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar#Economy
https://www.sydkusten.es/sk/71/a/4213/utflyktstips-gibraltar/#:~:text=Bra att veta är att,Gibraltar, så glöm inte passet!

[Tillägg: den andra länken kan nog vara lite föråldrad, för enligt Tullverket ska man betala tull och moms på sådant man importerar från Gibraltar].

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar