Klintan
Aktiv medlem
Man behöver nog först acceptera sig själv och på den nivå man själv är. Att utgå därifrån är nog grunden till att kunna utvecklas överhuvudtaget tror jag. Att titta på andras bilder och försöka analysera varför du gillar just den kan lära dig att söka efter och sedan hitta ett liknande bildspråk. Att sedan försöka analysera vilken teknik fotografen använt, vilken kvalité på ljuset, bildvinkel mm. är nog det som gett mig min största förståelse för bilden och bildseendet.
Det tekniska har alltid varit ett "hinder" för min egen del då jag lätt glömmer vad knapparna och rattarna ändrade för inställningar så jag har nästan kört uteslutande manuellt där jag själv väljer slutartid och skärpedjup( iso,bländare, slutare..enklare kan det inte bli).
Vilken kamera du har spelar noll roll för sociala medier eller för mindre printar.
så länge man inte har en kund som kräver det, kan du vara lika kreativ med en mobiltelefon som med en Hasselbladare och nå likvärdiga resultat.
För min egen del har motivationen kommit och gått under åren av olika orsaker
och är det inte roligt att plocka upp kameran så får den ligga. Det ska vara kul att plåta annars är det inte heller utvecklande. Iallafall är det så för mig.
Idag plåtar jag för min egen del och mina nära och kära och det räcker gott.
Att leverera bilder till bildbyråer och kunder i övrigt medför en press att leverera på topp hela tiden och där kan mycket av kreativiteten och det roliga försvinna.
Eller hur! Det har tagit åratal att kunna lämna kameran hemma för att kunna vara närvarande med familjen istället.