Annons

Varit med negativ eller upprörd situation vid gatufotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har varit med om det en enda gång, när jag i december fotograferade på Nedrelånggatan den gränd som utgår från gatan i form av ett valv, kommer inte ihåg namnet, en kille kom gående upp mot Långgatan och kom med på bild, det tyckte han inte om, så han insisterade på att jag plockade bort bilden. Även om jag försökte förklara för honom att då det var en offentlig plats, hade jag full rätt att fotografera även om personer kom med. För att undvika vidare diskussion plockade jag bort bilden.
Var ditt motiv artig och trevlig? Argumenterade han väl för sin sak? Om jag hade varit du hade jag i så fall lyssnat och övervägt att radera bilden om hans argument var övertygande.

Om han inte förklarade varför han ville att bilden skulle raderas hade jag inte tillmötesgått hans begäran.

Eller så skulle jag ha gjort som jag gjorde i inlägg #79. :)

På den undre bilden poserar kvinnan för fotografen.
(Bilden i inlägg #153, alltså, och jag hoppas att vi syftar på samma bild).
Hon ler in i kameran. Det betyder inte att hon nödvändigtvis poserar. Personligen föredrar jag att vara så snabb och diskret att personer inte tittar in i kameran eller hinner ändra uttryck. Men det kan i vissa fall se ut att ske ändå. Jag föredrar första bilden och det var den jag skrev initiala omdömet om.

För mig är bägge fotona gatufoton (så vitt jag vet) men det första är bäst.

Hon ler in i kameran. Det betyder inte att hon nödvändigtvis poserar.
Hon har även ändrat kroppsställning. Lite subtilt, men ändå.

Den här lilla sidodiskussionen visar att gränsen mellan gatufoto och icke-gatufoto inte är knivskarp. Med dina definitioner kan man nog ofta avgöra om en bild är ett gatufoto eller inte, men det kommer att finnas bilder som är svårdefinierade.

Hon har även ändrat kroppsställning. Lite subtilt, men ändå.

Den här lilla sidodiskussionen visar att gränsen mellan gatufoto och icke-gatufoto inte är knivskarp. Med dina definitioner kan man nog ofta avgöra om en bild är ett gatufoto eller inte, men det kommer att finnas bilder som är svårdefinierade.
Alltså, jag påstår inte att man kan med min definition avgöra om det man ser är ett gatufoto eller inte. I uppenbara fall går det förstås men i det stora handlar det om att man kan lita på att fotografen när bilden har tagits har följt genrekonventionen ifall densamme vill kalla det för ett gatufoto.

Sen så finns gråzoner såklart och det är okej. Jag tror jag använde uttrycket "i runda slängar" för min definition.

Alltså, jag påstår inte att man kan med min definition avgöra om det man ser är ett gatufoto eller inte.
Jag påstår dock att det går i många, kanske de flesta, fall. Men det kommer alltid att finnas bilder där det inte går.

I uppenbara fall går det förstås men i det stora handlar det om att man kan lita på att fotografen när bilden har tagits har följt genrekonventionen ifall densamme vill kalla det för ett gatufoto.

Sen så finns gråzoner såklart och det är okej. Jag tror jag använde uttrycket "i runda slängar" för min definition.
Ja, vi tycks vara överens. (Åtminstone är jag det. :))

Japp, så är det förmodligen jämfört med dig och flera andra i tråden i alla fall.

Låt dig väl smaka.

Skit i lejonen då! Men, kan du skriva under på att det är vettigt med regler/definitioner när man pratar om fotogenrer?

Kan du upplysa mig (och andra som inte orkar titta på videon) vilken som är den intressanta punkten? Jag minns inte och kommer inte att lägga ned mer tid på den videon.

Nu råkar jag uttala mig i en forumtråd som just behandlar gatufoto så varför skulle jag inte sprida mina insikter här? Och du håller inte precis tyst om saker och ting heller, va?

Nä, det är absolut inte helt okej om du och andra har fel om gatufoto. Det är förstås inte emot nån lag att ha era missuppfattningar men ni kan räkna med andra som vet bättre påpekar att ni har fel. Som nu.

Att ni tycker att det som jag kallar gatufoto är okej betyder föga.

Jag kan inte minnas den senaste gången jag blev eller kände mig kränkt överhuvudtaget. Men, det irriterar mig när människor sprider okunskap om nåt som ligger mig varmt om hjärtat. Då gör jag vad jag kan (inom rimliga gränser) för att rätta till det hela. Som nu.

Som sagt, du tycker och vet bättre än andra. Det är slutsatsen.

Att du kallar andra idioter med här i tråden som inte håller med dig säger allt.

Otroligt barnsligt igen och den översittar mentaliteten är rent av sorglig.

Stig ner från den höga hästen nu, du har inte mer rätt än någon annan att kalla någons foto gatufoto eller inte.

Jag hade hoppats på att vi skulle slippa den här tråden nu. Det var flera dagar sen jag besvarade din kommentar och du svarar inte förrän nu! Ska du fortsätta engagera dig i tråden kan du väl vara lite snabbare härnäst?

Att du kallar andra idioter med här i tråden som inte håller med dig säger allt.
Jag minns inte att jag har kallat någon för idiot i den här tråden. Vänligen visa mig var annars tycker jag att du är skyldig mig en ursäkt då du far med osanning.
Otroligt barnsligt igen och den översittar mentaliteten är rent av sorglig.
Eftersom du ser mig som översittare kan jag lika gärna passa på att påpeka att det är fel att särskriva översittarmentalitet. Men, du lär väl knappast bry dig om skrivregler heller, va?
Stig ner från den höga hästen nu, du har inte mer rätt än någon annan att kalla någons foto gatufoto eller inte.
Ordet är fritt och det är inte emot lagen att ha fel så kör på!

Jag hade hoppats på att vi skulle slippa den här tråden nu. Det var flera dagar sen jag besvarade din kommentar och du svarar inte förrän nu! Ska du fortsätta engagera dig i tråden kan du väl vara lite snabbare härnäst?

Jag minns inte att jag har kallat någon för idiot i den här tråden. Vänligen visa mig var annars tycker jag att du är skyldig mig en ursäkt då du far med osanning.

Eftersom du ser mig som översittare kan jag lika gärna passa på att påpeka att det är fel att särskriva översittarmentalitet. Men, du lär väl knappast bry dig om skrivregler heller, va?

Det vore det trevligt om någon av de som kritiserar Mr Frekeman kunde förhålla sig till de genrekonventioner som, liksom i frågor rörande litteratur, konst, musik etc., också gäller för olika genrer av fotografi. Anser t.ex. kritikerna att Frekemans sätt att tolka gatufotografins genrekonventioner är 1) felaktiga, 2) för snäva, eller 3) oväsentliga? Det är också intressant att notera att det finns (minst) en tråd här på FS som handlar om astrofotografi, dvs. en helt annan genre än gatufoto. Vilka "regler" gäller där? Och det finns ett otal grupper här på FS som handlar om en uppsjö av andra fotografiska genrer. Varför just viljan att upprätthålla gatufotografins genremässiga gränser ger upphov till allehanda mer eller mindre insiktsfulla kommentarer är för undertecknad svårt att förstå.

Du vet bäst. Du har fotat i 25 år. Ojoj. Man undrar snarare om du är 2,5 år med allt barnsligt du kommer med.

Dina s k "insikter" är i din värld av hybris verkar tro är att du är guds gåva inom gatufoto. Du upplevs verkligen så med ditt domderande, där du förklarar minsann för alla här att dina regler kring vad som är och inte är gatufoto minsann gäller.

Sen vill du sååå gärna med sticka in att du har 25 år under bältet. Vad spelar det för någon roll alls? Finns det något tramsigare än när folk försöker försöker argumentera med det "jag har minsann x år erfarenhet och vet nog lite bättre än er (klapp på huvudet).

Du klättrade snabbt upp som den mest osköna personen här i forumet.

Det räcker så för mig.

Det vore det trevligt om någon av de som kritiserar Mr Frekeman kunde förhålla sig till de genrekonventioner som, liksom i frågor rörande litteratur, konst, musik etc., också gäller för olika genrer av fotografi. Anser t.ex. kritikerna att Frekemans sätt att tolka gatufotografins genrekonventioner är 1) felaktiga, 2) för snäva, eller 3) oväsentliga? Det är också intressant att notera att det finns (minst) en tråd här på FS som handlar om astrofotografi, dvs. en helt annan genre än gatufoto. Vilka "regler" gäller där? Och det finns ett otal grupper här på FS som handlar om en uppsjö av andra fotografiska genrer. Varför just viljan att upprätthålla gatufotografins genremässiga gränser ger upphov till allehanda mer eller mindre insiktsfulla kommentarer är för undertecknad svårt att förstå.

Du missar nog poängen. Det är ju hur han uttalat så tydligt förklarar för oss alla andra här att han minsann vet bäst.

Folk får fota vad dom vill på gatan och kalla det gatufoto. Utan att slippa en person med hybris som säger till här i forumet om vad som är gatufoto och inte.

Det är så jävla barnsligt så det finns inte och inte direkt välkomnande till potentiella forumiter.

Du vet bäst. Du har fotat i 25 år.
Jag har nog fotograferat mer än 25 år. Jag är 53 år idag. Kommer inte ihåg exakt när jag fotade för första gången med var säkert strax innan tonåren. Det var dock ingen hobby eller nåt jag gjorde särskilt ofta. Och framför allt hade inga som helst ambitioner att fotografera konstnärligt utan det var för att dokumentera semestrar etc. Man kan nog säga att jag inte visste alls vad jag gjorde förrän 16-17 år sedan och då och några år framåt så var jag rätt sopig som fotograf.

Dina s k "insikter" är i din värld av hybris verkar tro är att du är guds gåva inom gatufoto. Du upplevs verkligen så med ditt domderande, där du förklarar minsann för alla här att dina regler kring vad som är och inte är gatufoto minsann gäller.
Det tror jag verkligen inte men om du väljer att uppfatta mig så är det upp till dig.
Sen vill du sååå gärna med sticka in att du har 25 år under bältet. Vad spelar det för någon roll alls?
Var har du fått 25 år ifrån? Jag har inget minne av att jag någonsin nämnt detta i denna diskussion eller annorstädes. I min profil nämner jag 25 år när jag skulle skriva nåt om mitt sämsta fotominne. Det skrevs dock år 2007, när jag blev medlem på Fotosidan.

Kan var så snäll att peka på var jag har nämnt detta alls? Och särskilt som nåt argument för att jag har rätt kring gatufoto?

Och, som jag bad dig tidigare, kan du berätta för mig var jag har kallat nån för idiot i den här tråden?

Du förstår väl själv hur illa det ser ut för dig om du bara staplar upp en massa osanningar kring mig?
Finns det något tramsigare än när folk försöker försöker argumentera med det "jag har minsann x år erfarenhet och vet nog lite bättre än er (klapp på huvudet).
Ja, det ditt sätt att fara med osanningar är definitivt tramsigare. Om man sysslar med nåt en längre tid, är öppen och läraktig så får man en viss erfarenhet som kanske inte bör viftas bort hur lätt som helst. Brukar det inte vara så på de flesta områden? Men det i sig betyder ju inte att jag har rätt.
Du klättrade snabbt upp som den mest osköna personen här i forumet.
Att du som den lögnare du är kallar mig för oskön ser jag som en fjäder i min hatt. Tack.
Det räcker så för mig.
Jag skulle gärna se att du gav mig ett par ursäkter enligt ovan.

Angående definition av gatufoto och andra genrer så har Adobe väl skrivna artiklar.

Man får ju givetvis fota vad man vill men man bör ju inte hävda att ett foto är något det inte är.

Angående definition av gatufoto och andra genrer så har Adobe väl skrivna artiklar.

Jag läst artikeln du länkade till och där står en massa bra saker men i sin helhet så motsäger artikeln sig själv tyvärr lite grann.

I början skriver man att man som gatufotograf inte kan kontrollera det man fotograferar – vilket jag i stort sett håller med om. Senare kallar man gatuporträtt à la boken/projektet "Humans of New York" för gatufoto. De består av en massa poserade porträtt i offentliga miljöer i NYC. Knappast tagna utan kontroll. Inget ont om den boken i sig – jag har den i min ägo – men gatufoto är det inte och jag kan inte heller se att boken utger sig för att vara det.

Att fotografera människor enligt ovanstående projekt kan ge en massa intressanta och bra fotografier. Och det skulle aldrig falla mig in att på något vis att försöka förmå fotografer att inte fotografera på det sättet om de så vill. Jag har själv fotat gatufotoporträtt och det var riktigt kul.
Man får ju givetvis fota vad man vill men man bör ju inte hävda att ett foto är något det inte är.
Precis! Fota det du tycker är intressant och det du har lust till men ha lite koll på och respekt för olika genrer så att det blir lättare att samtala om fotografierna utan att tala förbi varandra.

För att kunna ha en konstruktiv dialog om något (vad som helst) behöver vi gemensamma referensramar och termer som är åtminstone i stort sett gemensamt tolkningsbara. Utan ett gemensamt språk kan vi inte konversera.

Om ett fotografi av en gata kallas "gatufoto" är det trivialt sant, men i stort sett helt ointressant. Möjligen är termen "gatufoto" lite för enkel och förrädiskt lättbegriplig som gör att många tycker att den kan omfatta mer än vad termerna porträttfotografi eller astrofotografi kan göra.

Man kunde ju ha startat en ny tråd för att diskutera hur gatofotografi ska definieras. Lite synd att det trådestarten avsåg med tråden är det minsta som diskuteras, tycker jag.

Man kunde ju ha startat en ny tråd för att diskutera hur gatofotografi ska definieras. Lite synd att det trådestarten avsåg med tråden är det minsta som diskuteras, tycker jag.
Trådens namn innehåller "upprörd situation" så det kriteriet uppfylls i alla fall, fast det var väl på gatan som rubriken avsåg.
Och nu får jag väl bannor för att jag inte definierat "på gatan" korrekt...

Instinktivt så tänkte jag hålla med dig men sen inser jag att det är viktigt att man är lite överens om vad gatufoto är för att trådens svar ska vara relevanta. Om man frågar om lov och ber folk posera så lär det aldrig bli nån "negativ eller upprörd situation" att tala om. Det är när man fotograferar utan att fråga som sånt kan förekomma och det var ju det som trådskaparen vill diskutera om jag förstår och minns rätt (jag har inte återbesökt de första svaren).

Det låter som du tolkar TS på ett sätt så det passar det som sedan hänt i tråden.

För mig är det rätt uppenbart att vad han villeha feedback på var om andra blir påhoppade när de fotar på gatan, det står ju t.o.m. i rubriken, inte vilken genre de eventuellt ägnar sig åt och hur de definierar den.

Obs! Jag har absolut inget imot när trådar vindlar iväg i slutet handlar om något de inte gjorde i början. Tvärtom, det är så ett normalt samtal går till. Men det var väl inte riktigt så det gick till här.

ANNONS