Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför skiljer det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill Ozzy

Aktiv medlem
Hejsan
Jag har en fråga angående två analoga kameror. Det gäller en Pentax ME och en Chinon CG-5. Till dessa två kameror har jag använt samma "glugg", en Pentax 40mm/2.8 (pannkaka).

När jag kollar i den inbyggda ljudmätaren på respektive kamera (i båda fallen största bländaren, 2.8) så skiljer sig resultatet markant. Chinonen visar att jag behöver 1/2 sekund och Pentaxen visar 1/15 del.

Detta skulle ju då vara till fördel för Pentaxen i ljussvaga förhållanden. Då jag har två Pentax ME så gjorde jag kollen på båda och de visade samma resultat.

Jag trodde i min enfald att "gluggen" var den styrande faktorn men är alltså kameran också avgörande. Eller är det något fel på Chinonen eller vad kan det bero på? Jag har använt "gluggen" utan filter, i samma dåliga ljusförhållande (efter varandra) och med samma bländare.

Jag kanske rör ihop detta och det kanske är glasklart men jag skulle uppskatta om någon ville förklara lite hur saker och ting fungerar :))).

Tack på förhand.
/Tomas

Ps. Jag skall tillägga att Chinonen är i kanonskick och båda Pentax husen är väl använda men hur det än är visar båda Pentax husen samma resultat.

Har du samma film i båda husen när du provar?
Mäter du mot precis samma punkt?

Om detta är lika så kan skillnaden nog tillskrivas en felaktig ljusmätare.

Chinon har väl oxå möjlighet till exponeringskompensation i någon enklare form, kolla den oxå.

Hejsan Gunnar och tack för ditt svar
Jodå, filmen och ISO-talet är rätt inställt på alla tre husen. Jag mäter mot samma punkt men jag har inte kollat det du säger om Chinonen vilket måste göras.

Mvh
Tomas

"Detta skulle ju då vara till fördel för Pentaxen i ljussvaga förhållanden. Då jag har två Pentax ME så gjorde jag kollen på båda och de visade samma resultat."

Inte alls! Risken är ju att Pentaxen har helt fel och då får du mycket underexponerade neg.

Optiken påverkar inte ljusmätaren, egentligen. Ljusmätaren mäter genom optiken i dess öppnaste läge, i detta fall 2.8. När du vrider på bländarringen räknar kameran ut "korrekt" exponering baserat på det nya bländarvärdet. Ex: du mäter mot ett normalbelyst motiv och får 2.8 och 1/500. Vrider du bländaren till 4 kommer kameran föreslå 1/250. 5.6 ger 1/125 etc.

Det finns i och för sig kameror som inte har en "arbetsbländare", och alltså jobbar på den bländare du har ställt in (nu utgår jag från SLR, inte mätsökare). Men de brukar inte ha inbyggd ljusmätare. Inte är dina kameror av sådan modell?

Hej och tack Henning :)
Sant, den avgörande faktorn för mitt påstående är ju förstås att ljusmätaren fungerar som den skall på Pentax husen :). Bra!

Mina hus är helt vanliga slr och inte mätsök.

Tack för din beskrivning om förhållandet hus/objektiv.

Jag kanske skulle köpa en extern ljusmätare för att få bästa möjliga exponering?

Mvh
Tomas

Det finns flera utfall att välja mellan.

1/15 del bl 2,8 ger samma exponering som 1/2 s Bl 8. Då är allt OK

Om vi förutsätter att du använder bl 2,8 i båda fallen och dessa tider så har du fortfarande lite olika felkällor.
Båda bilderna blir felexponerade...Det fallet fortsätter vi inte med.

En bild blir rätt exponerad. Alltså antingen blir en bild överexponerad eller underexponerad.

Eller blir båda rätt exponerade!!!!

Då är troligtvis ena exponeringsmätaren felkalibrerad eller kanske till & med uttjänt (vad heter de nu??? CS-celler? de behöver inga batterier i alla fall men åldras i stället).

Eller har en av kamerorna inte korrekta tider.

Använder du dia?
Med dia så straffar sig all felexponering direkt.
Negativ film går ju att trixa lite med till framkallningen av film & papper.

Lill Ozzy skrev:
Hej och tack Henning :)
Sant, den avgörande faktorn för mitt påstående är ju förstås att ljusmätaren fungerar som den skall på Pentax husen :). Bra!

Mina hus är helt vanliga slr och inte mätsök.

Tack för din beskrivning om förhållandet hus/objektiv.

Jag kanske skulle köpa en extern ljusmätare för att få bästa möjliga exponering?

Mvh
Tomas

Extern ljusmätare är rätt trevligt. Men med de problemen du har kanske det skulle vara bra att skicka in husen på justering/kalibrering och rengöring innan du köper en ljusmätare. Om du har en extern ljusmätare men felkalibrerade slutare får du ändå fel resultat. Om du lämnar in på service får du dessutom veta om det är fel på husen.

Hej Erik och tack för ditt svar :)
Hmmm, intressant och mycket lärorikt detta. Jag använder dia och jag använder Fuji Sensia, ISO 200 just nu, nu tog jag inga bilder i det här läget utan det var bara ett litet test för jag blev lite fundersam.

Jag har använt båda kamerorna fast med olika film, dock dia i båda fallen (Chinonen med Kodachrome, ISO 64 och Pentax husen med Fuji Sensia, ISO 200 och 400).

Och jag vill ju ha det till att Chinon "rullen" blev bättre exponerad men det var ju mycket fina förhållanden utomhus (bra ljus etc). Jag har också tagit mycket fler rullar med Pentax husen under väldigt olika förhållanden.

Mvh
Tomas

Enklaste du kan göra är att låta dina kameror träffa lite andra kameror sikta på en sak med allihop och då kommer det nog vara tydligt vilken som inte visar rätt.

Det låter också som en bra sak att göra Erik :).

Tack så mycket för era svar, det har varit mycket klargörande.

Mvh
Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar