Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför skaffa digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Men om jag skulle välja en kompakt istället då?

Janne H skrev:
Vad heter den kompakt som exponerar SAMTIDIGT som man trycker ner knappen, och dessutom har bra autofocus ?

Den har vill jag oxå köpa!!

Vad jag menar är att din definition av "samtidigt" och "bra" inte är samma som min eller någon annans. Siffror och argument, tack. Annars blir det så lätt "gult är fult, grönt är skönt" av alltihop. Om folk bara säger "gör si" eller "gör inte så" utan att motivera varför så blir den här typen av diskussion inte någon vägledning utan bara ännu mer förvirring.

Om samtidigt för dig kan betyda med o.5-1 s fördröjning så ha du förmodligen rätt!!

Om bra betyder en AF som lyckas ta skarpa bilder enbart av stillastående föremål så har du nog rätt där oxå!!

Jag vill kunna fota macro på blommor, porträtt inne (m blixt) o ute, snabba bildserier när barnen leker. Lite reportage bilder till jobbet osv.
Du har fått fördelarna och nackdelarna med kameratyperna förklarade för dig, och sedan är det bara att vikta hur kreativt du vill t.ex. syssla med porträttfotografi, om du behöver det korta skärpedjupet eller inte. Vill du göra konstnärligt vackra bilder på när barnen leker eller skulle det kanske vara roligare med videosekvenser med ljud och allt som minnen?

Angående autofokushastighet hade även Sonys lite äldre kompakter (F828) uppmätta hastigheter liknande Canon 300D så även där kan nog moderna kompakter vara alternativ (och med t.ex. Sonys laser-AF vet jag efter att ha ägt Sony V1 att jag fick väldigt få felfokuserade bilder).

Japp, skriv ut och ha med dig diagrammet så du kan visa varför du köpte kameran när folk frågar varför du valde just den ;)

Medan jag kör min bild genom Neat Image kan du ju köra 20Dns bild genom DPP för att få lika bra färgåtergivning som D70n (från skärpetestsidan som du länkade till i DPreview:
"The D70's color response is certainly stronger than the EOS 20D and reminds me of the output of a 20D RAW image run through DPP in 'Faithful Color' mode.").

Ingen kompakt har ställbar bländare

Det verkar i alla fall så.
Jag hittar inte i någon test av "kompakter", digitala sådana, några uppgifter som säger att det finns ställbar bländare i någon Digitalkamera överhuvudtaget. Förutom en systemkamera, där följer det ju objektivet.
Jag frågade redaktören i FOTO varför han inte redovisar om man kan ställa bländare i Digitakameror.
Svaret var inte klart, verkar nästan som han följer tillverkren och inte talar om vad som finns eller inte. Men det skulle inte heller behövas pga av att en liten bildsensor ger ändå så stort skärpedjup.....
Så mitt strå til frågan är att välj systemkamera om du vill kunna skapa det allra minsta med kemaran, en som kan välja bländare.
Om du inte kör allt på AUTO förståss.
D70 var en underbar kamera som jag önskar mig, efter att ha klämt på.

En del av den senaste generationens kompaktkameror tar bilden så gott som omedelbart när man trycker av (< 0.1 sekund). Jag har en Ricoh Caplio R1 som jag är väldigt nöjd med. Autofokusen är också mkt snabb, bara nån enstaka gång som den blir förvirrad och tar en stund på sig.

Så reaktionstid och autofokus-hastighet är inte nåt stort argument mot kompaktkameror numera. Det jag saknar är däremot att kunna fota inomhus utan blixt.

Men finns det ö h t nån kompaktdigital som kan ta seriebilder alls? Och är det t ex stor skillnad på 20D och 350D när det gäller snabbheten där.

Uttryck skrev:
Men finns det ö h t nån kompaktdigital som kan ta seriebilder alls? Och är det t ex stor skillnad på 20D och 350D när det gäller snabbheten där.

Min Optio S kan ta seriebilder även om det inte går särskilt snabbt (om man jämför med *ist DS). Men det måste finnas en kompaktdigital som är någorlunda snabb.

Re: Exakt?

Janne H skrev:
Snabbheten tror jag nog går att få upp på en kompaktkamera, men att den skulle vara lika exakt, lika ¨noga¨ som på en DSLR, det tvivlar jag starkt på!!

Varför inte? Kompaktkamerorna har väl sin bild-sensor som autofokus-sensor, och den borde räcka och bli över för att hitta kontrast. Eller är det precision i mekaniken det handlar om?

Re: Re: Exakt?

ghostganz skrev:
Varför inte? Kompaktkamerorna har väl sin bild-sensor som autofokus-sensor, och den borde räcka och bli över för att hitta kontrast. Eller är det precision i mekaniken det handlar om?

Enklare kamera-enklare komponenter.
Billigare kamera-billigare komponenter.
Ljussvagare optik-längre skärpedjup-sämre exakthet.

Eller oxå är det bara jag som har dåliga erfarenheter :-(

En digitalkompakt bygger egentligen på ett robustare fokuskoncept än en DSLR eftersom fokus bestäms av samma sensor som tar bilden. Det finns flera DSLR-modeller som haft många exemplar som lidit av "backfocus" och andra problem som beror på att spegel/sensor/fokussensor alla är separata och inte varit korrekt justerade för varandra. Det kortare skärpedjupet gör också att DSLRer är mindre förlåtande för dålig fokus, med kompakter spelar det ofta inte så stor roll om man fokuserar på näsan eller ögonen vid porträtt.

Samtidigt är väl fokussystemet en del som kameratillverkarna sparar på i digitalkompakter, delvis säkert för att differentiera DSLRerna men säkert också för att DSLRerna har kraftigare processorer.

För digitalkompakter kan det kanske vara en idé att undersöka kameramärken som inte gör DSLRer, de har inget att tjäna på att crippla fokussystemen och annat i kompakterna. Var personligen väldigt nöjd med Sonys fokuslösningar och vet att testarna också verkar gilla dem.

Ljussvagare optik-längre skärpedjup-sämre exakthet.
De flesta kompakter har dock ljusskänslighet f2.8 eller ännu bättre, vilket är bättre än de flesta kitlinser till DSLRer. Det som ger DSLRer fördelen i svaga ljusförhållanden är att ISO 800 ger samma brusresultat som ISO 100 på kompakt.

?!

wsaar skrev:

För digitalkompakter kan det kanske vara en idé att undersöka kameramärken som inte gör DSLRer, de har inget att tjäna på att crippla fokussystemen och annat i kompakterna.

Tror du själv verkligen på vad du skriver?

wsaar skrev:
Jag skulle definitivt vänta någon/några månader på den nyligen utannonserade Canon 350D som är mindre och smidigare än 20D samtidigt som den erbjuder väldigt lika specifikationer för flera tusenlappar lägre pris.
Specifikationerna är inte särskilt lika.

350D har långsammare och inte lika exakt AF som fungerar sämre i svagare ljus, hälften så stor buffert, 60% av batterikapaciteten, betydligt långsammare serietagning, mindre och mörkare sökare, sämre reglage och LCD, färre AF-punkter, lägre snabbaste slutartid, långsammare blixtsynk, lägre högsta ISO-tal, saknar PC-uttag, längre shuter lag, hälften så hållbar slutare, längre black-out, mindre sensor med färre pixlar (om än minimal skillnad), färre inställningsmöjligheter och är gjort i plast istället för metall.

Det här med närgräns på kompaktdigital, ner till några cm står det ofta. Men innebär detta att man kan fota macrobilder mkt bättre m en sådan än med en systemdigital m t ex ett 17-85 objektiv som har 35 cm närgräns. Men då kan man ju iofs zooma sig närmare då.

Hajjar nog inte detta med närgräns så bra ännu tyvärr... Kanske nån som kan förklara?

Hej Karin!

Hoppas detta är rätt nu?

Var det du Karin som var in i våran butik på Storgatan i stora staden och fick känna lite på en Canon 300D samt min egen Canon 20D???
Jag tar med min 20D med 28-135 IS USM till jobbet i morgon (läste att du var intresserad av detta objektiv) så får du känna hur stort det är. Du kan alltid ringa mig om någon annan dag passar bättre?

Ha det gott och hoppas detta var rätt Karin som känner min chef? :)

MVH / Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar