David G
Aktiv medlem
Ja ett bevis att bilder ser olika ut på alla skärmar
Är din skärm kalibrerad?
Nä den är inte kalibrerad med kalibrator men jag har sjustrerat den manuellt så att normala bilder ser, ja normal ut
Jag har inte haft som mål att den ska va absolut rätt utan att den ska va tillräkligt normal av ett genomsnitt av vanliga skärmar. Jag upplever i princip alla andras bilder visas rätt och logiskt borde då mina bilder också bli tillräckligt rätt.
Skärmen är en EIZO FlexScan F 57 som jag en gång fick utan att ha nån historia bakom vad den är till för, vet inte ens om den anses som bra för att titta på bilder med. Men det finns en massa inställningar av färgen som jag pillat på för om man resetar allt så blir den hemskt gul eller turkos beroende på vilken färgtemperatur man väljer.
Jag tror nån har tappat den i golvet för den har också en mycket svag diagonal skiftning från gul till turkos mellen två hörn, syns inte i mitten och inget som märks vid normal använding, visar inget viktigt i hörnen.
Just för att jag tror att alla skärmar är lite olika och att de flesta datoranvändare inte har kallibrerade skärmar så har jag valt sRGB eller ingen färghantering. Spelar ju ingen roll för mig om min är absolut rätt om inte de flesta andras är det också.
Var det meningen att adobeRGB bilden med flygplanet skulle ha en (mycket)svag lila-toning jämför med den i sRGB ? Ibland ser ju himelen lite lila ut så det är ju svårt och säga vilken som liknar verkligheten när jag inte var där.
Senast ändrad: