Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalcar

Aktiv medlem
Blir inte riktig klok på om man ska ladda upp i sRGB eller AdobeRGB.

Överallt jag läser så tycker folk att man ska använda sig av sRGB när man laddar upp bilder på webben men då blir färgerna helt fel, färgerna blir starkare eller hur man ska utrycka sig.

Laddar jag upp dom i AdobeRGB så blir dom korekta, exakt det jag ser via Lightroom och hur mina utskrifter blir.

Så varför använder man sig av sRGB?

sRGB är kort sagt den standard som togs fram för många år sen för att passa till dåtidens vanliga CRT-skärmar som inte klarade stora färgrymder. Den antogs sedan även för webben.

Så det vanliga är att man publicerar bilderna i sRGB för web enl web-standard det gör att man anpassat bildens färgrymd till en storlek som fungerar med nästan alla skärmar även äldre.
Att bilden visas med konstiga färger kan bero på två olika saker dels att du inte bäddat om sRGB profilen i bilden eller att det program du anväder för att titta på bilden inte hanterar profiler. Eller både och...

Så du är helt rätt ute när du använder AdobeRGB ( eller ProphotoRGB) i ditt arbetsflöde och konverterar till sRGB för webben. Lägger du dessutom med profilimformationen i bilden och använder en browser som hanterar profiler så ska inte skillnaden bli så stor.

Jo det har jag läst om och jag förstår vad du menar men det fungerar inte så bra i praktiken. :)

Har tittat på bilden på 4 olika datorer alla visar bilden fel. Ett exempel..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1856205.htm?set=mp

Första bilden är exporterad ifrån Lightroom i sRGB men har inte korekta färger men det har den andra bilden som är i AdobeRGB.

Jag använder mig av explorer men har oxkså testat firex samma sak där.

Så hur lägger man till profilimformationen i bilden? :)

"aktuell bild är srgb och den andra rgb"..tycker att den med srgb ser bättre ut i länken du skickat är Rgb då den har ett stick av blåa/gröna hållet.

Blir inte riktig klok på om man ska ladda upp i sRGB eller AdobeRGB.

Överallt jag läser så tycker folk att man ska använda sig av sRGB när man laddar upp bilder på webben men då blir färgerna helt fel, färgerna blir starkare eller hur man ska utrycka sig.

Laddar jag upp dom i AdobeRGB så blir dom korekta, exakt det jag ser via Lightroom och hur mina utskrifter blir.

Så varför använder man sig av sRGB?

Därför att det är störst chans att bilderna då ser rätt ut för alla andra.

Med AdobeRGB riskerar du att det ser tråkigt och platt ut. Jobbar du mycket med utskrifter och du (och de du jobbar med) har en riktigt bra skärm ska du köra AdobeRGB.

Jo det har jag läst om och jag förstår vad du menar men det fungerar inte så bra i praktiken. :)

Har tittat på bilden på 4 olika datorer alla visar bilden fel. Ett exempel..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1856205.htm?set=mp

Första bilden är exporterad ifrån Lightroom i sRGB men har inte korekta färger men det har den andra bilden som är i AdobeRGB.

Jag använder mig av explorer men har oxkså testat firex samma sak där.

Så hur lägger man till profilimformationen i bilden? :)

Jag har en bra Eizoskärm men sRGB-bilden ser bättre ut. Gäller alla browsrar jag provat, Chrome, FF och Internet Explorer 8.

Som vanligt ett exempel på avsaknad av profil. Tilldelar man rätt profiler ser de likadana ut.

Nej, tyvärr inte, eftersom de flesta webbläsare inte utnyttjar profilerna. Safari gör det och Firefox gör det, men för övrigt är stödet för profiler svagt. Så om du bäddar in profiler eller inte spelar ingen roll för visningen i t ex Internet Explorer.

Varför ser det bättre ut med Adobe RGB för Dalcar? Antagligen för att hans skärm har ett omfång som mera liknar Adobe RGB än sRGB. Varför ska man då konvertera till sRGB? För att de flesta skärmar har ett omfång som ligger närmare sRGB.

Har du en skärm som kan visa Adobe RGB-omfånget har du antagligen också möjlighet att lägga den i sRGB-simulering.

Stefan

Nej, tyvärr inte, eftersom de flesta webbläsare inte utnyttjar profilerna. Safari gör det och Firefox gör det, men för övrigt är stödet för profiler svagt. Så om du bäddar in profiler eller inte spelar ingen roll för visningen i t ex Internet Explorer.

Varför ser det bättre ut med Adobe RGB för Dalcar? Antagligen för att hans skärm har ett omfång som mera liknar Adobe RGB än sRGB. Varför ska man då konvertera till sRGB? För att de flesta skärmar har ett omfång som ligger närmare sRGB.

Har du en skärm som kan visa Adobe RGB-omfånget har du antagligen också möjlighet att lägga den i sRGB-simulering.

Stefan

Jo, så är det också, men de aktuella bilderna saknar inbäddad profil, så de ser skrot ut även i färghanterande program. Jag tog nämligen ner bilderna och lastade in dem i PS...

I ärlighetens namn kunde jag förstås ha varit tydligare med vad som avsågs.

Tack för alla svar.

Själv kör jag med en Kalibrerad Eizo CG242.

Andyah: Den kanske ser bättre ut men det är fel och det är inte det jag får ut på min printer och i verkligheten. Om du tittar på sRGB så är pälsen på Tigern lite mer Orange eller hur jag ska förklara. Alla mina bilder som jag exporterar till sRGB får en liten "Punch" i färgerna det kan iof se bättre ut men det är ju inte korekt. Tex denna bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1979396.htm?set=mp

Här ser man på bild 2 som är sRGB är himmlen blir mer blåare än första bilden som är AdobeRGB.

Nu har jag tittat på andra skärmar i alla prisklasser, 4-5st alla skärmar visar samma sak det är därför jag inte förstår varför sRGB används eller om jag nu gör något fel :)

Har också kört med Firefox men det är samma sak där.

Ztenlund kan du förklara lite mer hur man inbäddar en profil i bilderna? Färghantering är rena Grekiskan för mig haha.

Ja och 70-80% av alla användare använder Explorer.. Detta gör ju inte saken bättre :)

Tack för alla svar.

Ztenlund kan du förklara lite mer hur man inbäddar en profil i bilderna? Färghantering är rena Grekiskan för mig haha.

Du gör inget fel, men just vid sådana skärmar som en CG242 så är det en skärm som har ett färgomfång som är motsvarar Adobe RGB. Så frågan är mest om du vill att det ska se bra ut på din skärm och på andras skärmar med stort färgomfång, eller om du vill att det ska bra ut för de flesta.

Att bädda in en profil gör du när du sparar bildfilen. Använder du Photoshops Spara för webb så finns det en kryssruta där du kan markera Bädda in färgprofil.

Stefan

Du gör inget fel, men just vid sådana skärmar som en CG242 så är det en skärm som har ett färgomfång som är motsvarar Adobe RGB. Så frågan är mest om du vill att det ska se bra ut på din skärm och på andras skärmar med stort färgomfång, eller om du vill att det ska bra ut för de flesta.

Att bädda in en profil gör du när du sparar bildfilen. Använder du Photoshops Spara för webb så finns det en kryssruta där du kan markera Bädda in färgprofil.

Stefan

Det förstår jag men inte varför det blir fel på alla skärmar jag tittar på.

Jag använder Lightroom verkar som man inte kan bädda in en profil, men jag testade i CS4 och laddat upp bilden. Ska titta imorn på jobbet och se hur det ser ut.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2028859.htm?set=mp

Senast ändrad:
Det förstår jag men inte varför det blir fel på alla skärmar jag tittar på.

Jag använder Lightroom verkar som man inte kan bädda in en profil, men jag testade i CS4 och laddat upp bilden. Ska titta imorn på jobbet och se hur det ser ut.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2028859.htm?set=mp

Svaret finns ovan, många program och browsrar struntar i profilen och antar sRGB. Och även om programmen klarar AdobeRGB måste skärmen klara samma färgrymd som din för att det bli samma.

Så vill du att det ska se likadant ut, kör sRGB.

Ps. Mystiskt att morrhåren ser olika ut i de olika versionerna, de är ju vita och bakgrunden en bit vid sidan av. Ds.

Tack för alla svar.

Andyah: Den kanske ser bättre ut men det är fel och det är inte det jag får ut på min printer och i verkligheten. Om du tittar på sRGB så är pälsen på Tigern lite mer Orange eller hur jag ska förklara. Alla mina bilder som jag exporterar till sRGB får en liten "Punch" i färgerna det kan iof se bättre ut men det är ju inte korekt. Tex denna bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1979396.htm?set=mp

Här ser man på bild 2 som är sRGB är himmlen blir mer blåare än första bilden som är AdobeRGB.

Nu har jag tittat på andra skärmar i alla prisklasser, 4-5st alla skärmar visar samma sak det är därför jag inte förstår varför sRGB används eller om jag nu gör något fel :)

Den första bilden är lila-tonad på min skörm, annars ingen skillnad

Svaret finns ovan, många program och browsrar struntar i profilen och antar sRGB. Och även om programmen klarar AdobeRGB måste skärmen klara samma färgrymd som din för att det bli samma.

Så vill du att det ska se likadant ut, kör sRGB.

Ps. Mystiskt att morrhåren ser olika ut i de olika versionerna, de är ju vita och bakgrunden en bit vid sidan av. Ds.

Jo tack såg det med.. Ingen anning varför det blir så :)

Nej, nej. De antar oftast inte alls sRGB, de antar ingenting. Det innebär att det är skärmens färgrymd som används. Så om skärmen har en färgrymd som matchar sRGB så blir det bra, om den har en större färgrymd så blir bilderna för intensiva i färgerna om bilden är konverterad till sRGB.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar