Annons

Varför skulle jag välja 4milj och inte 6 eller 11milj P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Här nedan följer ett citat jag hittade på lonestardigital.com...Det har fått mig att börja fundera,, Vi pratar mycket om upplösning hit och dit och har liksom fastnat i att 6milj nästan är minimiuppl, nu.

Jag får liksom inte grepp om vad som menas med att någon gillar 4milj P framför 6milj P!?? Eller är det så enkelt att vissa "bara är nöjd med den upplösningen" eller ligger det ngn teknisk förklaring (som jag inte känner till)till varför ngn hellre väljer 1d än 1ds, (bortsett från pris och övriga funktioner som FPS etc,,)?
Sensorerna kan väl inte vara sååå olika i uppförande, om vi inte pratar om gamla mot nya brickor såklart!

http://www.lonestardigital.com/canon_1d.htm

"Some people pass by the 1D because it's "only" 4 megapixels, and some regard it as an undersized contender in the world of 6+ megapixel cameras. I disagree... I really like the 4 megapixel resolution. There's a lot more to picture quality than just pixel counting. For example, many knowledgeable & experienced pros choose the 2.7 megapixel Nikon D1H over the 5.47 megapixel D1X. They like certain things about the inherent image quality of the lower resolution D1H and prefer its smaller file size for processing ease & speed. (And they certainly produce some knockout pictures to show they know what they're talking about.) With 4 megapixels, the Canon EOS 1D can do nearly everything a 6 megapixel camera can do, and can certainly do it faster."

Är själv en tvivlare på området "nyttan med pixlar över 4milj,," Har sett läckra smått gigantiska tryck av filer från denna EOS 1d-sensor, (som nu också börjar att bli sååå "billig":)./Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Ju större pixeln är desto mer fotoner kan den ta emot. Det innebär mindre brus. Vill man ha både stora och många pixlar måste sensorn bli stor - och då blir det dyrt.

En ren fil utan brus är viktigare i professionell fotografi än många pixlar. En ren fil kan interpoleras upp till större format utan att det knappt syns.

Trots att Canon 1D har betydligt större pixlar än 1D mark II har den senare lägre brus. (källa: Chuck Westfall/Canon USA) Detta beror på att tekniken för brusreducering gått framåt kraftigt de senaste åren. Däremed inte sagt att 1D skulle vara särskilt brusig.

En annan fördel med stora pixlar är ett det dynamiska omfånget blir större, det vill säga förmågan att återge toner från vitaste vitt till mörkaste mörkt.

En 10D är väldigt bra på att hantera brus, men dess mindre pixlar gör att den har lite mer brus upp till och med 1600 ISO än 1D mark II.

Många digitalakompakter är närmast oanvändbara på känsligheter över 200 ISO.

En billig Eos 1D är inget dåligt köp. Men jag tror ändå att en 10D är en bättre kompromiss för de flesta. Båda ger väldigt fina filer och är robusta kameror. De extra 2 megapixlarna hos 10D har man faktiskt nytta av.

En Eos 1Ds är lite brusigare än en Eos 1D mark II pga pixelstorlek och förbättrad brusreducering.

Senast ändrad:
---Är det verkligen så att det kräv 25milj,, pixels för att uppnå den generella 35mm kvaliteten???

"If you do fret the pixel counts, I find that it takes about 25 megapixels to simulate 35mm film, which is still far more than any practical digital camera. At the 6 megapixel level digital gives about the same sharpness as a duplicate slide, which is plenty for most things. Honestly, I have actually had digital files written back out onto film to see this."

Här har vi den citerade sidan....http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

---Jag trodde nämligen att man med 6-8milj hade kommit mycket nära!!!

Någon där ute som kan bekräfta eller avbekräfta innehållet i detta citat!??/Niclas.

Enligt flera tester klarar en Eos 1Ds med 11 mp att återge finare detaljer än någon småbildsfilm. Den är dock inte riktigt lika bra som 6x4,5 med bästa film.

9-10 mp borde alltså motsvara bästa upplösningen för småbild.

---Yes då var jag inte "helt ute och på bärtur nej"...:)
---Tack för dina svar Magnus Fröderberg, fint med ett "digitalorakel att ta till i osäkerhetens och pixelstormarnas kulingbyar"...:))
Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
---Är det verkligen så att det kräv 25milj,, pixels för att uppnå den generella 35mm kvaliteten???

Han verkar vara en bitter filmfrälst fotograf. Jag tippar på runt 10 mpix för att jämföra med ett scannat småbildsdia. Hur ett dia som inte förlorat kvalité vid en scanning står sig mot en digital bilds upplösning vet jag däremot inte. Men det är på digital nivå mitt intresse ligger och EOS 1D Mark II verkar väldigt intressant.

Jerker 77 skrev:
Han verkar vara en bitter filmfrälst fotograf. Jag tippar på runt 10 mpix för att jämföra med ett scannat småbildsdia. Hur ett dia som inte förlorat kvalité vid en scanning står sig mot en digital bilds upplösning vet jag däremot inte. Men det är på digital nivå mitt intresse ligger och EOS 1D Mark II verkar väldigt intressant.

---Inte helt fel ute,
Jag är inte alls "bitter" för fem öre men visst känns det bra att ens "analoga kvalitet håller runt 10d-kvaliteten" i bästa fall ända ut i ev, reproduktion. Allt hänger såklart på originalkvaliteten och den individuella digitaliseringen...

Jag sparar själv pengarna just nu så att jag är redo för kommande modeller om kanske 2 år...
Visst har analog="mer fysisk" film en charm men bitter är jag absolut inte alls,, nej nej!!
Mvh Niclas.

Ps, Om man tänker så här,,,=Hur mycket är det som skilljer den ena digitalkameran från den andra nu "i samma klass", det är ganska mycket just nu. Det betyder att man således "tjänar extra mycket just nu med att vänta en tid". Inte alla som kan vänta såklart men eftersom utvecklingskurvan ganska säkert kommer att plana ut i alla fall lite om (jag tippar tre år), så är jag säker på att man med ränta på pengarna kan köpa en myyyvket bra kamera när den tid kommer.. En parallell är att inte "mycket" hände mellan eos1d och 1v. "Mycket" hände däremot mellan eos 650/620 och eos1...
Inte säkert att ngn förstår och håller med mig i mitt smått stökiga ressonemang här men men...:)

Senast ändrad:
En fotografisk film kan återge ca 100 linjer/mm. En 35mm:s filmruta kan alltså beskriva 2400 x 3600 = 8.64 Mpixlar. En digitalkamera har en mosaik av röda, gröna och blåa filter som alltså är placerade bredvid varandra. Därför ger en digitalkamera 1/3 så hög upplösning jämfört med en filmskanner. (Se annan tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showt...ghlight=digitalkamera upplösning&pagenumber=2)
Därför måste alltså en digitalkamera ha 3 x 8.64 Mpixlar = 25.9 Mpixlar för att motsvara vad en skannad 35 mm:s film kan ge. Men det är ändå kanske inte riktigt sant. Det är kanske svårt att komma upp i dessa 25 Mpixlar vid skanningen. Man kanske måste anse att det sanna antalet pixlar med en bra skanner kanske blir drygt 20 Mpixlar. Men då har man glömt bort en viktig sak. Kontraståtergivningen i en film är mycket högre än i en digitalkamera. För att tillgodogöra sig även kontrasten bör man skanna med 16 bitar vilket alltså ger en dubbelt så stor filstorlek fast här är det kanske svårt att jämföra. För att få ut maximalt av en film bör man skanna med 4000 dpi. Detta ger en filstorlek på ca 60 Mbyte vid 8 bitar. Vid 16 bitar blir filstorleken dubbelt så stor dvs ca 120 Mbyte…
/Harald

Hur som helst så visar flera oberoende tester att en Canon 1Ds klarar att återge finare linjer än ett småbildsdia av bästa sort.

Att vi inte så många som brukar plåta testtavlor är en annan historia.

Niclasfoto skrev:

"If you do fret the pixel counts, I find that it takes about 25 megapixels to simulate 35mm film, which is still far more than any practical digital camera. At the 6 megapixel level digital gives about the same sharpness as a duplicate slide, which is plenty for most things. Honestly, I have actually had digital files written back out onto film to see this."

Här har vi den citerade sidan....http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

---Jag trodde nämligen att man med 6-8milj hade kommit mycket nära!!!

Någon där ute som kan bekräfta eller avbekräfta innehållet i detta citat!??/Niclas.

Hmm, jämförelsen som han har på sin sida, med scannade bilder är väl med mellanformat och inte 35mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar