Varför det? Om du som du skrev i ett tidigare inlägg menar att det inte finns några regler att förhålla sig till inom gatufoto och lär ut det i dina workshops och föreläsningar så tycker jag att du gör dina studenter en otjänst.
På mina kurser lär jag personerna att se det som är runtomkring dom med ett annorlunda tänk/öga men också tänket att kunna förutspå en bild och hur man undviker jobbiga situationer/diskussioner. Dessutom är det otroligt många som inte kan sin kamera eller hur den fungerar. Huvudmålet är att de skall bli mer passionerade och vilja fota mer/ha med sig kameran mer. Jag vill försöka få fotograferna att hitta sin egen stil istället för att följa instagram #streetphotography träsket.
Jättebra att det mesta där. Kan inte tänka mig att jag har nåt emot de foton som kan uppkomma på det sättet. Men, när folk får för sig att kalla t ex poserade fotografier på gatan för gatufoto så kommer jag att reagera. Det finns en tendens att få kalla nåt för vad som helst som gör att till slut att språkförbistring uppstår och folk vet inte vad det pratas om. Den bör motarbetas. Märk noga att jag är inte nån som vill berätta för andra hur de ska fotografera – de får göra det på det mest kreativa och underbara sätt som de kan. Men kalla inte allt för gatufoto!
Det finns mycket underbar gatufotografi på Instagram – det är bara att se till att följa rätt typ av fotografer.
Från högskolestuderande på fotoskolor till proffisionella fotografer som tappat suget. Även föreläst för Göteborgs gatufotoförening, där det var väldigt uppskattat av många men samtidigt mindre uppskattat av några få andra som hade sina bestämda åsikter om vad gatufoto är. Jag inspirerar dock hellre 40 personer till att fota mer och se världen på ett nytt sätt än att ge några få män de sista strået. Fota skall vara kul och fritt.
Återigen, låt folk fota fritt och ha kul, men inse att allt inte kan kallas för gatufoto.
Regler är det sista jag skulle lära ut för det tycker jag bara är löjligt. 100% av alla mina favorit gatufotografer, flera från Magnum t.ex Bruce Davidson och Elliot Erwitt bröt mot de så kallade gatufotoreglerna hela tiden.
Davidson och Erwitt är fotografer som även jag beundrar mycket. Erwitt är väl en mer utpräglad gatufotograf än den förre, som fotograferade i en stor utsträckning dokumentärt också. Jag kan inte tänka mig att nån av deras böcker har i förordet "denna bok innehåller bara gatufoto". Alltså, många av deras utmärkta bilder är inte gatufoton. Och inte tror jag heller att de själva funderade så mycket på "regler" men om man ska prata om och försöka förstå storheten i vissa av deras fotografier så skadar det inte att använda exempelvis min definition som hjälpmedel.
Jag har flera fotoböcker fyllda med bilder där den i bilden har varit med på att de tar bilden. Även Tish Murtha, Vivian Maier och Frank Young (The Americans) gjorde likaså. På den tiden fanns inte Streetphotography.
Varför använda engelska när det finns ett utmärkt svenskt ord – gatufoto? Tish Murtha var främst en dokumentärfotograf och en mycket bra sådan. Vivian Maier är känd som en gatufotograf men samtidigt är inte alla hennes fotografier gatufotografi. Och det är inget fel i det.
Nån känd fotograf, vid namn Frank Young, som har skapat ett verk som heter "The American" känner jag inte till. Däremot gjorde Robert Frank det. Samma sak där. Allt som han fotade är inte gatufoto.
Även på gatufotoutställningar jag varit på runt om i världen så uppfattar jag att det är nästan bara i Sverige det gnälls om vad som är rätt och fel vid gatufoto. En bra bild är en bra bild och that's it!
Tycker du lika mycket om ett "gatufoto" som ser otroligt bra ut när du fått veta att det är arrangerat?
Hellre glädjas åt att folk är ute och fotograferar än att sitta hemma och sura vid ett tangentbord om regler hit och dit. På tal om det skall jag ge mig ut nu.
Man kan glädjas åt att folk är ute och fotograferar även när man sitter hemma och argumenterar mot bättre vetande utan att vara sur.
"Johans kurs är en av de bästa investeringarna jag har gjort på min fotoresa. Jag fick inte bara praktisk hjälp och guidning kring allt det tekniska med min Fujifilm-kamera, utan han delade även med sig av tips och tricks och visade hur olika inställningar kunde leda till helt olika bilder och stilistiska uttryck. Förutom att vara väldigt pedagogisk när det gäller det praktiska är han också en otrolig inspiratör som öppnade en helt ny värld av streetfotografi för mig och gav mig mycket uppmuntran att hitta min egen personliga stil."
𝙲𝚊𝚖𝚒𝚕𝚊-𝙲𝚊𝚝𝚊𝚕𝚒𝚗𝚊 𝙵𝚎𝚛𝚗𝚊𝚗𝚍𝚎𝚣
Se där, nu fick du lite gratis marknadsföring också. Som sagt, jag är övertygad om att dina studenter är nöjda. Du har tagit många fina bilder – gillar exempelvis den som du kallat "The Pencil". Kruxet är eleverna dina bidrar till en värld där betydelser av genrer urvattnas och mister sin mening. Är det bra?