Aningen förvånande utvecklingar vid gatufoto/filmning...
Ett par år sedan, hade en idé om att göra en film om/med Stockholmsmiljöer. Tänkte börja med att känna mig för... kolla vad jag kunde hitta. Vid Hornstull pågick asfaltsläggning, rök, motljus, bilar & ångvältar. Hann inte mer än ställa upp kameran förrän en jättelik man i gul väst stormade fram mot mig och krävde att jag omedelbart slutade filma. Att försöka argumentera, eller ens föra ett samtal var omöjligt. Killen ångade av aggressivitet. Vrålande anklagade han mig för att vara spion (!!!) från ett konkurrerande asfaltsbolag. Dags att avvika.
Några kilometer senare började jag filma vid Slussenbygget (det hade inte hunnit så långt ännu). Tar inte lång stund innan nästa gula väst dyker upp med walkie-talkie i näven och förklarar att... här får jag absolut inte filma (iofs vänligt). Jag ifrågasätter och han för ett sprakande samtal i sin w-t med nån chef, som tydligen bekräftar att filmningen måste avbrytas.
Nu började jag bli aningen f-b. Hemma ringer jag upp byggledningen och ifrågasätter förbjudandet. Till min häpnad svarar personen att jag blivit felbehandlad - "vi vill att folk tar bilder av bygget". Han erbjuder mig sedan att komma in och filma överallt där jag vill ta bilder, "jag ordnar det, hör bara av dig".
Men vid det laget kände jag mig aningen tilltufsad, hade lite tappat lusten.
Förresten... jag är knappast dokumentärfilmare... jag gör videor med helt annan vinkling.
...Och om någon skulle vara intresserad går det att kolla videon "The light is strong" - här
https://filmfreeway.com/Thelightisstrong
lösen: FS3788