apple
Aktiv medlem
eosguy skrev:
Är man förkyld så är du frisk innan du fått träffa en läkare.
Men då behöver du ju inte springa till läkaren heller
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
eosguy skrev:
Är man förkyld så är du frisk innan du fått träffa en läkare.
eosguy skrev:
Jämför med tex tyskland och andra jämförbara länder där kan du ringa på morgonen och träffa läkaren samma dag.
WFS) (Graylingman skrev:
Hmmm... tydligen funkar det väldigt olika runt om i landet.
I måndags ringde jag vårdcentralen vid halv nio på morgonen. Fem minuter i telefonkö. Fick tid hos läkaren kl 11.00. Efter att ha anmält mig och betalat kl 10.55 blev jag sittande i väntrummet till ca 11.15. Undersökt och klar 11.45 med recept på medicin skickade via nätet till apoteket.
apple skrev:
Men då behöver du ju inte springa till läkaren hellerMan dör ju inte om man inte får vård vid en förkylning. Vad brukar din läkare göra när du är förkyld? Magnetröntgen eller ordinera vila + mycket dricka i kombination men lite alvedon och hostmedicin? Det kan man ju klara själv eller?
mannbro skrev:
Det är helt otroligt vad många svenskar det finns som kritiserar USA men aldrig ens hört talas om program som Medicare och Medicaid.
Nä, du har ju naturligtvis rätt att tycka vad du vill.
Graal skrev:
Siffrorna kan säkert vara riktiga i de flesta fall men att vi därmed kan tolka och dra dessa svartmålande slutsatser är tveksamt? Verkligheten säger något annat, eller hur?
Betalade du lika mycket i skatt i dessa länder som i Sverige?apple skrev:
Men så kostar det ofta därefter också. Det fina med det svenska systemet är ju att alla får samma möjlighet till vård vilket inte alltid är fallet i andra delar ens av Europa. I alla de länder där jag bott eller varit i närheten av har man klagat på att sjukvård, skola och annan offentlig service inte fungera och är för dyr. Det är inget svenskt fenomen även om jag upplever att vi gnäller mer än många andra.
/ Joacim
eosguy skrev:
Jämför med tex tyskland och andra jämförbara länder där kan du ringa på morgonen och träffa läkaren samma dag.
Emil-G skrev:
Betalade du lika mycket i skatt i dessa länder som i Sverige?
Jag tror de flesta tycker det är ok att betala skatt om man vet att pengarna gör nytta. Som det är idag fastnar alltför mycket på vägen till sjukhusen, dagisen och andra samhällsnyttiga tjänster.
Men på vilket sätt skulle det vara annorlunda i Sverige, inte åker ambulanser här till närmaste sjukhus på vinst och förlust och hoppas att det finns plats där? Och vem som helst som satt sin fot på ett svensk akutmottagning vet att det inte råder någon överkapacitet direkt (akut sjukvård för barn i Stockholm skall vi bara inte tala om, eller förlossningvården här för den delen "vad sägs om en trip till Västerås?").Gunnar D skrev:
Om du blir akut svârt sjuk eller skadad och ambulansen kommer sâ mâste denna kolla vilket sjukhus som har en ledig akutplats, inte säkert att det blir det närmaste eller bästa.
apple skrev:
Skatten är låg. Men det vi i Sverige finansierar via skattsedeln betalar du själv här och resultatet blir det nästan det samma.
Det finns inget system för omfördelning och utjämning som vi håller på med i Sverige. Därför blir ojämnlikheten större.
Jag har aldrig hört talas om att en ambulans i Sverige skulle köra till nâgot annat än närmaste sjukhus. Beträffande förlossningsvârden har jag ingen aning, sist jag var inblandad, för 17 âr sedan var det inga bekymmer, sedan dess kan mycket ha hänt.tormig skrev:
Men på vilket sätt skulle det vara annorlunda i Sverige, inte åker ambulanser här till närmaste sjukhus på vinst och förlust och hoppas att det finns plats där? Och vem som helst som satt sin fot på ett svensk akutmottagning vet att det inte råder någon överkapacitet direkt (akut sjukvård för barn i Stockholm skall vi bara inte tala om, eller förlossningvården här för den delen "vad sägs om en trip till Västerås?").
Nej, de gör de inte. Det går inte att göra en så enkel jämförelse. Det finns konservativa demokrater och det finns radikala demokrater. Om vi tar John Kerry (känd från senaste presidentvalet) så är (eller åtminstone var i sin presidentvalskampanj) snarare till vänster om de svenska socialdemokraterna i många frågor.eosguy skrev:
Ps det ska bli lika kul som vanligt när presidentvalet i USA börjar om de vänsterextrema hejar på demokraterna som står låångt till höger om moderaterna![]()
Räcker för vad?Graal skrev:
Artiklarna finns på den hemsidan, räcker inte det?
mannbro skrev:
Tycker inte att slutsatserna är svartmålande. Tvärtom. Vi vet ju hur vi har det i Sverige. Om det är så att de svarta i USA - som vi ju alla trodde bodde i rännstenen (för att hårddra de svenska attityderna lite) - faktiskt har det bättre än vi har det så är det ju något väldigt positivt, eller?
Vad verkligheten säger...jadu, det är väl svårt att hitta någon allenarådande objektiv sanning, men min upplevelse efter mina resor till USA och efter att ha bott i Sverige stämmer rätt bra med vad artikeln säger. T.ex. bodde jag nu senast hos en lastbilsschaffis (inte direkt världens högstatusjobb), gift med en som jobbade inom vården (tror att hon var sjuksköterska, men det kan ha varit undersköterska eller vårdbiträde, lite svårt att översätta titlar) och de hade ett jättefint, stort, nybyggt hus, en ganska ny Dodge Ram 1500 pickup, en ny småbil och två barn. Med andra ord ungefär övre medelklass-standard i Sverige.
PMD skrev:
Räcker för vad?
Nej, artiklarna finns på samma webbplats som "hem"-sidan som Oscar refererade till.
Strunta i allt annat som finns på webbplatsen. Det är en specifik artikel som är intressant för den här diskussionen.
Plåtslagaren skrev:
Vart försvann "debattens" tema? Bara en liten undran.