FiCa1
Aktiv medlem
Det har du naturligtvis alldeles rätt i, S-Å. Att steg för steg låta AI generera bilder via språkliga instruktioner är naturligtvis en genre som kommer att växa. Lite som Erik Johanssons fotografiskt grundade surrealistiska bilder, fast nu utan fotografi-momentet. De skrivna AI-instruktionerna motsvarar väl då ungefär Eriks skisser och test-shots. I detta ser jag inget "problem". Vad jag syftade på i mitt inlägg var väl mera där "fotografen" mer eller mindre oreflekterat använder AI för att "paint by numbers" eller något ditåt. Hur som helst uppfattar jag båda dessa arbetssätt som något annat än att fotografera. Den mystiske Leica-fantomen Thorsten von(?) Overgaard saluför av och till olika penslar och filter för PS, som lägger till allehanda effekter som "kommer att lyfta dina bilder til en annan nivå". Oj så roligt, eller hur? "Painting by numbers", vill jag kalla det för. (Resultatet av denna kosmetika är av exempelbilderna att döma (oftast) fullkomligt groteskt över- och sönderbearbetade foton.).... men att styra AI är väl också en fyrm av kreativitet eller??