Kristoffer. Jag tycker att du ska ta dig över din "känslomässiga blockering" och våga prova på gatufoto. Var inte rädd för hur folk ska reagera. De flesta struntar fullkomligt i vad du fotar och de som reagerar positivt /nyfiket/undrande/negativt är det bara att börja prata med. Bifogar länkar till två Youtube-videos av den engelske fotografen Jamie Windsor (som jag tycker delar med sig av intressanta tankar om fotografi i största allmänhet).
1.
Why you SHOULDN'T do STREET PHOTOGRAPHY – Här behandlar Windsor flera av de etiska problem bl.a. du velat diskutera i denna och andra gatufoto-trådar. Jag är övertygad om att du (och andra här på FS) kommer att uppskatta hans nyanserade resonemang i frågan.
2.
How to ASK STRANGERS for PHOTOS – Här tar Windsor upp exakt den osäkerhet och det slags rädslor som du beskriver i ditt inlägg.
Bifogar några gatuporträtt jag har tagit.
Visa bilaga 163582
En gentleman jag träffade på 19 Glas i gamla stan. Frågade om jag fick fotografera honom och han sa ja. Lätt som en plätt.
Visa bilaga 163584
En stilfull ung dam på Brick Lane i London. (Observera kameraremmen hon har om halsen.) "Ok to take a photo?" frågade jag och hon bara tittade rakt in i kameran utan att ändra en min. Snubben följde med av bara farten.
Visa bilaga 163585
Jag hade passerat dessa två gentlemen många gånger på väg till ICA-affären där jag bor. Hade också hälsat på dem och småpratat några gånger. När jag så en dag frågade om jag fick fotografera dem var de till en början tveksamma, men sa efter en stund ja. En bild på två polare. Han till vänster hade varit med och byggt huset i bakgrunden i slutet av 60-talet.
Så, Kristoffer, våga utmana dig själv och vidga din fotografiska horisont. Go for it!
/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Sawant Photography