Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför skarpare vid nerbländning?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Funderade länge på var jag skulle lägga denna fråga men jag provar här...

Att bilden blir skarpare när man bländar ner har jag förstått. Dock förstår jag inte varför. Varför blir bilden skarpare vid mindre bländaröppning? Blir ju mindre ljus att jobba med, tycker det borde bli mer oskärpa då.

mvh

nikmoz skrev:

Att bilden blir skarpare när man bländar ner har jag förstått. Dock förstår jag inte varför. Varför blir bilden skarpare vid mindre bländaröppning? Blir ju mindre ljus att jobba med, tycker det borde bli mer oskärpa då.

mvh

Med skarpare, menar du då:
1) större skärpedjup, eller
2) bättre skärpa där motivet är i fokus

nikmoz skrev:

mvh

Det beror på att linser bara fungerar optimalt i mitten, ytterdelarna blir en optisk kompromiss. _Exakt_ varför kan säkert en fysiker svara på. Om du bländar ner väldigt mycket börjar fenomenet diffraktion försämra skärpan.

Ofta beror det på att man genom att minska bländaröppningen kan reducera den sfäriska abberationen. Sfärisk abberation beror på att ljuset bryts olika mycket i mitten jämfört med i kanten av en vanlig sfärisk lins. Dyra ljusstarka objektiv brukar ha asfäriska linser för att kompensera för det.

PD

Jag kastar in en besläktad fråga:

Hur kommer det sig då att man kan se något skarpare genom att "nypa ihop" t ex tumme och pekfinger på ena handen, och sen sätta dessa fingertoppar mot sidan på andra handens långfinger och titta igenom det lilla hål som bildas (med händerna mycket nära ena ögat)? Det funkar ju som någon slags fattigmansglasögon...

Godmorgon, ska försöka att inte sluddra här..

Sfärisk aberation upkommer i de yttre delarna av ett linselement då ljuset helt enkelt färdas en kortare sträcka genom ett tätare medium än i mitten av linsen, detta är då för en konvex lins. Detta kommer att kröka den utgående vågfronten så att olika höjdpositioner får olika centrumpunkter och dokuspunkter. Detta leder till att fokallängden varierar med höjden på linsen, effektivt skapandes sfärisk aberation. Kommer inte riktigt ihåg nu hur det spelade in att infalls/utfallsvinklarna ändras i kanterna.

Sedan finns det coma, en annan aberation som ökar i belopp då man kommer till utkanterna av bilden.

Båda dessa beror kraftigt på genom vilken bredd man släpper in ljus, dvs hur stor bländare. Så genom att blända ner skär man bort randstrålar och minskar därigenom effekten av de båda.
Sfärisk aberation beror med bländarradien ^4 och coma med bländarradien ^3.

Så, genom att blända ner kommer centrumdelarna av optiken att användas, vilka då har liknande egenskaper.

Senast ändrad:
Paddlare skrev:
Hur kommer det sig då att man kan se något skarpare genom att "nypa ihop" t ex tumme och pekfinger på ena handen
Det gör att du får större skärpedjup. Om du är närsynt så är det ju fokussnäckan på ögat som inte räcker till för att fokusera på oändligheten. Genom nedbländning och därmed ökat skärpedjup kan man då ändå få det hyffsat skarpt. För mig brukar det räcka att kisa.

Vi närsynta ser också bättre i starkt solsken än i mörker. Det beror ju på att ögat bländar upp till full öppning när ljuset inte räcker till. Då blir skärpedjupet mindre. Själv kan jag med gott samvete köra bil utan glasögon en solig sommardag, men jag skulle aldrig drömma om att sätta mig bakom ratten på kvällen utan korrigering.

Re: Re: Varför skarpare vid nerbländning?

Ok, då vet jag det..tackar för bra svar..

l-malmqvist skrev:
...Om du bländar ner väldigt mycket börjar fenomenet diffraktion försämra skärpan.

Jo, det har jag märkt. När använder ni minsta bländaren? Om ni någonsin gör det?

jimh skrev:
Det gör att du får större skärpedjup. Om du är närsynt så är det ju fokussnäckan på ögat som inte räcker till för att fokusera på oändligheten. Genom nedbländning och därmed ökat skärpedjup kan man då ändå få det hyffsat skarpt..

Arrgh!
Ibland är man bra tanklös. Jag vet ju att det är så det funkar på kameran, men lyckades aldrig göra det mentala språnget till ögat - som ju funkar på samma sätt...
För övrigt funkar det ju för oss översynta också :)
Tack Jim!

Fast varför ger egentligen en liten bländaröppning större skärpedjup (helt bortsett från linser och brytning osv)? Det begriper inte jag riktigt...

En liten parentes: under en laboration vid ögonkliniken i Uppsala (är läkarstudent) fick jag droppar i ögat som vidgade pupillen maximalt, "belladonna-droppar". Efter labben led jag av att det uppstod blålila kanter vid exempelvis trädgrenar mot himlen och runt fönsterkanter, dvs där det var starka kontraster. Såg faktiskt ut som kromatisk aberration :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar