Jag kanske är en smula "enkel i huvet"
men undrar var skillnaden mellan porträtt (
https://svenska.se/saob/?sok=porträtt&pz=4) och gatufoto/streetfoto ligger.
så till det som stod i begynnelsen av denna tråd.
När det gäller fråga 1 damen med bilen finns ett antal anledningar
1. hon är säljare från Dell och vill inte att IBM eller HP skall få reda på en presumtiv stor kund.
2. hon har smitit från sitt arbete för att träffa sin älskare på närliggande hotell och vill inte att vare sig man eller arbetsgivare skall få möjlighet att upptäcka detta.
3. hon skäms för sin bils identitet då detta på annat språk har en obscen betydelse.
även reaktionen från barnen kan ha ett flertal anledningar
1. de har skyddad ID och vill inte behöva bryta upp från skola och kompisar igen, det kan också bli problem för föräldrar att hitta nya arbeten på ny ort. (jo, det har förekommit). har varit med om att trebarnsfamilj ryckts upp från boende, kompisar, förskola, skola, arbete, då bild på ett av barnen publicerades i lokal och riksmedia och andra medier (bild på en glad feriejobbare), bilden togs av en glad amatör, inte av journalist men såldes till olika mediascener.
2. de har en religion där avbildning av människor inte är tillåtet "inom islam, precis som inom judendomen råder ett absolut förbud mot all visuell framställning av gud (”Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen…” 2 Mos. 20:4) ".
3. som så många ungdomar idag har de en negativ självbild och tror sig ha ett utseende som inte är accepterat av övriga i samhället och vill därför inte förevigas.
När det kan finnas misstanke om att bilderna eventuellt kan komma att publiceras, använder jag en samtyckes blankett förälder skriver på. Då jag inte ägnar mig åt gatufoto, även om jag uppskattar en hel del av vad exempelvis fotografer anslutna till Magnum och andra bildbyråer gör, själv är jag helt enkelt för blyg