Jag vill slå ett slag för det som du nämner men ingen riktigt kommenterar - autofokusen på de flesta kompakter jämfört med DSLR är enorm! Det har med grundläggande tekniska skillnader att göra. Själv köpte jag en 5-megapixlare när jag fick barn för ett tag sedan, men blev vansinnig på hur långsam och osäker autofokusen är. Jag missade massor med bra bilder. Inomhus i rumsbelysning ville den inte ens försöka hitta skärpan.. Det blev en D70 i stället, och sedan dess har jag full kontroll på bildresultatet. Desutom är bilderna märkbart bättre även om kompakten kan ta riktigt fina bilder. Men i vissa detaljer lider kompakter av den lilla sensorstorleken och den ibland larviga skärpningen (som i o f s ofta kan minskas).
Snabbheten, också - stor skillnad! I princip ingen fördröjning alls. lätt att ta snabba serier, vilket är ovärderligt med barn, eller hur!
Blixtbilderna - man behöver naturligtvis separat blixt, och jag vet inte hur avancerade kompakter står sig jämfört med t ex D70:ans strålande mätning.
Sedan har jag missat en del bilder på stan genom att jag inte har DSLR:en med mig jämt, storleken är ett aber. Tänk om det fanns en DSLR som min gamla Pentax ME med 40/2,8...
Mina nackdelar med kompakter behöver förstås inte gälla alla modeller, om du väljer kompakt i alla fall råder jag dig till att prova autofokus och snabbhet i butiken riktigt noga så att det känns rätt och intiutivt för dig. Sony V3 ska visst vara bra säger Nisse...