fredrikru
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jösses, hur resonerar du då? Hur många "vardagsfotografer" behöver extremt långa teleobjektiv? Jag ser superzoomarna som fotomarknadens största bluff. Tryck in så mycket det bara går av allt i en och samma kamera, och vips har du fått en skitkamera eftersom pengarna inte räckte till allt.
"Mycket zoom" är nog det mest onödiga som finns för de allra flesta, men det begriper de inte.
Svaret på den frågan är mycket enkel. Jag tycker att man inte ska pracka på onödigt dyra prylar till personer som ändå inte kommer att skaffa ett extra objektiv. Flera super zoomare som finns på markanden ger ett tillräckligt bra resultat för normal fotografen och han får mycket mera kamera för pengarna.
Tänk även på att kvalitén på kitgluggarna kan variera och ska man ha stabilisator med på köpet (Nikon & Canon) så kostar det..
Systemkamera har sina fördelar och passar den som har stor intresse att fotografera (oftast medlem på fotosidan)
Men för Svenson fotografen (oftast inte medlem på fotosidan) är en systemkamera i många fall en rätt onödigt dyr kamera och ska dom inte skaffa extra objektiv så kan SuperZoomare vara ett mycket prisvärt alternativ. För pengarna som blir över så ger jag oftast rådet att köp en bra blixt till.
Är det någon som har gämfört Canon G7 mot en Eos 400D + enklaste kit gluggen?
// Fredrik